Berguedà

Totes les notícies

Mireia Besora, nova alcaldessa de Capolat

Mireia Besora i Sans és, des d'ahir dimarts, nova alcaldessa de Capolat. La fins ara regidora de SOM Capolat-AM a l'ajuntament agafa la responsabilitat de l'alcaldia del municipi després que Josep Mossoll renunciés a aquesta quan encara resta un any per tancar la legislatura. El ple celebrat aquest dimarts ha suposat l'entrada d'Enric Campillo (SOM Capolat-AM) com a regidor. Cal remarcar que Capolat és un municipi en què s'apliquen llistes obertes i, per tant, els regidors i regidores són votats de manera individual. El consistori tancarà l'últim any de legislatura amb Besora com a alcaldessa; i Campillo i Neus Martínez (Endavant per Capolat) com a regidors. El traspàs de funcions resta pendent del cartipàs municipal. Besora torna a l'alcaldia després d'haver ocupat la responsabilitat en l'anterior legislatura. L'alcaldessa republicana ha pres possessió "des del respecte màxim als projectes engegats aquests tres anys, amb il·lusió per formar un sol equip de treball i iniciar nous projectes, i reivindicant l'àmbit de les ruralitats".

La diputada Alba Camps, en la sessió de control al Govern

Alba Camps reclama canvis legislatius per reforçar l’estructura i els recursos del món local rural

La diputada Alba Camps ha defensat aquest matí, en la sessió de control al Govern, que ha tingut lloc al Parlament de Catalunya, la necessitat d’impulsar els canvis legislatius necessaris per reforçar l’estructura i els recursos del món rural, amb l’objectiu que els municipis puguin donar resposta a les necessitats de la ciutadania En la seva pregunta a la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, la diputada berguedana ha denunciat que “al llarg de massa anys hem vist com les ruralitats estaven poc representades en la mirada de la política pública”. “Per molts son només ‘paisatge’ i sovint se’ns elimina qualsevol possibilitat per retornar la funció productiva del món rural”, ha afegit. Camps ha reivindicat els municipis rurals, “la realitat majoritària del nostre país”, i ha reivindicat que cal donar resposta i garantir els drets de la ciutadania. En aquest sentit, ha afirmat que “no podem hipotecar el pressupost, per exemple, en el manteniment de camins rurals, perquè també hem de poder fer polítiques, prendre decisions polítiques”. Més enllà de l’àmbit rural, la diputada republicana ha remarcat que “aquesta és una aposta de país. Per fer funcionar l'engranatge com a societat, necessitem reforçar l'estructura i recursos del món local rural. No només per la sostenibilitat i per justícia social sinó també perquè són font de resolució de moltes problemàtiques i reptes actuals”. Per últim, ha assenyalat que aquests canvis legislatius han d’anar necessàriament acompanyats d’una “governança participativa”. En el torn de resposta, la consellera Vilagrà, que ha recordat que el 62% dels municipis catalans són de menys de 2.000 habitants, ha volgut posar en valor la Llei de Governs locals, que està impulsant el Govern i que “obrirà el meló de les competències del món local i del seu finançament”, i també l’Estatut dels municipis rurals, que ens permetrà “avançar cap a l’equilibri territorial”.

Puig-reig homenatjarà Toni Pérez

El pavelló d'esports de Puig-reig acollirà, el dissabte 2 d'abril a les 6 de la tarda, un acte d'homenatge a Toni Pérez, traspassat el passat desembre. L'esdeveniment, organitzat per la família de Pérez, amb el suport de l'Ajuntament de Puig-reig, comptarà amb la participació d'una vintena d'entitats, amics i representants polítics. ​L'acte, amb la presència i intervenció de representants i membres de molts col·lectius dels quals Pérez n'havia format part de manera activa, es dividirà en tres parts. La primera estarà dedicada al teixit associatiu, la segona a l'àmbit de la política i finalment una tercera a la part familiar. Militant d'Esquerra Republicana des de 1992, l'Antoni havia estat portaveu del Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament de Puig-reig. L'any 2011 es va presentar com a cap de llista a les eleccions municipals. També ha estat president local d'ERC a Puig-reig, president comarcal d'ERC Berguedà entre el 2012 i 2016, i conseller del Consell Comarcal del Berguedà. En Toni era una persona compromesa, treballadora i incansable; des de sempre implicat al teixit associatiu i social de Puig-reig i en la tradició del pubillatge, entre d'altres. Havia estat president del Foment de les Tradicions Catalanes entre el 2013 i el 2017.

