Alt Penedès

El Penedès, en joc

Lluïsa Llop, Jordi Ramos, Montse Espinosa, candidats comarcals al Parlament

El Penedès en general, i en concret l’Alt Penedès, es troba en una situació geogràficament privilegiada, en mig de les dues grans àrees metropolitanes del país: la de Barcelona i la de Tarragona. Per la comarca passen tots els eixos principals de comunicació terrestre: autopistes, autovies, trens, gasoductes, conduccions d’ aigua, llum... Som terra de pas, i això ens ofereix moltes potencialitats, però també ens porta riscos.

Actualment, la crisi de la covid-19 ha vingut acompanyada al Penedès dels anuncis de tancament de diverses empreses, la divisió de Glass a Saint Gobain a L’Arboç, amb l’afectació de 122 treballadors; el de Robert Bosch a Castellet, afectant 300 treballadors; el concurs de creditors que pateix Alfisa als Monjos, per la seva mala gestió, que n’afecta 95 més, entre d’altres i que també impactaran a la comarca en llocs de treball indirectes. Amb això, la comarca perd llocs de treball industrials, de qualitat, fixes i amb valor afegit, a banda del drama social per a les famílies afectades. Cal una resposta a l’alçada del repte econòmic i social que es planteja per reequilibrar l’economia comarcal i revertir la destrucció d’un dels eixos centrals en els que se sostenia.

L’Alt Penedès té tota la potencialitat per a ser una comarca pròspera, amb oportunitats de feina digna per a tothom. Una localització idònia, amb connectivitat a les grans infraestructures viàries, que malauradament sovint no són permeables ni útils al territori. Infraestructures com l’AP-7, amb un alt cost d’utilització; la línia ferroviària de l’R4 col·lapsada i amb freqüències impossibles per fer-la un mitjà de transport útil; línia ferroviària d’alta velocitat, sense cap punt on hi tinguem accés... totes elles han de ser eixos que portin valor afegit al territori.

Ens cal atraure i generar inversions per reindustrialitzar el Penedès: volem indústria innovadora, sostenible, neta, que generi ocupació de qualitat a la comarca que porti llocs de treball de qualitat. Volem indústria, compatible amb la vitivinicultura i l’enoturisme i amb la regió agroalimentària, que ens obre noves oportunitats i reforçar l’agroindústria. Cal reconvertir la indústria auxiliar de l’automòbil cap al vehicle elèctric i l’autònom i, tot això, impulsat per un pla que ens faci avançar en la transició ecològica. I també tenim molt clar que no volem, no volem polígons logístics, buits d’ocupació i amb alt impacte al territori.

No podem perdre més temps. Cal lligar aquesta estratègia amb la definició que el Pla territorial parcial de Penedès ha de fer del nostre territori, preservant la nostra identitat, paisatge i l’espai delimitat per a la indústria, lluny dels polígons logístics, i apostant per l’agroregió.