Begues

Jaume Cornelles
Assembla 639

Vuelva usted mañana!

Tal i com comentava Mariano José Larra fa 200 anys, aquesta és una terra de mandrosos. Ens agradi o no, aquesta és la imatge que tenen dels països llatins: segur que tots no ho som, però els tòpics, malgrat exagerats pel morbo i per la facilitat de fer-ne acudits, en alguna cosa real es basen. I heus aquí, que la mandra és el que ens mata als joves. Jo tinc 23 anys, i fins on m’arriba la memòria, recordo que els joves, i també els pares, es queixaven i es queixen de les mateixes coses: en aquest poble no es fa res per la gent jove. Cada vegada que venen eleccions, tots els partits ens omplim la boca de fer coses “pels joves”, tots tenim el punt en negreta en les nostres paperetes electorals, però quan ja s’ha votat, i s’han de posar coses a la pràctica: ...Vuelva usted mañana.

Amb això vull dir que les diferents regidories de joventut que han passat per l’ajuntament son uns mandrosos? Sí, però més mandrosos, i amb més culpa, hem estat i som els joves. Som la generació que ho hem tingut tot sense gairebé cap esforç, a diferència dels nostres pares. Nosaltres volem i volem, i demanem i demanem, perquè així hem crescut, i aquesta idiosincràsia també es veu reflectida en la nostra relació amb els poders públics. Demanem i demanem a l’ajuntament de Begues, volem de tot i els regidors ens ho han de donar, però no estem disposats a “fotre ni brot”. Som uns mandrosos.

El cas és que el virus mandra també arriba a les esferes del poder representatiu, i com que són igual de mandrosos que nosaltres, tampoc ens ho faran tot. Fa mandra esforçar-se a esbrinar quines son les inquietuds i els problemes del jovent beguetà, les inquietuds reals. És molt més fàcil mantenir-se en la ignorància i l’any abans de les eleccions encarregar a una empresa privada l’elaboració del Pla Local de Joventut pels següents 4 anys sense pràcticament consultar al jovent local, com va passar l’anterior legislatura.

Com que cap tòpic és absolut, a Begues també tenim l’excepció: el 639. Després de molts “Vuelva usted mañana” l’ajuntament ha facilitat un nou local a l’associació, l’antic ambulatori (El Cactus), i se’ns brinda una gran oportunitat per canviar les coses si no ens agraden. Però no han de ser els nostres pares, no han de ser els nostres regidors, hem de ser nosaltres. A Begues deu haver-hi, pel cap baix, uns... 500 joves? 1.000? (en esperit més de 6.000, això sense dubte)  Però al 639 fins ara només hi havia 3 o 4 persones que havien de carregar amb tota la feina ells sols. Amb el nou espai i l’ajuda de l’Esplai Uraka s’estan tirant endavant activitats tan culturals com lúdiques (cinefòrums, debats, organització d’una festa major d’hivern alternativa, etc.).

Si no t’agraden les festes del poble, si penses que no hi ha res per fer, espolsa’t la mandra i apunta-t'hi. I no ho facis “mañana”, fes-ho avui.