Begues

Violència de gènere: encara massa estereotips

Doris Roig
III Marxa Contra la Violència Masclista

El 25 de novembre se celebra el Dia Internacional contra la Violència de Gènere. Totes les poblacions del Baix Llobregat s’han aplegat aquest any el passat dia 22 de novembre a St. Feliu de Llobregat en la III Marxa Contra la Violència Masclista, on en l’acte central es va fer la lectura d’un manifest.

A part del que representen els actes institucionals i col·lectius i de llur importància per tal de sensibilitzar la població sobre un tema tant punyent, cal fer una reflexió profunda sobre com tot això arriba a col·lectius d’alt risc: en aquest cas els joves i els adolescents. A  la consciència de tots, aquest grup sovint resta “oblidat” pel degoteig continu de casos que ens colpeixen al nostre voltant.

Dins l’àmbit educatiu, aquest dies s’estan fent tot un seguit de xerrades, tallers, espais de debat i reflexió; tot això és molt necessari, imprescindible però la qüestió és com arriba tota aquesta informació realment als adolescents i joves. Des del món de l’educació he pogut constatar que la majoria són coneixedors de com es pot actuar en situacions de violència de gènere: el 016 i el 112 es converteixen en el paradigma de les solucions; manifesten que davant de situacions de violència, amb una trucada el mal somni desapareix.

També encara està massa estesa entre els adolescents la imatge estereotipada de “noia coneix noi, s’enamoren i tot és meravellós, de conte de fades, amb anissos inclosos”. I “de sobte”, tot canvia, i es torna dolent, fosc, violent... Com de sobte? I els indicis que són senyals inequívocs d’alarma? Aquests no apareixen del no-res... i, per tant, com és què no són conscients d’aquesta realitat?

Una causa pot ser com entenen el què és una parella. De vegades, la noia assumeix un rol de no igualtat respecte el noi, “perquè així tot funciona millor” (en aquest sentit també s’obvia qualsevol altre tipus de relació entre persones: gais, lesbianes, bisexuals, transsexuals). També és destacable el fet que, davant un cas de violència de gènere entre joves, hi ha un cert efecte culpabilitzador envers la noia: “si tu vols, te’n pots sortir”. Una altra imatge estereotipada.

Davant la violència de gènere, la víctima necessita suport emocional per poder donar el primer pas, acompanyament al llarg de tot el procés, comprensió i respecte. Cal treballar molt encara en la línia de la prevenció i potenciar l’autoconsciència del que representa ser persones lliures, econòmicament independents i amb capacitat de prendre les regnes de les seves vides per tal de poder-la viure en plenitud, soles o amb parella.

I això és responsabilitat de tots nosaltres.