Bages

Totes les notícies

ERC Bages es conjura per abordar la gestió de residus

L’acte celebrat a la Casa Lluvià va comptar amb una vintena d’assistents i amb les intervencions de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy La Federació Comarcal d'Esquerra Republicana al Bages es va conjurar ahir per abordar la gestió de residus a la comarca i els seus municipis en una xerrada organitzada per ERC Manresa i celebrada a la Casa Lluvià de la capital bagenca. L'acte va ser moderat per l'ambientòloga i presidenta d'ERC Bages, Marta Viladés, el director de l'Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, i l'alcalde de Santpedor, Xavier Codina. La xerrada havia de comptar amb la presència i expertesa del regidor de Ciutat Verda, Pol Huguet, però per motius de seguretat i salut, a causa de la Covid, va ser substituït pel cap dels serveis tècnics del Consorci de Residus del Bages, Xavier Bosch. En la primera intervenció de la tarda, Viladés va introduir el debat remarcant la importància del reciclatge: "és un repte que ja no pot esperar més, cal que ens posem al dia amb els models de recollida selectiva i complim els objectius que ens marca la Unió Europea pel 2030". Per la seva banda, Bosch va exposar la seva experiència al Consorci i va remarcar que "sense canvis valents al carrer l'evolució és massa lenta" i que "els municipis que han fet un canvi de model han incrementat els percentatges de recollida selectiva". En el torn de Xavier Codina, l'alcalde santpedorenc va explicar la seva experiència al seu municipi on va implantar amb èxit el sistema porta a porta que actualment té un 76-78% de reciclatge. "Al principi pensàvem que era una bogeria, però dues setmanes després d'implantar el nou model vam augmentar en un 50% el reciclatge del poble", detallava. Per últim, va intervenir el director de l'Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, que va agrair a l'organització per parlar d'un "tema tan important" com el reciclatge. Peraire va exposar els objectius de l'Agència i va demanar la defensa del cànon als municipis i ajuntaments del país.

ERC Manresa organitza un debat sobre la gestió dels residus municipals

La gestió dels residus municipals és una de les principals despeses dels ajuntaments i és una de les parcel·les on més es pot intervenir per lluitar contra l'emergència climàtica i la crisi de materials en l'àmbit local. Per aquest motiu, és indispensable fer un canvi de model profund. Però a vegades aquests canvis generen certs dubtes ocasionats per la incertesa a l'hora de canviar d'hàbits i també per la politització del debat. Com ho hem de fer per no morir en l'intent? I un cop implantat, què podem fer perquè es mantinguin els bons índexs de reciclatge i evitar l'habitual tendència a la relaxació col·lectiva? En parlarem sense embuts, el dimecres, 19 de gener, a la Casa Lluvià de Manresa amb quatre ponents i experts en la matèria. La xerrada comptarà amb la participació del director de l'Agència de Residus de Catalunya, Isaac Peraire, que serà l'encarregat d'explicar els nous models i l'estratègia de l'Agència. També es comptarà amb la participació del regidor de Ciutat Verda de l'Ajuntament de Manresa, Pol Huguet, que exposarà el nou sistema de residus de la ciutat, basat en un model mixt que combina els contenidors intel·ligents per a la ciutadania i el porta a porta per a comerços i equipaments. Finalment, també hi intervindrà l'alcalde de Santpedor, Xavier Codina, que valorarà l'experiència de la implantació del porta a porta al municipi santpedorenc. El debat també comptarà amb les intervencions i moderació de l'ambientòloga i presidenta d'ERC Bages, Marta Viladés. Per tal de respectar les normes de seguretat i sanitàries actuals, cal confirmar assistència a l'adreça [email protected]

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, visita les instal·lacions mineres de Súria

