Camp de Tarragona

El diputat Lluís Salvadó preveu que el fons de transició nuclear aportarà 24 milions d’euros anuals a les comarques afectades

Forasté, Gràcia, Salvadó, Aragonès i Abelló, avui a Reus.
L’impost de la Generalitat sobre les instal·lacions nuclears ha de permetre revertir l’impacte socioeconòmic del tancament de les centrals.

La presidenta de la Federació regional d’Esquerra Republicana al Camp de Tarragona i diputada al Parlament, Irene Aragonès Gràcia; el diputat Lluís Salvadó Tenesa; la presidenta del Consell Comarcal del Baix Camp, Rosa Abelló Borràs, el president del Consell Comarcal del Priorat, Xavier Gràcia Juanpere, i el diputat de Medi Ambient i Territori de la Diputació de Tarragona, Josep Forasté Casas, han mostrat avui una “gran satisfacció” per la creació d’un fons de transició nuclear a partir de l’afectació del 20% dels ingressos relacionats amb la producció d’energia d’origen nuclear que fixa l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient.

Aquest impost incorporat a la Llei de mesures fiscals que acompanya els pressupostos del 2022 permet, segons Irene Aragonès, “preparar-nos en temps i treballar per revertir l’impacte socioeconòmic del tancament de les centrals nuclears”. La dirigent republicana reconeix el paper del diputat Lluís Salvadó, a qui defineix  com l’ “arquitecte de l’impost nuclear” i li agraeix  “la seva persistència per superar tots els entrebancs”.

Lluís Salvadó afirma que  “aquest és el tercer intent que fem i que vam començar l’any 2014”. L’estratègia seguida ara ha estat la de “situar l’impost en la llei de mesures fiscals que acompanyava els pressupostos, en un format de nou impost que vam copiar d’una altra comunitat autònoma que ja havia superat els tràmits del Tribunal Constitucional”.

En aquest sentit, apunta que “hem incorporat l’Article 87 que modifica a la Llei de l’impost aprovada l’any 2020 i on s’explicita que el 20% dels ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d’energia elèctrica d’origen nuclear s’han de destinar a nodrir un fons per a finançar actuacions de desenvolupament socioeconòmic i de transició energètica justa de les zones afectades per l'impacte ambiental de la producció d'energia elèctrica nuclear”.

D’acord amb això, Salvadó afirma que “les previsions per al 2022 és que amb l’impost sobre instal·lacions es recaptin 155 M€ i d’aquests els tres reactors nuclears en pagaran 120 M€.  Es recaptaran anualment, i un 20%, és a dir 24 M€, cada any dotaran un fons nuclear que es gestionarà des del Departament d’Empresa i Treball”.

Salvadó explica que el nou articulat estipula que “el fons es regularà per un reglament que ha de preveure la participació en la determinació de les prioritats d’actuació del fons, dels consells comarcals i d’altres entitats locals de caràcter supramunicipal de les zones afectades”. Ara bé, també es preveu que amb l’esmena presentada pel Consell Econòmic i Social de Catalunya, s’incorpori en la gestió la participació d’entitats de caràcter socioeconòmic del territori.

Aquest Reglament que determinarà com es gestionarà el fons, qui formarà part dels òrgans gestors i quins criteris determinaran en què es pot gastar; es tramitarà i aprovarà durant l’any vinent.

El diputat republicà afirma que “a 1 de gener de 2023 el fons nuclear disposarà de 24 M€ per tirar endavant projectes de caràcter econòmic per impulsar noves activitats bàsicament a les dues comarques on estan ubicades les tres centrals -el Baix Camp i la Ribera d’Ebre- però també col·lateralment a les comarques veïnes del Baix Ebre, de la Terra Alta i del Priorat”.

Rosa Abelló destaca que “la central nuclear té un impacte molt gran en l’economia del Baix Camp, i és una aportació molt gran de llocs de treball”. D’aquí que consideri que “aquest impost és vital per afrontar el tancament de la central, i malgrat tenir un caire ambiental també té una part de retorn per encarar, en temps i condicions, el repte de la reconversió, reindustrialització i diversificació de la comarca”.

Xavier Gràcia exposa que “amb aquest impost hi veiem una oportunitat tant per a la transició energètica com per aflorar la indústria que al voltant d’aquesta es pugui generar al Priorat”, i a més també “per revertir el despoblament que patim, i fer del nostre territori una terra d’oportunitats”.