Baix Llobregat

Notícia

El deficient servei de bus al Baix Llobregat Sud

El Servei de Bus del Baix Llobregat Sud es configura com un servei públic de transport col·lectiu de viatgers per carretera que busca atendre principalment les necessitats de mobilitat, diürna i nocturna, dels municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, el Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i L'Hospitalet de Llobregat; les necessitats de mobilitat diürna de Sant Climent de Llobregat; així com les necessitats de mobilitat nocturna dels municipis de Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Esplugues de Llobregat; donant també cobertura a les seves connexions amb Barcelona.

L'empresa MOHN, SL ha estat l’empresa operadora del Servei públic de transport col·lectiu urbà de viatgers entre els municipis de Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Climent de Llobregat, Barcelona i altres municipis del Baix Llobregat fins al dia 25 de desembre de 2021.

Per acord del Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) de data 27 de juliol de 2021, van ser adjudicat a l’empresa UTE AVANZA MOVILIDAD INTEGRAL, SL i VIGUESA DE TRANSPORTES, SL (UTE AVANZA BAIX). El contracte va ser signat el dia 6 d’octubre de 2021 i l’inici de servei es va produir el passat dia 26 de desembre de 2021.

Tanmateix, en referència a les nombroses incidències i les reiterades queixes registrades del SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT COL·LECTIU DE VIATGERS BAIX LLOBREGAT SUD - AVANZA, mostrem la nostra preocupació per les darreres greus incidències que afecten, tant a les persones usuàries com al personal laboral de l’empresa, durant el mes de maig i de juny que de forma resumida són les següents:

- les diverses avaries dels vehicles en vies urbanes, a la C-31 i a la C-32;
- les sancions per la caducitat de les Targetes de Transport dels vehicles i ITV;
- la manca de manteniment preventiu i correctiu dels elements de seguretat bàsica com els pneumàtics, la mecànica o els aires condicionats;
- els constants incompliments d’horaris i de serveis;
- les avaries de les plataformes d’accés de mobilitat reduïda;
- entre d'altres deficiències en la carrosseria i la neteja bàsica dels vehicles.

Els Grups Municipals ERC-AM Castelldefels, Gavà, Sant Climent de Llobregat, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat i Barcelona som coneixedors i plenament conscients que la situació és molt complicada, i tal com hem transmès a l’equip de la Vicepresidència de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB, cal prendre les mesures oportunes i urgents perquè no succeeixi cap accident greu que comporti situacions que posteriorment haguem de lamentar.

La campanya del foment de transport públic d'estiu ja ha començat i, si tot continua així, ens podem trobar amb una situació de servei que no està a l'alçada dels nivells de seguretat bàsica i de satisfacció que ha anat mantenint l'Àrea Metropolitana de Barcelona en les diferents enquestes de satisfacció del transport urbà per carretera.

Tal i com hem expressat reiterades vegades, mentre esperem l'arribada de la nova flota de vehicles dels Fons Europeus Next Generation en el marc del Programa d'Ajudes a municipis per a la Implantació de Zones de Baixes Emissions i la Transformació digital i sostenible del transport urbà, que previsiblement trigaran com a mínim 5 mesos, urgeix implantar accions de xoc per tal de revertir l’actual estat de la flota de forma immediata.

Tenint en compte que els primers 87 autobusos nous del Servei Baix Llobregat Sud arribaran el mes de novembre i desembre de 2022, cal que l’empresa concessionària del servei faci un pla de xoc immediat per anticipar, com a mínim, alguns d'aquests vehicles.

Per tot això, Esquerra Republicana expressa el seu suport a la Marxa Reivindicativa PER UN BUS DIGNE que es celebrarà el proper dissabte, 9 de juliol de 2022 a dos quarts de deu del matí amb sortida des de l’Estació de Rodalies de Gavà fins davant de l’Ajuntament de Viladecans, organitzada per la Plataforma Per un Bus Digne formada per La Plataforma de Foment del Transport Públic (PTP), Catalunya Camina (CC), els Sindicats CCOO, UGT, CGT, i la Federació Comarcal d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat (FAVBaix) i ECOM.