Castelló d'Empúries

Totes les notícies

Comencem a treballar

Hem donat a conèixer un pacte de governabilitat per els propers 3 anys al nostre municipi. Aquest pacte, d'ERC i CiU, ha de donar estabilitat a la política municipal i ha de fer que l'Ajuntament torni a ser el motor de Castelló d'Empúries..   El passat dia 7 d'abril vàrem fer una roda de premsa on manifestàvem l'intenció de liderar el nou govern. Després de 15 dies fem públic que això serà així.   Desprès de moltes converses amb diferents opcions polítiques i veient la força de cadascuna d'elles hem arribat al convenciment que un pacte ERC-CiU és el millor pel futur inmediat de la nostra vila.   Tenim un pla de govern que té com a objectiu tirar endavant projectes consensuats per les dues parts, dels quals volem destacar els següents: revisar temes de fiscalitat, començar a el·laborar pressupostos participatius, tirar endavant el ROM i la valoració de llocs de treball, acabar la remodelació del passeig d'Empuriabrava, constituir el Patronat municipal de Turisme, treballar i dissenyar un bon pla de participació ciutadana...   Ens distribuirem les tasques en àrees transversals que obliguin al constant diàleg entre les diferents regidories. És parlant que la gent s'entén. És debatent les propostes que es milloren.   Hi haurà l'àrea d'alcaldia amb una tinent d'alcalde adjunta d'ERC, i una vicealcaldia de CiU. Hi haurà les àrees de Territori que en seran tres, amb un tinent d'alcalde de CiU i dos regidors d'ERC. Hi haurà les àrees de promoció del municipi, que en seran tres més, amb dues tinents d'alcalde d'ERC i una regidora de CiU. I finalment hi haurà l'àrea dedicada a temàtica cultural, amb una regidora de CiU.   I sense perdre més temps, començarem a treballar conjuntament el proper divendres.   Esperem estar a l'alçada del que la gent ens demana.

Responsabilitat política

FETS OCORREGUTS:   1-El 24 de maig de 2015, la voluntat popular, expressada a través de les urnes, va voler atorgar a ERC una representació en el consistori castelloní de 6 regidors (força més votada) i de 4 regidors de CiU. La resta de formacions polítiques van quedar-se a menys del 14% de representació i, la major part d'elles, molt per sota.   2-En el moment en què ERC va anunciar que governaria en minoria i comptant amb el suport d'Entesa, CiU no ho va permetre i gràcies a un "multipacte" a corre-cuita de quatre forces polítiques, CiU va poder aconseguir formar govern amb 9 regidors i col·locar ERC, partit guanyador de les eleccions, a l'oposició.   3-El passat 6 d'abril de 2016, no havent transcorregut 1 any dels últims comicis electorals municipals, aquell pacte de govern contra natura s'ha trencat. Ha quedat afeblit com a conseqüència de la falta de lideratge de la seva alcaldessa i per la fugida dels 2 regidors del PP, que segons el seu portaveu (declaracions fetes a Empordà TV el 7 d'abril del 2016), ha estat una marxa produïda per greus divergències i els molts incompliments de CiU.   4-Després d'aquest trencament, l'equip de govern s'ha quedat amb una minoria de 7 regidors, d'un total de 17.I, recordem-ho, sense haver estat la formació política guanyadora de les eleccions.   5-ERC, legitimada per l'encàrrec que li van fer els ciutadans, prova de reconduir aquesta desafortunada situació que s'ha produït en la política municipal de Castelló d'Empúries i intenta formar un nou govern de majories. Obre converses, primer amb la resta de les forces polítiques de l'oposició, i després, també amb el grup municipal de la reconvertida CiU. 6-CiU desatén les propostes que li fa ERC per reorientar l'escenari polític castelloní, i decideix, sense voler entrar ni a debatre possibles punts d'acord, quedar-se governant amb una minoria de 7 regidors.   Aquesta minoria inestable està formada per un govern de: -4 regidors de CiU: 2 de Convergència Democràtica de Catalunya,1 de Demòcrates per Catalunya i l'actual alcaldessa la qual, segons sembla, després d'haver abandonat Unió Democràtica per Catalunya, no té adscripció política coneguda, i que a més no era la cap de llista a les eleccions, -2 regidors de Plataforma per Castelló i Empuriabrava: tot i que des del seu perfil en les xarxes socials, alguns membres d'aquest grup municipal asseguren que els seus 2 regidors ja no els representen (9 d'abril de 2016).

