Baix Llobregat

Mirar als ulls de la gent

Marcel Escudé

Malgrat semblin ser molt lluny, les eleccions municipals són a tocar. Durant els propers mesos assistirem a l’espectacle habitual de moviments tàctics i de persones i a la campanya permanent des dels governs i les oposicions municipals.

La importància d’aquestes eleccions i la seva influència sobre el procés nacional ja les vaig comentar en el butlletí anterior. Però els propers comicis municipals tenen, a més , la importància afegida de ser potencialment, una eina per recuperar la gent per la política. Aristòtil deia que l’home és, fonamentalment, un animal polític perquè és la política la que forma i ordena la societat. Vivim, però, en un entorn en el que la dispersió dels interessos allunya sovint els ciutadans d’allò que és essencial i converteix el fet polític en un joc de comunitats d’interessos.

Recuperar la ciutadania per la política i crear una gran comunitat d’interessos sent al costat de la gent amb l’esperança que aquesta gent ens recolzi implica, entre altres coses, ser molt competents . L’esforç per recuperar , per sumar, per afegir gent i valors a candidatures guanyadores va més enllà de promeses electorals i d’adhesions a interessos sectorials.

La ciutadania espera una oferta nova, autèntica i sincera. La gent ha de fer confiança en els polítics no només per qui som o pel que fem, sinó pel que pensem. I això suposa, essencialment, dir la veritat, ser transparents, honestos, dialogants, positius, optimistes i ferms en les nostres conviccions.

Per tant, el primer que hem de fer és autoritzar-nos davant els altres com a persones i ciutadans i com independentistes, es clar, proposant reptes de qualitat i engrescadors a tothom , coneixent els seus problemes i aportant solucions, que no han de ser les nostres, sinó les de tots. En definitiva , hem de ser capaços de recuperar l’essència de la política, de posar-nos al capdavant, no d’una o varies reivindicacions ciutadanes, sinó del canvi que reclamem i que ens reclamen de moltes i diverses formes que no sempre som capaços de reconèixer. Hem de saber parlar per tots i mirar als ulls de la gent, com deia, molt encertadament, l’amic Josep Ramón Mut.

Per això hem de preparar amb l’ajut dels nostres convilatans , les entitats i el nostre entorn, aquestes eleccions municipals. No hem d’anar ni a recuperar, ni a repetir, ni a millorar. Hem de ser ambiciosos i anar a guanyar, fent les coses de tal manera que, guanyant nosaltres, la nostra ciutat i tots aquells que hi viuen també en surtin guanyant . Si ho fem bé, el resultat final serà el de menys, perquè res més no torna a ser igual quan hi has posat tots els teus sentits , la teva ànima i tot el que saps. Si al final no guanyem, pensem que aleshores no era el final. I sempre amb la gent, quanta més millor. I tinguem sempre present que qui no lidera, qui no canvia res, no està fent política.

Marcel Escudé
Secretari de Política Municipal