Baix Llobregat

El poder local, garantia de llibertat

Marcel Escudé

Mai no havíem arribat tan lluny en el procés d’alliberament de Catalunya, i ara toca pensar que, per ràpid que vagin les coses i per encertades i efectives que siguin les decisions que es prenguin, les possibilitats d’errar el tret són moltes . Podem fer algunes previsions jurídiques i administratives  i podem, fins i tot, predir alguns comportaments en un i altre bàndol, però no podem descartar, com comentava molt encertadament el company pratenc  Lluís Perez , Secretari d’Innovació Política d’ERC ,  el factor irracional. En Lluís deia això en referència a que el procés  cap a la independència pot girar en sentit o un altre i canviar la seva velocitat en funció d’elements que no podem controlar i que no  serien fruit d’una reflexió o d’un procés intel·lectual, sinó que esdevindrien a partir de decisions no raonades, viscerals, apassionades.

I  aprofundint una mica en aquesta idea, jo afegiria que no podem descartar el factor  emocional ( no necessàriament irracional)  que  pot  alterar el nostre ordre de prioritats. Mantenint fins i tot , un cert ordre racional, és difícil que la nostra acció  no es vegi  condicionada per l’ambient que ens envolta . Això, que és, al capdavall, l’essència de la política, també pot ser un problema alhora d’aconseguir resultats. .

En diferents  trobades comarcals  he alertat, (no sempre amb encert, no sempre amb èxit ) de la necessitat de preparar les eleccions municipals de 2015. Alguns, els més benèvols, podran  pensar que , en tant que Secretari de Política Municipal, és el que em toca fer . Altres ,menys subtils,  pensaran que soc un torracollons i un derrotista , perquè ara el que toca és fer bullir el país, respirar els aires de llibertat , contemplar com la gent es suma a un projecte que portem anys  treballant i mantenint, a voltes en solitari.

Personalment penso que , precisament perquè tenim, per primer cop, la possibilitat  de ser lliures en un país lliure i millor, la nostra obligació és també  la de dissenyar , preparar i construir  una proposta municipal sòlida, engrescadora i guanyadora  en cadascun dels nostres pobles i ciutats. Consolidar el municipalisme de l’esquerra nacional  és , més enllà del nostre desig, una necessitat.  En moments de canvi polític, en els que poden trontollar fàcilment les estructures institucionals , el poder local pot ser cridat a ser la garantia de la permanència de la lluita per l’alliberament nacional.

Si acaba sent així, en el cas que els resultats de les eleccions municipals  a la nostra comarca fossin fins i tot una mica millors dels que avui tenim, lamento constatar que no en tenim ni per començar, i aquest és un fet irrefutable: la nostra representativitat municipal és molt minsa, prou minsa encara com per fiar qualsevol creixement  a una previsible ( però en cap cas segura) onada de vot nacional. Malament  anem quan en un nombre important de casos, no aspirem a ampliar la nostra representació, sinó a tornar a tenir-la. Malament anem si  darrere el dret a decidir, les manis, les cadenes i les commemoracions, no som capaços de bastir una visió de ciutat, un model de convivència ciutadana i de gestió dels recursos municipals i un grup de persones divers i amb prou  potencial per ajudar-nos a créixer. Mai com ara, la política nacional condicionarà les eleccions municipals i per això em de fer moviments preventius de cara a aquesta influència. Si tot va bé, no només tornarem als ajuntaments  i ens mantindrem, sinó que creixerem. Si, per contra, els esdeveniments de la política nacional treballen en contra nostra, hem d’estar preparats per aguantar el sotrac... i una mica més.

Marcel Escudé
Secretari de Política Municipal