Baix Llobregat

25 de novembre, dia internacional per l'eliminació de la violència envers les dones

Avui 25 de novembre, dia contra la violència envers les dones, volem parlar d'una de les formes de violència masclista que estan més en el punt de mira: les violències sexuals. Darrerament, s’ha fet evident amb més intensitat l’existència de violències sexuals als espais d’oci però malauradament encara continuen essent presents també en els àmbits simbòlic, de la parella, familiar, laboral i comunitari a través de diferents manifestacions.

A dia d’avui estem immersos en una cultura heteropatriarcal que acaba en una idea de masculinitat molt concreta i acceptada majoritàriament, que es tradueix en hegemonia de la dominació, i  és aquí on ens cal incidir i reescriure la masculinitat, la deconstrucció del concepte de relacions home i dona des de la llibertat i igualtat.

Les dones i els homes d’Esquerra Republicana de Catalunya i de les Joventuts d’Esquerra Republicana de Catalunya denunciem amb motiu del 25 de novembre, dia internacional per a l’eradicació de la violència masclista, que les violències sexuals són una forma de violència masclista i que suposen una greu vulneració dels drets de les dones i un impediment perquè les dones puguem assolir la plena ciutadania, l’autonomia i la llibertat. Les violències sexuals, com la resta de manifestacions de la violència masclista, són una violència que pateixen les dones pel sol fet de ser-ho, en el marc d’unes relacions de poder desiguals entre dones i homes. Les violències sexuals en les seves diferents manifestacions són presents a diferents espais i àmbits de la vida de les dones, en l’àmbit social i en l’àmbit de la parella, però també a l’àmbit laboral i simbòlic.

Les dades demostren que es tracta d’un problema encara àmpliament present i estès.
Concretament, l’Agència Europea de Drets Fonamentals (FRA) va concloure que l’any passat a Europa gairebé 4 milions de dones van ser violades. Les dades també demostren que el 80% dels autors de les agressions sexuals formen part de l’entorn de la víctima (parelles, exparelles, familiars o amistats). Als Països Catalans, es denuncien tres agressions sexuals cada dia, i es considera que només un 17,7% de les víctimes d’agressions denuncien.

En el que portem d’any, als Països Catalans s’han registrat 10.175 denúncies per casos de violència masclista. I en la seva manifestació més cruel i extrema no podem oblidar que han estat 15 les dones assassinades. La comprensió d’aquestes violències és fonamental per executar mesures de prevenció, detecció i abordatge que combatin els estereotips de gènere i que promoguin un nou plantejament de les relacions afectives.

Continuem avançant compromeses i compromesos per una República de dones lliures de violència.

Actes al Baix Llobregat i l'Hospitalet

- 22 novembre: Debat amb Carme Porta, a les 19:30h al local Filles de Maria de Sant Joan Despí
- 25 novembre: 19h acte Violència envers les dones, a la plaça de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
-25 de novembre: durant tot el dia repartiment de la postal d'ERC amb frases contra la violència masclista a les portes dels instituts i diferents punts de Vallirana