Resum del Ple ordinari del 31 de març de 2016

Va ser un Ple amb molts de punts, però pràcticament tots de tràmit. Va ser relativament curt, (dues hores i mitja), força avorrit i a on els gestos i les mirades sovintejaven. Suposo que un bon observador n’hagués tret forces conclusions.   Cal destacar que es va donar compte de la liquidació dels pressupostos de 2015, que es va aprovar el conveni per la celebració del festival “Sons del Món” i que es va aprovar també el conveni amb l’entitat juvenil, l’AJAC, per a activitats del Centre Obert Puigmal (en aquest punt nosaltres vàrem incidir en donar més recolzament a l’associació “Els Xot’s”, per la feina que fan d’una manera totalment altruista).    En el torn de precs i preguntes varem fer 38 intervencions, de les que destaquem les següents:   Vàrem mostrar el nostre malestar pel retard de 10-15 minuts de 4 regidors de l’equip de govern a la comissió informativa.   Vam qüestionar el concurs dels “xiringuitos” del passeig d’Empuriabrava, on han quedat dos establiments deserts i que aquest estiu no tindran activitat.   Vàrem demanar la situació de la planta de biomassa a la residència Toribi Duran, ja que el seu funcionament és francament millorable. Vam requerir celeritat en adoptar mesures per pressionar als bancs que cedeixin els seus habitatges buits a la borsa de lloguer social de l’Ajuntament.   Ens vàrem assabentar de la problemàtica del futur circuit de buguis i que el circuit de cards encara no disposa dels permisos pertinents. Vam demanar quina resposta faria l’equip de govern al requeriment de l’audiència nacional sobre la moció a favor del 9-N que es va aprovar a l’Ajuntament. Ens varen dir que contestarien amb una còpia de l’acord adoptat.   Vàrem requerir que tornessin a editar la revista La Muga, ja que fa mesos que no surt.   Vam reclamar millores en el pont al costat de l’asil Toribi Duran, ja que una barana està malmesa i és perillosa per els vehicles i els seus conductors.

Què entenem per promoció econòmica d'un municipi?

A Castelló d’Empúries, com a cada municipi, tenim unes particularitats que ens fan ser únics i diferents. Som un municipi bàsicament dedicat als serveis, i per tant, podem dir que predominen les empreses que ofereixen tot tipus de serveis a la gent que hi vivim tot l’any i també a la gent que ens visita al llarg de l’any.   En això ens hem de basar doncs, quan programem accions de promoció econòmica, però això si, sense descuidar cap dels altres sectors econòmics de casa nostra.   Dins promoció econòmica també hi podem incloure ocupació. I cada vegada caldrà apostar més per tirar endavant iniciatives per potenciar aquest àmbit, tant en l’àmbit municipal, com comarcal, o nacional. Ha de formar part de l’ADN d’una administració invertir en polítiques que afavoreixin a la nostra gent desocupada, qui té feina i es vol formar, polítiques específiques per a joves emprenedors, polítiques que afavoreixin la igualtat de gènere també en el treball...  I tants altres aspectes que formen part d’aquest àmbit.     És necessari també establir un marc a on es pugui debatre i tirar endavant iniciatives de suport del comerç local. És bo que els comerciants s’associïn per poder defensar els seus interessos i  que l’administració tingui interlocutors clars. És bo que les diferents associacions elaborin les seves pròpies propostes i les consensuïn amb l’Ajuntament per tal de poder-les fer efectives. Calen sinergies entre administració i privats, s’ha demostrat que els resultats són molt millors que si cadascú va a la seva.   I en l’àmbit de promoció, en turisme crec que al nostre municipi hi ha unes mancances que s’han de resoldre el més ràpid possible. Disposem d’oferta cultural, sobretot al Centre Històric, amb l’afegitó des del 2011 que estem dins la Red de Juderías. Gaudim del Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà. Disposem d’Empuriabrava, amb  24 Km de canals navegables, platja i la desembocadura de la Muga.

