Baix Llobregat

Patrimoni i futur per al Baix Llobregat

Pere Izquierdo

Posem que li embenem els ulls a algú i el posem en un lloc qualsevol de la nostra comarca. És probable que a primer cop d'ull, quan li caigui la bena, no sàpiga ni tan sols en quin continent està aquell lloc. L'arquitectura dels darrers cinquanta anys no ha estat especialment afortunada enlloc, però ha estat gairebé idèntica arreu del món.

El patrimoni és tot allò que farà que aquella persona acabi identificant on carai ha anat a parar. És tot allò que ens fa diferents de qualsevol altra banda, i per tant interessants. És tot allò que explica per què som com som i per què el nostre petit tros de planeta és com és, des dels fòssils i la geologia fins a les cases dels jornalers i els costums dels pagesos i dels obrers, passant per castells, ermites, festes, jaciments arqueològics i obres d'art. És, primer de res, una riquesa col·lectiva que ens han llegat les generacions passades i que hem de transmetre amb orgull, i en bon estat, a les futures.

El potencial i la riquesa del patrimoni del Baix Llobregat són encara enormes, malgrat que ens hagin robat per sempre bona part de la riquesa paisatgística que representava el verger de la vall i del delta. I això malgrat governs que en els millors dels casos han estat poc competents en el tema, mancats dels recursos tècnics i econòmics necessaris per a desenvolupar-lo, i en el pitjor han estat malintencionats i han intentat fer taula rasa del passat a l'hora d'eixamplar els nostres pobles i ciutats, en la mateixa línia que aplicava Ceaucescu a Romania.

La gent d'esquerres que estimem aquest país hem de ser conscients del potencial social, cultural i econòmic del patrimoni que encara ens queda, i de la necessitat de protegir-lo i gestionar-lo d'una altra manera. No es pot deixar un tema tan important en mans d'urbanisme, com es fa a la majoria de llocs, ni tan sols en mans de cultura. El patrimoni és una qüestió transversal que afecta també turisme, medi ambient, educació i fins i tot salut i seguretat ciutadana. Per això cal que hi hagi regidories específiques i dotades dels mitjans adequats. Però a més el patrimoni, com a construcció social que és, precisa també de mecanismes de participació específics que permetin canalitzar l'opinió pública i refermar-ne la propietat col·lectiva.

Perquè un territori que té cura del seu patrimoni es visita, es valora i s'estima. Mentre que aquell que el deixa desaparèixer, està condemnat a ser explotat i, finalment, abandonat.

Pere Izquierdo
Comissió sectorial de Cultura del Baix Llobregat