Camp de Tarragona

Esquerra Republicana exigirà al govern estatal informació sobre el futur magatzem de residus nuclears de Vandellós II

Visita a Vandellós II.
Els senadors Josep Rufà i Xavier Castellana i la regidora Esmeralda Saladié han visitat avui la central per conèixer aspectes relacionats amb la seguretat i el futur desmantellament.

Els senadors republicans Josep Rufà Gràcia i Xavier Castellana Gamisans, acompanyats per Esmeralda Saladié Barroso, regidora d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Vandellós i l’Hospitalet de l’Infant, han visitat avui la central nuclear Vandellós II per tractar amb l’equip directiu diversos aspectes relacionats amb la seguretat, l’emmagatzematge dels residus nuclears i la participació dels municipis en les decisions que afecten el futur desmantellament d’aquestes instal·lacions.

Precisament, el grup d’Esquerra Republicana al Senat va aconseguir el passat mes d’abril, en el tràmit de debat i votació del projecte de Llei de canvi climàtic i Transició Energètica, que s’aprovessin dues esmenes que comporten canvis importants en el seu contingut pel que respecta als ajuntaments i les centrals nuclears.

El senador republicà Xavier Castellana va defensar una esmena, transaccionada i aprovada amb la resta de grups, que avui ha destacat durant la visita a Vandellós i l’Hospitalet de l’Infant i que permet als ajuntaments participar en les obres públiques d’interès general relacionades amb la construcció, ampliació, reparació, conservació, explotació o desmantellament en centrals nuclears. En aquest sentit, Esquerra Republicana presentarà preguntes al Senat per obtenir més informació sobre el projecte de magatzem individualitzat de residus radioactius que l’Estat vol fer a la central nuclear Vandellós II.

Segons el senador, “hem recuperat la participació dels ajuntaments en el procés de tramitació aconseguint que s’apliqui la normativa general sobre obres públiques d’interès general. Per  tant, incloem l’obligació de consultar mitjançant petició i emissió d’un informe del projecte als ajuntaments afectats, els quals a més poden seguir cobrant l’impost municipal sobre l’actuació a fer-se, atribució que amb el text original desapareixia”. Castellana afirma que “estem molt satisfets d’haver aconseguit aquesta rectificació perquè es respecta l’autonomia municipal”.

El Senat també va aprovar una altra esmena d’Esquerra Republicana on es demanava la supressió de la disposició final que pretenia establir convenis entre l’Empresa Nacional de Residuos Radiactivos, S.A, S.M.E (Enresa) i els municipis de l’entorn de les instal·lacions nuclears.

“Amb aquesta supressió recuperem la redacció original del projecte de llei, que no incorporava aquesta disposició, mantenint així les mateixes condicions de relació que hi havia fins ara amb els ajuntaments i evitem la invasió de competències municipals”, segons Castellana.

La visita d’avui a Vandellós i l’Hospitalet de l’Infant ha acabat amb una trobada amb l’empresariat local, en la qual també ha participat la diputada de la Diputació de Tarragona Camí Mendoza, i una visita a la societat cooperativa de Vandellós.