BAGERC Digital
Bages
07.03.2017 . Número 42
actualitat
Per un nou país d'homes i dones lliures
Amb totes dues mans
alçades a la lluna,
obrim una finestra
en aquest cel tancat.

Així comença el poema de Maria Mercè Marsal que a l’any 1979 dedicava al dia de la dona. Poema que en mostra la fermesa i l’empenta de la lluita de les dones vers les desigualtats.

La societat patriarcal en la que vivim ens porta a un marc on, a voltes involuntàriament, les dones estem sotmeses a una situació de desigualtat vers els homes per un sol motiu: haver nascut dones. Desigualtats per raó de gènere, a nivell laboral, polític i social. Néixer dona no hauria de ser sinònim de sortir-hi perdent o de tenir-ho més difícil. Pel fet de ser dones, se’ns exigeix -o ens autoexigim-, ser les millors en tot.

Sense voler buscar culpables, no podem deixar de verbalitzar i posar de manifest que encara avui les dones vivim i patim situacions de discriminació totalment injustes. Al llarg de la història, les dones hem aportat coneixements i experiències que han contribuït enormement a assolir avenços importants en tots els camps, en el de la cultura i en el de les ciències, ... Les dones avui som sabers, força i bagatge; som motors de canvi, fem, aportem i contribuïm. I, com no pot ser d’una altra manera, també manifestem, reivindiquem i exigim.

Per això des d’ERC Bages, demanem la mobilització de tothom a favor dels drets de les dones, que són drets humans. Els feminismes i les polítiques d’igualtat que volem impulsar són el mirall de l’acompliment dels drets humans per a tothom, homes i dones; volem lluitar per l’eliminació de les discriminacions i per la consecució del dret a la llibertat i a la diferència.

Fem una crida, a la societat, les institucions i els agents econòmics i socials, per avançar junts i aconseguir una societat igualitària, equitativa i lliure. Comprometem-nos, i avancem des de la complicitat cap a la construcció de pobles i ciutats més justos i solidaris. Treballem plegats per obrir finestres, per poder arribar a ser un nou país de dones i homes lliures.
Àdria Mazcuñan, secretària de les Dones d'ERC Bages

Salvadó presenta a Manresa la nova hisenda catalana
Davant un auditori ple, el secretari d'Hisenda de la Generalitat de Catalunya, Lluís Salvadó, va presentar la nova hisenda catalana que ha de prestar servei a partir del setembre. Ho va fer a Manresa en un acte de la campanya 'La República que farem' i que va comptar amb l'assistència de representants d'entitats del món econòmic i social.

Salvadó va explicar que amb la nova hisenda la Generalitat serà capaç de recaptar fins a 2700M€ mensuals. Això és degut a l'assumpció de totes les competències que el marc estatutari actual permet, a l'ampliació de la plantilla dels 321 treballadors actuals a uns 800 aproximadament, i a que estrenarà un nou sistema informàtic capaç de gestionar la recaptació dels actuals impostos i també de nous. Per tant, la nova agència tributària estarà preparada per ser la hisenda del futur nou país.

El secretari d'hisenda també va reflexionar sobre la nova República catalana i va considerar que la prioritat és l'aconseguir incrementar la recaptació -a diferència de l'Estat espanyol, amb impostos alts, però recaptacio baixa- mitjançant la lluita contra el frau fiscal i la modificació dels beneficis fiscals que permeten situacions injustes com que les grans empreses tributin molt poc. I va advocar per un sistema totalment transparent, ja que la ciutadania ha de conèixer perfectament a on van adreçats els impostos.
Lluís Salvadó

Mohedano reclama uns nous horaris en dos actes a Sant Fruitós i Sallent
El diputat de Junts pel Sí, Fabián Mohedano, va participar en dos actes a Sant Fruitós de Bages i Sallent en el marc de la campanya 'La República que farem'. Mohedano és impulsor de la Iniciativa per a la Reforma Horària que reclama uns nous horaris més adaptats a la nostra realitat.

El diputat va explicar que els horaris habituals d'avui en dia són herència del 'desarrollismo' econòmic dels anys seixanta i principis dels setanta i que és un cas únic al món. Tampoc hi ajuda que la franja horària actual no sigui la que ens tocaria, ja que va ser modificada durant la IIGM pel règim franquista per adaptar-se al mateix horari que Berlín. Sigui com sigui, aquests horaris anòmals comporta problemes de conciliació de la vida laboral amb la familiar i de salut, i els estudis també demostren que té incidència amb la productivitat o l'èxit escolar.

