Alt Penedès

Com impactarà una nova crisi en els joves?

Rut Ribas, Diputada
Rut Ribas

L'any 2008 va esclatar l'última crisi econòmica i amb ella es va endur el futur de molts joves. El fet de prioritzar el rescat dels bancs i les empreses de l'Ibex 35, en comptes de posar la vida de les persones al centre, tan sols va provocar desigualtats.

Les polítiques d'austeritat i la recessió es va atropellar projectes vitals i va debilitar l'estat del benestar. Però després, la recuperació econòmica no va tenir en compte la justícia social sinó diferències, distincions i desigualtats.

Durant el 2008 i els anys posteriors, els joves vam patir situacions que ens ofegaven econòmicament i ens privaven d'un futur digne. Vam patir l'augment del cost de les matrícules universitàries curs rere curs, no podíem pagar els lloguers a conseqüència dels preus abusius i ens van imposar una reforma laboral amb nocturnitat i traïdoria.

Ara estem enmig d'una crisi humanitària que a poc a poc ja hi veiem la sortida, però possiblement desemboquem a una nova crisi econòmica. El confiament ha provocat una aturada de l'activitat econòmica, la baixada del PIB i es preveu un augment de l'atur.

Això ens portarà que els joves haurem patit el sotrac de dues crisis econòmiques sense que mai hàgim pogut tenir l'oportunitat de crear un projecte vital estable.

Els que tenim entre 20 i 30 anys, hem viscut tota la nostra joventut saltant d'un contracte laboral a un altre, signant contractes parcials, cobrant sous molt baixos, feines sobrequalificades i acomiadaments d'avui per demà. Una realitat que ha portat a un alt percentatge de desocupació juvenil durant molts anys.

Estem a les portes d'un futur incert, no sabem com afectarà la nova crisi econòmica en la situació laboral dels joves però probablement som les que paguem el preu més alt, ja que fins ara no teníem una estabilitat.

És per això que no es pot repetir la mateixa recessió i manca de polítiques públiques que fa 10 anys, sinó tot el contrari. Cal posar la vida de les persones al centre, evitar que les conseqüències d'una crisi recaiguin en els de sempre i aturar les desigualtats.

Els joves no volem pagar les conseqüències més dures i és que no volem res més que un futur digne i poder gaudir d'un projecte vital.