Vilassar de Mar

Per quin model de zona agrícola apostem?

Amb els anys Vilassar de Mar ha anat desenvolupant un model de zona agrícola específic i propi. La proximitat del Mercat de la Flor i el constant deteriorament dels rendiments agrícoles ens ha portat a tenir una agricultura fortament condicionada per la comercialització dels productes de producció pròpia i els d’importació.

Aquest model específic propi que hem anat adquirint al nostre poble en alguns casos queda fora dels paràmetres de la Llei del sòl actual a Catalunya. Des de fa molts anys – i moltes legislatures- els diferents governs locals proven de trobar la conciliació entre allò que marca la Llei del sòl i l’activitat agrícola-econòmica que s’ha anat desenvolupant i es desenvolupa a la nostra zona agrícola.

Ens cal poder regular les anomalies de les activitats no pròpiament permeses com a agrícoles segons la llei, per tal de poder ordenar i protegir el nostre territori. L’ampliació dels usos -sempre i quan siguin relacionats amb activitats agrícoles (com ara activitats d’emmagatzematge o subministraments de productes relacionats amb l’agricultura)- podria ser un inici, però cal buscar més solucions des del propi sector de producció i conjuntament amb les administracions al respecte.

Més enllà del model específic que tenim al nostre municipi, observem que cada cop hi ha més camps i finques ermes, i que l’activitat agrícola té dificultats per tirar endavant com a tal. Aquest fet no és propi només del nostre poble, sinó que és comú a tot Catalunya. L’agricultura i la ramaderia són sectors que estan en replantejament degut, entre d’altres, a la falta de relleu generacional i la difícil viabilitat econòmica, com a conseqüència de la competència amb altres països (globalització).

Les zones agrícoles properes a Barcelona tenim, a més a més, el perill de transformar-nos en sòl urbanitzable de l’Àrea Metropolitana, degut al constant creixement de la població, i al creixement del parc residencial de Barcelona.

Per això des del govern municipal actual s’està treballant en aquesta cerca de solucions consensuades per tal de poder normalitzar la nostra zona agrícola segons la Llei sense que aquesta perdi el seu caràcter propi. No és un tema fàcil ni de consensos, però és un tema que abordem des de la responsabilitat i el compromís de fer les coses bé.