ERC defensa al Parlament la urgència de l'activació del polígon d'Olvan per aturar la deslocalització industrial al Berguedà

La diputada al Parlament de Catalunya, Alba Camps, ha defensat aquest dimecres una proposta de resolució presentada conjuntament per Esquerra Republicana i Junts en què s'insta al Govern de la Generalitat a activar el polígon industrial d'Olvan amb el desenvolupament de la totalitat de la Fase 1 per tal de solucionar la demanda actual d'empreses i aturar la deslocalització industrial a la comarca del Berguedà. "Estem perdent empreses. Empreses que van néixer i volen créixer a la comarca no tenen l’opció de fer-ho perquè no tenen sòl industrial disponible. Això no ens ho mereixem, ni ens ho podem permetre", ha relatat Camps al mateix temps que ha demanat un reconeixement per al Berguedà, una comarca que ha definit com a agrícola, ramadera i que compta amb un llegat històric industrial. "Som innovació, som coneixement, som empreses punteres i tenim projectes que poden servir d’exemple arreu del país. Una comarca on la gent es mobilitza per dir no a una incineradora a través d'una plataforma ciutadana", ha remarcat. El polígon d'Olvan, que va veure la llum l'any 2009, acumula actualment una inversió de 6,5 milions d'euros, però "sense que hi hagi hagut un retorn a la comarca". A hores d'ara, tant els ajuntaments, les associacions d'empresàries i una gran part del teixit econòmic i social de la comarca consideren plegats la urgència de l'activació del polígon d'Olvan. En aquest sentit, Camps ha volgut reconèixer i agrair la feina desenvolupada per l'Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà (ACEB), una entitat que "fa anys que treballa per aquest reconeixement comarcal i és en part gràcies a la seva tasca que avui estem parlant aquí". Camps també ha defensat que el model d'economia que permeti desenvolupar aquest nou polígon ha d'anar d'acord amb els criteris i forma del Berguedà. "Apostem per una economia d'acord amb el territori i contextualitzada, que faci créixer l'entorn i, per tant, que no el destrossi. Una economia sostenible ambientalment, econòmicament i socialment, que generi llocs de treball dignes i sigui responsable amb el territori que l'acull", ha exposat.

Traspàs del company Antoni Pérez, expresident d’ERC al Berguedà i exregidor de Puig-reig

Aquest passat dimarts, 21 de desembre, ens ha deixat el nostre company Antoni Pérez, a l'edat de 63 anys. En Toni era una persona compromesa, treballadora i incansable; des de sempre implicat al teixit associatiu i social de Puig-reig i en la tradició del pubillatge, entre d'altres. Havia estat president del Foment de les Tradicions Catalanes entre el 2013 i el 2017. Militant d'Esquerra Republicana des de 1992, l'Antoni havia estat portaveu del Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament de Puig-reig. L'any 2011 es va presentar com a cap de llista a les eleccions municipals. També ha estat president local d'ERC a Puig-reig, president comarcal d'ERC Berguedà entre el 2012 i 2016, i conseller del Consell Comarcal del Berguedà. Des d'ERC Berguedà volem transmetre el més sentit condol a la família, companys i amics. Gràcies, Toni. Que la terra et sigui lleu, company.