El president de la Generalitat ha conegut de primera mà la mina de Cabanasses i les instal·lacions d’ICL i ha destacat el treball conjunt fet entre Govern i empresa Aquest passat dimarts, 4 de gener, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, acompanyat de la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha visitat les instal·lacions mineres de Súria i s'han reunit amb el comitè d'empresa d'ICL Iberia i també amb els delegats sindicals. Aragonès ha destacat que està seguint la mineria del Bages de la mà del mateix Govern, i en aquest sentit n'ha posat en relleu tant les "bones perspectives de futur", com el fet que aquest avanci cap a una activitat el màxim de sostenible. La visita del President a la mina de Cabanasses ha comptat també amb l'acompanyament de la delegada del govern a la Catalunya Central, Rosa Vestit; l'alcalde de Súria, Albert Coberó; i el president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernàndez. Finalitzada la trobada, Aragonès s'ha desplaçat fins a l'Ajuntament de Súria i ha signat el llibre d'honor. Més tard, acabada la visita institucional, s'ha reunit amb la secció local d'ERC a Súria i amb els regidors i regidores del Grup Municipal: Marta Viladés, portaveu d'ERC Súria a l'Ajuntament; Jordi Sala, regidor; Mireia Simón, regidora sortint; i Dani Barrera, que ocuparà el càrrec de regidor aquest gener en substitució de Simón. La visita del president de la Generalitat a Súria ha finalitzat amb una reunió d'alcaldes i alcaldesses del partit republicà al Bages on s'han tractat diversos temes que preocupen a la comarca bagenca com els problemes d'habitatge, la reindustrialització o la gratuïtat de la C-16, entre altres.

'Parlem de la violència masclista i com protegir-nos', a Sant Vicenç de Castellet

El dimecres, 15 de desembre a les 7 de la tarda, l'Auditori M. Carme Grauvilardell de Sant Vicenç de Castellet acollirà la xerrada 'Parlem de la violència masclista i com protegir-nos'. Aquesta anirà a càrrec de Meritxell Benedí, presidenta de l'Institut Català de les Dones i Adriana Delgado, alcaldessa de Sant Vicenç de Castellet. L'acte estarà dirigit per Sílvia Oliva, secretària de Feminismes de la Federació Comarcal d'Esquerra Republicana al Bages, secretaria encarregada d'organitzar la trobada. L'Auditori M. Carme Grauvilardell està ubicat a la Biblioteca Municipal (C/ Creixell, 6).

Jordi Badia presenta ‘Salvem els mots’ al local d’Esquerra Republicana a Súria

El filòleg callussenc i actual cap d'estil del diari digital VilaWeb, Jordi Badia i Pujol, va presentar aquest passat diumenge, 17 d'octubre, el seu llibre 'Salvem els mots' en un acte celebrat al local d'Esquerra Republicana a Súria, organitzat pel mateix partit i presentat per Marta Viladés, portaveu del Grup Municipal. Un nombrós públic local, i també procedent de Callús, es va aplegar per escoltar l'autor d'aquesta interessant obra que reivindica, dins l'actual context d'emergència lingüística, la necessitat de no deixar perdre de forma definitiva trets, paraules, expressions que configuren i donen personalitat a la nostra llengua i que actualment són a la corda fluixa. Aquesta pèrdua de diversitat, derivada en bona part per un procés de substitució en esdevenir el castellà la llengua de referència, comporta també la pèrdua de precisió i de matisos. Jordi Badia, però, es mostra optimista i alhora pragmàtic. L'autor ens proposa, a través del seu llibre, dues-centes parelles de mots o expressions sinònims, en què l'ús de les primeres opcions ha anat agafant tanta força aquests darrers anys que ha marginat l'ús de les segones. Badia analitza cadascuna d'aquestes parelles, de forma amena i amb una explicació rica en detalls i exemples que estimula la curiositat del lector. Entre molts altres, contagiar>encomanar, corba>revolt, dir paraulotes>renegar o digerir>pair, són alguns dels exemples que el filòleg bagenc ens exposa en la seva obra. El llibre, que va sortir publicat a l'agost, ha tingut una excel·lent acollida, tal com ho il·lustra el fet que en la presentació de diumenge es venguessin tots els exemplars disponibles, que ja corresponen a la segona edició. L'editorial ja en prepara la tercera. Des d'aquí us convidem a llegir "Salvem els mots" per fer possible una llengua més rica i genuïna.

