Cardedeu

Dijous 19 de febrer de 2015 - Centre Cultural de Cardedeu

• Discurs Enric Olivé
Bon vespre a tothom. Gràcies per venir.
Em fa molta il·lusió veure tanta gent, veure tantes cares conegudes i tantes cares desconegudes. És una gran alegria.

D’entrada, disculpeu-me. Això és nou per a mi, ni sé fer discursos, ni tinc bona dicció, i a més a més estic molt nerviós, per tant us demano comprensió. Voldria llegir poc però he portat alguna cosa escrita, per a no perdre el fil, i per a no oblidar-me de quatre coses que no vull deixar de dir. En qualsevol cas no patiu, us ho faré curt.

Estructuraré la meva intervenció en dues parts diferenciades. En la primera us parlaré del PER QUÈ? Per què he decidit ser candidat per Esquerra Republicana de Catalunya a Cardedeu? I en una segona us respondré a la pregunta del PER FER QUÈ? Dins d’aquesta m’agradarà diferenciar en Per Fer Què a Cardedeu, i el Per Fer Què pel País.

Quan a primers d’estiu de l’any passat m’ho varen proposar, jo no hi comptava. Però el dubte va durar molt poc, molt menys del que els propis companys que m’ho proposaren pensen i que ara els hi descobreixo.
La qüestió nacional en plena efervescència era un motor imparable, enormement motivador. Potser la qüestió local requeria d'una petita pausa: només aquella que necessitava per prendre raó de que ho podíem fer bé. Fa patir imaginar que potser no estàs a l’alçada de les expectatives, especialment si penses que ets una persona rigorosa, i tens sentit de la responsabilitat. Potser són més defectes que atributs, però els tinc.

Els companys aquí varen jugar bé: iniciaren un procés denominat Esquerra Oberta que rebatejaren amb el nom de “Fem-ho junts”. Aquest procés que es va iniciar amb una trobada estiuenca a Sant Hilari, i que va tenir molta continuïtat en diferents taules sectorials ha aplegat a gairebé 180 persones. A més a més després del primer nom se li va posar cognom “Fem-ho bé”. Fem-ho junts i fem-ho bé! La gent que he trobat ajudant, la gent que tenim al costat, en la llista i fora de la llista, fa esvair qualsevol recança. I aquest confort va ser multiplicador.

Per tant, la motivació en allò nacional i el confort en la feina que podem fer, acabà generant molta il·lusió i duent-me al compromís i a la implicació personal.
Finalment ja després, que et trobis gent pel carrer i que estigui contenta de que et presentis, i que t’ho manifesti, és emocionant.

També voldria dir que visc en un poble en el que hi ha molta gent que treballa per la comunitat, des de fa temps i des de molts àmbits diversos. Gent que és molt solidària. He conegut gent que fa feines d’entrega personal, hipotecant allò que d’altres havíem pogut considerar, de forma quasi natural. Jo, en els meus anys de cardedeuenc, he tret el cap a molts llocs, però fins avui he assumit pocs compromisos. He estat una persona un pèl egoista. Crec que és el moment, que tinc la meva quota pendent. No ho veig com un deute, ni una exigència (cadascú se sap les seves coses i actua com vol o pot) però sí que penso que en un moment en que fer política està mal vist, però en que tot està per fer, haig d’aixecar el cul de la cadira .

Jo també vull que passin coses i no m’ho quedaré mirant.

Us he explicat el Per Què, ara us explicaré el
PER FER QUÈ? Per Fer Què a Cardedeu ?

No us castigaré amb el programa. No toca i seria farragós. Hi haurà molts altres moments per fer-ho. Però deixeu-me traçar les línies mestres. El nostre model republicà de poble és un Cardedeu ben cohesionat, essencialment sostenible, i obertament emprenedor.

BEN COHESIONAT:
Quan parlem de cohesió no parlem d’altra cosa de que el municipi és l’espai bàsic i més proper al ciutadà des d’on cal garantir que l’estat del benestar no sigui simplement una declaració d’intencions i que tothom tingui accés als serveis socials.
Però em preguntareu si estic parlant de Cànoves, o de Sant Antoni, o de Llinars, o de Granollers quan dic això. No! Som a Cardedeu. L’acció social ha de ser una prioritat i no val amb ser una eina assistencial, hem de ser promotors, aprofitant el que Cardedeu té.
No hi ha ningú en aquest vestíbul que no tingui amics o familiars que han quedat avui ja fora del sistema. Persones que no poden tornar a començar. Treballadors que, hipotecats, embargats de béns present i futurs no tenen cap oportunitat. Això és dolorós per a ells i inacceptable per nosaltres, i significa un llast irresoluble si volem construir un nou país.
Ara el parlament de l’estat espanyol inicia treballs per configurar una ja tardana Llei de Segona Oportunitat. Quina por aquest legislador.
Nosaltres, des d’aquí podem ajudar a recuperar la dignitat. A Cardedeu dinamitzarem una xarxa de relacions, amb caràcter d’acolliment entre persones i entitats, per a la promoció de persones i famílies en situació desafavorida. Sovint podem fer més que pagar 2 lloguers, i Cardedeu tenim unes eines al nostre abast, que és el món associatiu, que pot fer plorar, però, d’alegria.

