Cassà de la Selva

Covant l'ou de la serp

ANTONI MAS I BOU

Tots els partits polítics que decanten excessivament cap a la dreta s'afanyen a desmarcar-se del sonat que va perpetrar els recents atemptats de Noruega. Per descomptat que ells no pretenen pas arribar tan lluny, però no deixa que, amb el seu discurs xovinista, van calçant el fonament sobre el qual es pot arribar a edificar un d'aquests monumentals disbarats. Mentre no admetin que les fronteres són una partió fictícia i que qualsevol nouvingut a aquest món adquireix els mateixos drets que els que ja hi som, independentment de la seva ètnia, raça o color, voldrà dir que no hi entenen res.

De jove vaig anar a tocar a Finlàndia, i en una pensió de Hèlsinki, en què pretenia allotjar-me juntament amb els companys d'orquestra, vaig veure un rètol que indicava que no s'hi admetien espanyols ni italians. Carai! –vaig pensar jo–, és que com a persona no tinc els mateixos drets que qualsevol? Sí senyor, exactament els mateixos. Iguals que els d'aquell que ha nascut al Senegal, a Colòmbia o a qualsevol racó de món. I tot el que no accepti aquest principi, estarà col·laborant, en funció del grau de rebuig, a covar l'ou de la serp.