Alba Camps, diputada al Parlament i secretària de Política Municipal i Projectes Transversals d’Esquerra Republicana | El Punt Avui

Alba Camps: “Obrir camí costa, però cal feminitzar la política”

“Hem de garantir igualtat d’oportunitats a tot el territori, falten solucions personalitzades” “Els ajuntaments són un màster en polítiques públiques” Laia Bruguera / elpuntavui.cat | 15.11.2021 Enllaç entrevista Alba Camps va néixer a Puig-reig el 1989 i es va llicenciar en sociologia. Ha estat regidora de l’Ajuntament d’aquest poble del Berguedà i també delegada del govern a la Catalunya Central. Creu fermament que la política pot transformar la societat i ajudar a lluitar contra les desigualtats. No s’havia plantejat mai dedicar-s’hi, però el 2014 li van oferir formar part de la candidatura d’ERC a l’Ajuntament de Puig-reig i el repte, diu, la va seduir. Els seus pares parlaven molt d’actualitat política i ja de petita els acompanyava a votar. Això la va marcar? A casa meva no hi ha ningú que hagi treballat en política, però sí que sempre se’n parlava. Els temes de sobretaula eren aquests i em van ensenyar a donar molt valor al fet de poder votar per totes les coses per les quals havien lluitat els nostres avis i besavis. Vaig créixer amb tot això, de manera que des de molt petita ja tenia una idea general del que és la política. Quan i per què va fer el pas de dedicar-s’hi? Per un projecte municipal molt xulo que em van oferir el 2014. Jo soc sociòloga, treballava d’això i havia coincidit en cursos de Justícia i Pau amb el que ara és alcalde de l’Ajuntament de Puig-reig. Un dia em va dir que creia que jo podia aportar al seu projecte moltes propostes relacionades amb l’atenció a les persones i benestar social i em va venir molt de gust. Les seves línies d’acció política coincidien molt amb tot el que jo creia, ho vaig veure com un repte i em va enganxar moltíssim. Diu que, durant la carrera, estudiar l’impacte de les polítiques públiques en les desigualtats va fer que alguna cosa dins seu fes un clic. Mirant-ho retrospectivament, en sociologia al final el que estudies és com s’organitza la societat, i malauradament vivim en una societat amb grans desigualtats.

La consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà / Marc Puig

Acció Climàtica aplicarà una moratòria a les incineradores: “El cost ambiental del tractament de residus ens preocupa i ens ocupa”

Les emissions contaminants del tractament de residus suposen el 6% de les emissions globals a Catalunya; per això, la moratòria prohibirà la creació d’incineradores i permetrà tancar i desmantellar les existents El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural durà a terme una moratòria d’infraestructures d’incineració de residus. Aquesta moratòria, que ha anunciat la consellera Teresa Jordà al ple del Parlament i que s'incorporarà a la llei de mesures d'acompanyament dels pressupostos, prohibirà la creació i l’ampliació d’incineradores a Catalunya i permetrà realitzar un pla de tancament i desmantellament de les existents. “El cost ambiental del tractament de residus ens preocupa, però sobretot ens ocupa”, ha dit la consellera, i és que les seves emissions de gasos d’efecte hivernacle suposen vora el 6% de les emissions globals del país, sent l’1,4% les associades a la incineració. “Aquesta conselleria ha entomat la problemàtica i ha buscat les fórmules jurídiques i legals per fer-ho; de fet, ho farem amb la nova Llei de Residus”, ha afegit Jordà, que també ha recordat que la intenció del Departament i de tot el Govern és anar més enllà i “caminar cap al residu zero”. Precisament en aquest sentit, la diputada d’Esquerra Republicana Mònica Palacín ha alertat que “si limitem la gestió dels residus només al procés de destrucció, no reduïm el consum en origen, sinó que obrim la veda, fins i tot, a augmentar-ne el volum”. A més, “cremar directament, com fan algunes plantes de valorització, o gasificar residus com es proposa a la planta de Juneda, no són, en cap cas, una solució de res, al contrari”, ha assenyalat. “El que cal és un canvi en la gestió dels residus, és a dir, prioritzar la prevenció, la recuperació i el reciclatge de materials”, ha defensat, “i segur que ho farem amb la nova Llei de Residus”.   "Necessitem la moratòria i la Llei de Residus per fixar criteris ambientals a projectes inverosímils" De fet, Palacín ha recordat que, mentre no es disposés d’aquesta llei, el març del 2020 el Parlament va aprovar aplicar una moratòria a nous projectes d’incineració de residus, però “el Departament de Territori va dir, fa un any, que aquesta moratòria no era possible”.