ERC organitza una presentació del llibre 'Salvem els mots' a Súria

El propvinent diumenge, 17 d'octubre, tindrà lloc la presentació del llibre 'Salvem els mots' del filòleg callussenc Jordi Badia. Aquesta se celebrarà al local d'Esquerra Republicana de Súria (C/Diputació, 43) i comptarà amb la presència de l'autor i l'acompanyament de Marta Viladés, portaveu del Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament. La presentació està organitzada per ERC Súria amb la col·laboració de la llibreria La Cantina. Amb 'Salvem els mots', el filòleg Jordi Badia vol reivindicar totes les paraules i expressions que actualment són a la corda fluixa perquè han estat arraconades, bé per la pressió del castellà o bé perquè formes sinònimes, sovint no tan precises, n'han acabat ocupant l'espai genuí. 'Salvem els mots' és, doncs, un llibre divulgatiu i optimista que vol contribuir a recuperar la llengua viva que, ara més que mai, ha de menester un cop de mà.

ERC Sallent retrà homenatge a Lluís Companys amb una sèrie d'actes

Aquest divendres, 15 d'octubre, des d'Esquerra Republicana Sallent es retrà homenatge a Lluís Companys amb motiu del 81è aniversari del seu assassinat. El programa d'actes començarà a les 8 del matí amb el llançament de salves des del Serrat del Xipell. A les 9, al Passeig 1 d'octubre davant del monument a l'11 de setembre, es farà l'ofrena floral i la lectura del manifest. Per tancar la jornada, la Fàbrica Vella acollirà, a dos quarts de nou del vespre, la projecció de la producció '13 dies d'octubre'. La presentació de la pel·lícula anirà a càrrec de l'historiador Josep Carles Robert.

Bages i Moianès disposaran d’una Oficina Parlamentària d’Esquerra Republicana al territori

Esquerra Republicana de Catalunya posarà en funcionament, a partir de la segona quinzena d’octubre, una Oficina Parlamentària a les comarques del Bages i el Moianès. L’aposta d’ERC per aquest servei arriba amb l’objectiu d’establir un canal de relació directa entre el partit i els veïns acostant els càrrecs legislatius als ciutadans i el teixit social, econòmic i associatiu del territori. En aquest sentit, l’Oficina Parlamentària neix amb la principal funció d'oferir un espai en què tant la ciutadania, a títol individual, com també les empreses, col·lectius, associacions i entitats, puguin fer arribar les seves problemàtiques, propostes i qüestions directament al partit amb les màximes facilitats. Alhora, el servei vol esdevenir una eina per fomentar la transparència i que permeti preguntar sobre temes comarcals i també de la tasca que desenvolupa ERC a la resta de Catalunya. L'Oficina Parlamentària al Bages i el Moianès estarà encapçalada per membres d'Esquerra Republicana del territori amb representació a institucions com el Parlament de Catalunya, el Senat i la Diputació de Barcelona. Entre els senadors, diputats i representants comarcals es troba el diputat al Parlament, Ferran Estruch; la portaveu d'ERC al Senat, Mirella Cortès; el diputat provincial a la Diputació de Barcelona, Dionís Guiteras; la diputada per Barcelona al Congrés, Carolina Telechea i la presidenta d'ERC Bages, Marta Viladés. En tractar-se d'una interlocució directa, permetrà traslladar les consultes a les diferents cambres legislatives i institucions, i alhora, agilitzarà el fet de donar una millor resposta. El funcionament del servei contempla, per una banda, trobades a títol individual. Per poder concertar hora caldrà fer una petició de cita prèvia a l'adreça de correu [email protected] des d'on es proposarà data i hora. En segon lloc, l'Oficina Parlamentària també organitzarà visites territorials a empreses, associacions, col·lectius i institucions -com el cas d’ajuntaments- que permetin detectar necessitats i conèixer projectes de primera mà.

ERC Bages organitza una taula rodona sobre la justícia feminista

Aquest dimecres, dia 6 d'octubre, a les 7 de la tarda, tindrà lloc la taula rodona "Què és la justícia feminista?" organitzada per la secretaria de les Dones d'ERC Bages. L'acte es farà a la Biblioteca Municipal de Sant Fruitós de Bages i comptarà amb la participació d'Assumpció Martínez, advocada i activista; Fina Campàs, activista Trans; i Irene Codina, encausada.