Alt Penedès

Feminisme: lluita compartida

Lluïsa Llop i Rut Ribas, diputades

El 8 de març de 1908, les treballadores de la fàbrica Cotton Textil Factory de Nova York van ocupar la fàbrica i es van declarar en vaga per demanar mesures que posessin fi a la precarització i a la discriminació. La resposta del seu cap, en comptes d’acceptar les demandes, va ser tancar-les dins i cremar la fàbrica. Van morir 129 dones i per recordar-les, el feminisme és lila, que és el color que llavors hi havia als telers.

Des de llavors, les dones hem avançat en els nostres drets, però encara ara les dones seguim reclamant els nostres drets socials, civils, polítics i laborals perquè, encara ara, hi ha una evident desigualtat per raó de gènere en tots els espais i arreu del món.

La desigualtat de gènere té múltiples cares, és estructural, transversal i influenciada per l’actual model econòmic.

Vivim en una societat heteropatriarcal que des de ben petites ja ens emmarca en unes relacions socials derivades de diferències entre dones i homes. Pel simple fet de ser dones, estem condemnades a ser oprimides. Existeix un terra enganxós que no ens permet avançar ni tenir les mateixes oportunitats que l’altra meitat de la població. I, sense oblidar, que aquest model capitalista no té en compte l’esfera productiva, reproductiva, les cures i la conciliació. Una realitat vinculada directament a la bretxa salarial i a la pobresa femenina.

Les dones estem fartes. Ens hem apoderat i no tenim cap complexe a l’hora de denunciar qualsevol desigualtat i discriminació.

De la mateixa manera que volem que s’eradiqui la xacra de les violències masclistes. Una expressió més del poder masculí, que es desenvolupa de forma física, psíquica, sexual i moral. Que intenta anul·lar-nos com a persones i que ens arriba a assassinar.

Els moviments feministes any rere any es fan més grans i cada 8 de març omplen els carrers d’arreu del país. Cal tenir clar que el feminisme és un conjunt de moviments polítics, culturals i socials amb l’objectiu d’aconseguir el conjunt dels drets i les llibertats de les dones i per eradicar les violències masclistes.

Però la lluita feminista no és una lluita només de dones, és una lluita per la igualtat, per la llibertat i per la justícia social. És una més de les lluites compartides de la societat republicana.