Cassà de la Selva

MÉS ENLLÀ DE LA CRISI

Olga Morote
Diari de Girona -  dimarts 5 de juny de 2012

Aquests dies en què tots els homes i dones de bona voluntat, els perdedors al llarg de la història, estem pendents de les notícies sobre la situació tan greu que viu el país, cada vegada més indignants i que auguren un futur molt magre, em pregunto si hi ha vida més enllà de la crisi, si cadascú de nosaltres intenta mantenir, de la manera que sigui, l'Alenar que tan bé ens transmetia i ens transmet la cantautora mallorquina, una de les veus més càlides i properes que he escoltat mai. Més enllà de la crisi, i de l'huracà que representa, crec que hi ha vida perquè seguim mirant endavant amb ulls crítics i defensant unes raons suficientment poderoses com per sortir al carrer i que se'n faci ressò.
A més de la mirada repugnant sobre tot el que està succeint a causa dels mercaders sense escrúpols que ens han portat a l'abisme, i que han jugat amb nosaltres com si fóssim titelles d'un retallable per llençar-nos quan convingués mentre es repartien suculents beneficis o els posaven sota l'aixopluc de paradisos fiscals a costa dels de sempre, a més d'aquesta mirada, deia, sortosament la societat civil -que ha patit i pateix saquejos de tota mena sense que se'n derivin responsabilitats individuals a curt termini- encara té el coratge i la força suficients per reinventar-se amb iniciatives col·lectives que l'enriqueixin i la compensin de la decepció i la indignació creixents. Hi ha vida més enllà de la crisi. Quan fa uns quants anys un poeta va escriure que "la poesía es un arma cargada de futuro", tenia raó: el dissabte 21 d'abril va tenir lloc, a la Sala Martí i Pol de la Fundació Valvi, a Girona, la presentació de la revista Poetari (Curbet Edicions) que neix com un projecte molt compartit -Poetaris Associats-, amb la voluntat de ser una revista semestral i amb un compromís molt clar amb la poesia i amb els poetes: "La poesia ultrapassa el propi límit textual i penetra en les sagrades propietats de la bellesa i l'amor: I tots ho sabem: "per ?arribar a estimar, primer cal embogir." (Màrius Sampere, Carta oberta als poetes noctàmbuls).
Hem tingut també la sort de compartir amb molta gent, a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, una exposició d'un dels fotògrafs més reconeguts del món: La mirada de Steve McCurry. Setanta-nou fotografies que et porten a fer un recorregut a través de "l'emoció, la bellesa, els colors, la llum entre les ombres i la humanitat de les instantànies que no busquen sinó commoure la gent".
La imatge de la nena afganesa amb uns ulls verds que han donat la volta al món parla per si sola de la dimensió professional i humana d'aquest fotoperiodista. Hi ha vida més enllà de la crisi. Vida per viure-la, al carrer, els uns amb els altres, assedegats de gaudir-la tant com puguem.
Han estat dies de Festa Major a Cassà de la Selva. Parlaments, diversió, exposicions, concerts per a tots els gustos, riuades de gent amunt i avall. Olors. Colors. Rituals, tradicions que es renoven any rere any. Petits, joves i grans. Hi ha vida més enllà de la crisi. Sobretot després d'assistir al concert, magnífic, superb, apoteòsic, de l'Andrea Motis i els seus acompanyants. Perquè de moment, i malgrat tot, tal com deia una de les seves cançons -On the sunny side of the street-, encara preferim estar "en el cantó assolellat del carrer".