El nostre Cardedeu ben cohesionat també ha de ser un poble immers en un canvi de model de govern transparent i participatiu. La implementació d’un Govern Obert esdevindrà per nosaltres una prioritat de caràcter transversal i un element cabdal per a la implicació eficaç i eficient dels cardedeuencs i cardedeuenques. A Cardedeu en tenim alguna experiència de participació, i a l’entorn hi ha exemples que han reeixit. Amb la col·laboració de tothom hem d’aconseguir aquests objectius que acaben generant confiança en l’administració i un apropament en la presa de les decisions.

També parlaria de cohesió en els àmbits d’educació, gent gran, joventut i esport. No us vull cansar, tenim propostes per a cadascun d’aquests àmbits i us les farem arribar aquests propers mesos, alhora que us convidem a participar-hi. Però sí que haig de dir que en l’àmbit de la cultura ens hi hem detingut especialment. Carai Cardedeu! Si hem estat reconeguts en aquest àmbit i ho som encara per l’empenta i dinamisme. Però ai las!, ens falta el Centre Cívic encara, a la Tèxtil, per descomptat. A més a més de totes les idees que tenim, aquesta és fonamental, el pal de paller: el Centre Cívic de la Tèxtil Rase, espai de trobada, serveis per a les entitats, racó d’assaig, reunió, gestió, .....

ESSENCIALMENT SOSTENIBLE
Si parlem de poble sostenible us podria parlar de recursos, d’urbanisme,... també tenim el patró, però avui només us mencionaré dues coses:
-radicalitat en la prioritat invertida: tenim un poble fantàstic. Ens ho creiem això de la bici, la peatonalització, la mobilitat en convivència? Doncs no cal seguir amb polítiques sovint contradictòries, sinó ser decidits clarament...
-la segona: mimar el nostre patrimoni natural, els espais rurals i agrícoles, la Riera de Vallforners!!!, amb una unificació dels parcs Pinetons i Pompeu Fabra. No hi ha municipi comparable al nostre voltant, amb aquesta realitat física.

OBERTAMENT EMPRENEDOR
Us deia també, quan us definia el nostre model de poble que el volem emprenedor en la promoció del desenvolupament econòmic local.
Necessitem simplificar tràmits administratius i gestions en l’activitat econòmica i, si cal, acompanyar les iniciatives amb una visió proactiva: diguem-ne servei d’acompanyament o entrenador de gestions, bategem-ho com vulgueu, però fem-ho fàcil.
A Cardedeu també podem excel·lir, hi ha gent que ja ho fa, i molt, en comerç, en economia social i solidària, en producte de proximitat i de temporada, en cooperativisme. El nostre entorn rural i el nostre patrimoni cultural i arquitectònic ens poden donar un valor i un fet diferencial a projectes que ens agradaria desenvolupar per a la promoció del poble.
Tenim identitat, tenim fires concorregudes, gairebé tenim marca, hauríem d’aixecar el vol.

Per tant, resumeixo, treballarem per un Cardedeu republicà, cohesionat, sostenible, i emprenedor; per tirar endavant projectes tan importants com la creació d’una xarxa social (xarxa en tots els sentits), un Centre Cívic a la Tèxtil Rase, per potenciar el gran associacionisme que hi ha a Cardedeu, posar en valor els espais emblemàtics i l’entorn de Cardedeu amb accions clares i decidides per la millora urbana, la màxima radicalitat democràtica amb transparència i participació de tothom en la presa de decisions, impulsar localment l’aposta per una nova economia: social, propera, nostra...
Tot això i més és el Cardedeu que volem, pels propers 4 anys i per molt més temps.

Vaig acabant...

Us he parlat de la meva candidatura i de Cardedeu. Ara també us parlaré del país.

PER FER QUÈ? Per Fer Què pel País ?
En una Catalunya independent els municipis jugaran un rol importantíssim. Tanmateix, la política i la gestió municipals, que són a tocar de la gent, que rep la seva influència, que els sent, que permet vehicular les demandes, han de ser elements imprescindibles en la configuració del model d’estat d’una Catalunya independent.

Si els municipis són vitals sempre, en el camí cap a la Catalunya independent, mentre no hi arribem, i per retre el primer tribut, els municipis hem d’empènyer fort, molt fort per aconseguir-ho.

Entre el 24 de maig i el 27 de setembre hem d’apretar molt. Estem immersos en un moment en que sens dubte podem definir com a històric. Els darrers anys hi ha hagut una gran mobilització civil vers un procés sobiranista. També a Cardedeu, on primer es va celebrar l’any 2009 una consulta popular, i els darrers temps l’ANC i Òmnium a Cardedeu han engrescat a molta gent. Tot això ens porta a percebre què aquest 2015 és un any cabdal per a les aspiracions nacionals que com a poble tenim dret a exigir.

Els resultats del 24 de maig poden marcar ja quina és voluntat també dels cardedeuencs i cardedeuenques, i els quatre mesos següents seran trepidants.

Si som a l’Ajuntament us garanteixo, us garantim, que farem tot el possible, i també l’impossible per aconseguir el nostre anhel nacional.

La llista que estem preparant vol governar el municipi. Aquests propers mesos treballarem per guanyar-nos-ho i merèixer la confiança de la gent. Estic disposat a ser l’alcalde d’aquest poble, si la gent de Cardedeu ho vol així. Teniu tot el meu compromís i el del meu equip per fer-ho junts i per fer-ho bé. Volem governar per fer tot això que us hem començat a esbossar avui, per tenir un poble cohesionat, sostenible i emprenedor, i pensat per a les persones.
També volem governar per a què un partit republicà i d’esquerres tingui la primera alcaldia de Cardedeu de la CATALUNYA INDEPENDENT!

Moltes gràcies!