Vilassar de Dalt

Per què ser independentistes?

Pau Morales

Sovint molta gent es pregunta perquè hi ha uns quants (sembla ser que cada cop més) que volem separar-nos d’Espanya i construïr la República Catalana. Som uns pesats que, a més, demanem una cosa tan simple, avorrida i poc original com és tenir un Estat, quan ja n’hi ha gairebé 200 a tot el món. Perquè volem aquesta cosa tan poc atractiva i perquè ens entestem tan en insistir en la nostra reivindicació?
Els motius podrien ser infinits, i jo recomano visitar el web de l’Assemblea Nacional Catalana (recordeu allò de “llibertat, amnistia i estatut d’autonomia” que es deia quaranta anys enrere? Doncs el mateix però per aconseguir la independència): www.assemblea.cat. Allà hi ha un document on recull centenars de raons per a voler un Estat Propi.

Personalment, m’agrada destacar uns motius molts concrets:
En primer lloc, som independentistes per deixar de ser-ho, és a dir, volem tenir un Estat per governar-nos nosaltres mateixos, per dotar-nos d’una democràcia de més qualitat, per obrir-nos a Europa i al món tal i com som, no a través d’un intermediari (l’Estat Espanyol), que ens fa més nosa que servei i que s’entesta en decidir des de Madrid el que cal fer amb Catalunya. No ens anirien millor les coses si les decisions es prenguéssin aquí i a través d’un sistema més transparent i participatiu? Jo crec que sí, i per això sóc independentista.

En segon lloc, som independentistes per poder viure millor. Segons admet el mateix govern de l’Estat espanyol, cada any almenys 16.000M€ que paguem en impostos després no s’inverteixen a Catalunya, i el resultat ja el veiem: un sistema educatiu cada cop més degradat, que hipoteca la formació de les futures generacions, un sistema sanitari en vies de desmantellament, un transport públic que no és ni barat ni de qualitat, una capacitat nul•la del nostre govern per promocionar la creació d’empreses i d’ocupació, i un risc cada cop més alt de trencament de la cohesió social, és a dir, d’arribar a un 30% de pobresa que, si així fos, suposaria que la nostra societat s’ha dividit i una part important se n’ha quedat al marge… Davant d’això jo vull un Estat que gestioni les seves infraestructures, recapti els seus impostos i els inverteixi en el progrés social i econòmic, i per això sóc independentista, perquè els estats on la gent viu millor (Holanda, Bèlgica, Suïssa, Dinamarca), no són els grans, sinó els més menuts, com el nostre petit gran país.

I Finalment, som independentistes per poder ser nosaltres mateixos. Volem mostrar-nos al món tal i com som, ni millors ni pitjors, senzillament catalans. Volem mostrar-nos com un país plural, obert i acollidor, que utilitza la seva llengua pròpia per integrar els nouvinguts i no per separar, i que no oblida la seva història sinó que la manté viva. Perquè no ens avergonyim, perquè no ens deixem trepitjar, perquè volem ser ciutadans lliures en un país lliure, per això som independentistes i volem deixar de ser-ho el més aviat possible, quan tinguem una República Catalana, independent, democràtica i social entre la resta de pobles d’Europa.

Article publicat al butlletí d'Esquerra-Montgat