Mohedano va fer una crida a adaptar els horaris a les necessitats de la gent i per això creu necessari grans pactes socials per introduir més flexibilitat laboral com als països europeus, nous horaris comercials i dels mitjans de comunicació, i grans campanyes de concienciació per modificar els hàbits actuals.
Fabián Mohedano, durant l'acte a Sant Fruitós de Bages

ERC Navàs alerta que la residència augmenta el dèficit en 90.000€
El dilluns 13 de febrer, en el Ple extraordinari per aprovar els pressupostos municipals de Navàs per a l'any 2017, el grup municipal d'Esquerra va alertar que, segons la documentació adjunta al pressupost, l'any 2016 la Residència d'Avis de Navàs, tot i rebre 210.000€ de l'Ajuntament, va acabar amb un dèficit pressupostari provisional de 30.739€, el que significa que en total el dèficit real provisional és de 240.739€, exactament 87.426€ més que l'any anterior.

Davant aquestes xifres el republicans es van mostrar crítics amb el pressupost per aquest any, ja que es preveu un fort augment de la partida de productes alimentaris (10%), i més tenint en compte que és generalitzada l’opinió que a la residència ja dóna un molt bon servei de menjador. En tot cas, els tres regidors d'Esquerra no veuen malament que es vulgui millorar un aspecte que ja funciona, però creuen que seria millor dotar de pressupost altres partides on hi ha més mancances, com el manteniment: el sostre de la sala d’infermeria o les parets de les habitacions, per exemple. També és necessari fer més lavabos a la sala d'alta dependència i, fins i tot, ampliar la mateixa sala. I si es vol millorar l'alimentació dels residents és millor tenir més personal dedicat a péixer els avis.
La residència de Navàs

opinió
Albert Mulero
»
President d'ERC Bages
Amb K de potassa

Katalunya no té gaires riqueses naturals explotables. Podríem dir que la potassa és de les poques i es troba a la nostra comarca. La concessió de l’explotació minera és estatal. Val a dir que per cada tona de potassa, aproximadament se n‘extreuen quatre, entre sals de clor i fangs. Això també passa al Canadà, Rússia, Bielorússia i Alemanya, on és comú veure kogullons millor o pitjor impermeabilitzats, al costat de l’activitat extractiva.

Sens dubte, l’activitat d’Iberpotash, de la matriu ICL, és una de les principals activitats econòmiques al Bages. Se n’ha parlat molt dels més de 4.000 treballadors, entre directes i indirectes; dels 276 milions d’euros de valor afegit; de les exportacions d’uns 200 milions més i de les inversions de l’empresa i la seva encomiable faceta de patrocinador. Malgrat els esforços actuals del grup industrial per garantir el control i la sostenibilitat ambiental, el cert és que hi ha un històric d’incompliments que ara ens porta a un atzucac legal. Entre ells, que l’empresa no ha disposat mai de llicència d’activitats, només autoritzacions. Així, a ningú li ve de nou la sentència en ferm del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya que, finalment, determina la data del 30 de juny com a límit per abocar al runam del Kogulló. Tothom a córrer!

El problema de l’acumulació dels runams salins ve de lluny. L’empresa, però, va assumir la responsabilitat perquè “explotació, tractament i eliminació” formessin part d’un mateix pack, pel bo i pel dolent. I cal recordar, a més, que des d’ERC Sallent i ERC Bages s’ha anat denunciant al llarg del temps la situació mediambiental i d’incompatibilitat urbanística de l’explotació, fins al punt d’haver “pagat” preu polític amb la conseqüent pèrdua de l’alcaldia a Sallent.

Ara l’escenari és komplex com mai. Lògicament, els treballadors neguitegen pel seu futur i alhora l’empresa es mostra hermètica i no explica els seus plans estratègics. La famosa rampa que s’està construint a Súria porta un any o més de retard, i el seu cost s’ha disparat en relació al pressupostat. Si hagués estat acabada segons els terminis previstos, l’augment de la capacitat extractiva a Súria hagués pogut assumir el personal de Sallent en cas de tancament i els problemes laborals no existirien.

Davant d’aquesta situació, els comitès d’empresa de Sallent i de Súria s’han reunit amb tots els grups polítics del Parlament, de manera conjunta, per explicar-los la situació actual i futura i, posteriorment, han encetat una roda d’entrevistes amb cada grup polític individualment. La primera amb ERC, que ha mostrat compromís i solidaritat amb la seva lluita per mantenir els llocs de treball, pensant que la solució ha d’anar més enllà de la immediatesa i abastar una visió estratègica del futur de l’activitat minera a la comarca. Girar el mitjó i convertir el problema en oportunitat, buscant un efecte catalitzador de negoci, recerca i desenvolupament amb l’objectiu d’aconseguir el residu zero i l’acompliment dels Programes de Restauració i la normativa mediambiental de la UE.

Des d’ERC Bages demanem a l’empresa i a les institucions allò mateix que nosaltres oferim: un exercici de responsabilitat ambiental, social i econòmic, a partir de la transparència, el rigor i el diàleg, per trobar les solucions òptimes, pel bé de la comarca i pel bé del país.

campanyes

Butlletí digital de la Federació Comarcal d'ERC Bages