Arenys de Munt

El president Aragonès visita Arenys de Munt

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va visitar Arenys de Munt el passat diumenge 27 de març, aprofitant l’acte de retorn de les restes del soldat republicà Andreu Flores a la seva família. El soldat arenyenc, que va deixar la seva esposa Lola Xuriguera amb un nen de tan sols un parell de mesos, va morir en combat contra el feixisme i en defensa de la República, a la batalla de l'Ebre, fa 84 anys. Ara, gràcies a una mostra d'ADN a través del programa d'identificació genètica de la Generalitat, les seves restes foren trobades a la fossa del mas de Santa Magdalena a Mora d'Ebre, la més gran excavada a Catalunya.

Aprofitant el benentès, el president Aragonés va fer primerament una parada a l’Ajuntament, on va signar el llibre d’honor i va poder intercanviar algunes paraules amb l’alcalde, regidors i militants, amb els quals en molts casos els uneix una relació molt personal, basada en dècades de feina i activisme independentista a la comarca del Maresme.

Posteriorment, la màxima autoritat del país es va dirigir al cementiri municipal, on tindria tenir lloc l’acte de justícia i memòria històrica del retorn de les restes del soldat republicà. En una esplanada plena de gom a gom, Aragonès va destacar que la reconstrucció de la memòria col·lectiva ajuda a reflexionar sobre la Guerra Civil i la dictadura feixista: “En un context diferent però amb amenaces similars, avui hem de seguir fent de la llibertat, la justícia i la dignitat humana la raó de ser del nostre compromís col·lectiu”. El president de la Generalitat també es va mostrar emocionat de “recuperar la memòria familiar esborrada per la guerra” com un estímul per a aquells que encara no han trobat els avis o besavis ferits o morts entre el 1936 i el 1939. En el seu discurs, també molt reivindicatiu, va demanar donar veu al silenci i plantar cara al feixisme, encara present a les nostres institucions: "La llibertat ha de ser la raó del nostre compromís col·lectiu davant les amenaces".

La consellera Justícia, Lourdes Ciuró, també fou present a la cerimònia i va destacar la importància del Banc d’ADN: “Fer coincidir les restes d’una fossa amb dades familiars és molt excepcional. I quan passa és molt emotiu”.

En l’acte, en el qual també es van poder escoltar els discursos de l’alcalde republicà d’Arenys de Munt, Josep Sànchez, i la representat de la família, Jèssica Flores, hi feren acte de presència nombroses personalitats de l’àmbit polític nacional, com la ex-consellera Montserrat Tura, el secretari de formació d’Esquerra Eduard López o l’alcaldessa d’Arenys de Mar, Annabel Moreno.