Bages

El jutge Vidal afirma que el futur polític del país depèn de la ciutadania

La Secció Local d'ERC Manresa va organitzar el passat 5 de març una conferència departida pel jutge Santiago Vidal, en el marc de la campanya 'Votar és democràcia'. L'acte, que portava per títol "El procés sobiranista i la llei", va tenir lloc a l'auditori de la Plana de l'Om que va quedar petit per la gentada que s'hi apropà.

El candidat a l'alcaldia de Manresa, Pere Culell, va ser l'encarregat de presentar el ponent i ho va fer amb el qualificatiu de "jutge mediàtic". Amb aquest to distès va començar una brillant intervenció de 40 minuts, però que va mantenir el rigor jurídic en tot moment. Vidal va tractar diferents temes: des dels possibles escenaris que ens esperen els propers mesos, fins a les alternatives que podem esperar de l'Estat Espanyol, passant per l'actitud de la resta de països.

Un parell de missatges va voler deixar clar d'entrada el magistrat Vidal: "La violència està descartada" ja que "Europa segueix d'a prop el procés i mai la consentirà". I, en segon terme, "el que pugui passar està en mans dels catalans i catalanes". Aquestes idees es van anar repetint en l'explicació dels diferents escenaris amb els que ens podem trobar: consulta pactada, contraproposta de l'Estat Espanyol i consulta no pactada. Val a dir que, l'optimisme que s'anava desprenent va quedar matisat pels reiterats comentaris recordant la necessitat d'àmplies majories: "no n'hi ha prou amb la meitat més un".

També hi va haver moments per a les anècdotes, com és la narració de com es va arribar al redactat de l'article 2 de la Constitució. Segons explicà Vidal, l'autoria cal atribuir-la als militars, els quals, sota amenaces, varen fer canviar el text prèviament acordat pels ponents constitucionals, on es parlava de "pobles i nacions que lliurament acorden". El fet que aquestes circumstàncies hagin estat reconegudes pels dos últims ponents vius -Miquel Roca Junyent i Miguel Herrero De Miñon-, va portar al jutge Vidal a preguntar-se si l'esmentat article 2 es pot considerar nul.

Un cop finalitzada l'exposició, es va donar la paraula al públic assistent, el qual va fer diferents preguntes d'aspectes concrets del procés d'independència. L'acte sencer es pot visualitzar a: http://locals.esquerra.cat/bages/video