Raül Romeva visita el Berguedà per reunir-se amb entitats i empreses del territori i presentar el llibre 'Ubuntu' a Puig-reig

El vicesecretari general de prospectiva i Agenda 2030 d'Esquerra Republicana, Raül Romeva, ha visitat aquest dimarts la comarca del Berguedà per reunir-se amb entitats i empreses del territori en una jornada que s'ha iniciat a mig matí a la localitat de Cercs i ha finalitzat, a la tarda, al municipi de Puig-reig amb la presentació del llibre 'Ubuntu: La república del bé comú'. Una trobada amb la Plataforma Anti-incineradora de Cercs, amb motiu de la reactivació dels tràmits per a tirar endavant el projecte de la incineradora, ha estat la primera parada de l'exconseller a la comarca. En la reunió celebrada a localitat berguedana per fer costat a la plataforma hi ha assistit també la diputada al Parlament, Alba Camps, la diputada provincial, Mireia Besora i l'alcalde de Saldes, Moisès Massana. Finalitzada la trobada, Romeva s’ha desplaçat fins a l'Espunyola per fer una visita i conèixer de ben a prop el Salt del Colom, una explotació ramadera que és coneguda pel seu vessant turístic com a allotjament rural, però especialment per la cria, elaboració i distribució pròpia de carn ecològica de km 0 i també l'elaboració de xocolata artesanal. Des del Salt del Colom es conrea la terra amb respecte, es controla l'alimentació dels animals a base de cereals i ferratges recollits dels mateixos camps i, finalment, es distribueix els aliments. Romeva ha posat en valor aquesta pràctica com a un bon exemple d’aposta per l’economia circular com a model de futur sostenible. Durant aproximadament una hora i mitja, els encarregats de dirigir l'explotació, en Pep i la Marta, han compartit la seva experiència que defineixen com "una filosofia de respecte i companyonia cap a qui realment ens dona els fruits d'aquesta vida". La visita ha comptat, entre altres, amb la participació de l’alcalde de l’Espunyola, Albert Altarriba; l’alcaldessa de Montmajor, Maria del Mar i l’alcaldessa de Montclar i presidenta comarcal del partit, Raquel Sala. La signatura del llibre d'honor de l'Ajuntament de Montclar ha tancat la matinal.

Esquerra Republicana posarà en marxa, al Berguedà, una Oficina Parlamentària d’atenció ciutadana

La Federació Comarcal d'Esquerra Republicana al Berguedà disposarà, a partir del 29 d’octubre, d'una Oficina Parlamentària a la comarca amb l'objectiu d'oferir un espai en què tant la ciutadania, a títol individual, com també les empreses, col·lectius, associacions i entitats, puguin fer arribar les seves problemàtiques, propostes i qüestions directament al partit amb les màximes facilitats. El servei comptarà amb membres d’ERC al territori que tenen representació a institucions com el Parlament de Catalunya, Senat i la Diputació de Barcelona. En concret, les responsables que lideraran aquesta atenció seran la diputada al Parlament, Alba Camps; la portaveu d’ERC al Senat, Mirella Cortès; i la diputada a la Diputació de Barcelona, Mireia Besora. En tractar-se d’una interlocució directa sense intermediaris amb diputades i senadores, permetrà traslladar les consultes a les diferents cambres legislatives i institucions, i alhora, agilitzarà el fet de donar una millor resposta. Des d’ERC Berguedà es vol potenciar que per primera vegada el partit té representació a les cambres legislatives i institucions abans esmentades. En aquest sentit, el principal objectiu de l’Oficina Parlamentària és enfortir els canals de comunicació de la representació a la comarca amb la ciutadania i el teixit econòmic i social. L’Oficina Parlamentària vol esdevenir una eina en què no només es tractin propostes per al territori, sinó que arribin del territori amb l’aportació dels berguedans i berguedanes. Alhora, el servei esdevé una aposta per la transparència que permetrà preguntar sobre temes de la comarca i també de la feina que desenvolupa Esquerra Republicana a la resta de Catalunya. L'atenció, que es farà l'últim divendres de cada mes, contempla dues franges diferenciades. Per una banda, la franja horària del matí anirà adreçada a les entitats, associacions, empreses, col·lectius, etc., i serà l'Oficina Parlamentària que es desplaçarà pel territori.