La secció local d'ERC de Castelló reelegeix Ramon Piris com a president de la secció

El passat dilluns dia 15 de febrer la secció local d’ERC de Castelló d’Empúries va fer assemblea local per renovar els seus càrrecs.   El President de la secció local Ramon Piris Llorens va ser reelegit pels propers 4 anys. Comptarà, com fins ara, amb un equip que estarà integrat per membres del grup municipal i altres persones militants de base. Podríem dir que serà una executiva de continuïtat amb la que fins ara hi havia.   L’objectiu de la secció local serà continuar treballant al costat del grup municipal en els temes que afecten Castelló d’Empúries i col·laborar amb el  partit a nivell comarcal, regional i nacional  en aquests  moments de gran importància i transcendència pel nostre país.   “Volem que el nostre municipi sigui un referent en temes socials, culturals i nacionals, amb un Ajuntament que lideri en aquests camps”, ha expressat Ramon Piris.

Anem veient qui és qui

De mica en mica anem veient el funcionament de l'equip de govern que tenim a Castelló d'Empúries i anem veient qui és qui.   Vàrem assistir dos regidors d'ERC a una reunió d'"Asociación Bienestar". A la pregunta d'un soci, tant l'Alcaldessa com el primer tinent d'alcalde varen deixar molt clar que aquesta legislatura no s'aixecaria cap pont dels canals d'Empuriabrava, que hi havia assumptes més importants en el municipi que aquest. Aquest era un punt innegociable del programa de la Plataforma. Com quedem? Ja ho saben això els de la Plataforma? O és que això no era tan important i en canvi la situació personal dels seus regidors sí que ho era a l'hora de negociar el govern del nostre municipi?   El Sr. Martínez renuncia a ser regidor de Recursos Humans i, per tant, només es queda amb l'àrea de Medi Ambient. Veiem aquí greus desavinences en l'equip de govern, ja que això no és gens normal quan només portem set mesos de legislatura. Suposem que el Sr. Martínez vol marcar perfil propi i desmarcar-se una mica per voler fer veure als seus votants que és imprescindible.   I dels senyors del PP, què podem dir? Doncs que són els qui realment porten la batuta i la direcció. Ho estem reafirmant cada dia que passa.   I CiU? Doncs alguns sortint a la foto ja en tenen prou. Altres ja en tenen prou pel fet de ser-hi, així estan al cas del què es mou al municipi. Altres millor no molestar-los gaire que ja tenen feina a casa seva. I algú ha trobat la manera d'arribar a la jubilació amb una bona base de cotització.

Assumpció Brossa i Julià Genovés

Doble moral a Castelló d'Empúries

En el decurs del darrer ple municipal, el sector independentista en general i els membres d'ERC en particular vam quedar molt sorpresos de la conducta i les paraules del senyor Julià Genovés. A instàncies meves, vaig donar l'oportunitat que el primer tinent d'alcalde es retractés d'unes declaracions que havia fet a Empordà Televisió en què assegurava que el sector independentista tenia “les neurones atacades” a causa d'una “bogeria sobiranista”. Genovés, lluny de penedir-se d'haver-les pronunciat, va refermar-s'hi i va repetir-les en el ple. Considerem que és inadmissible que un representant municipal, més concretament el primer tinent d'alcalde, insulti d'aquesta manera i a la casa de la vila les gairebé dues mil persones del seu municipi que van votar l'opció independentista. Creiem que en un estat de dret com el nostre, un representant municipal no pot menystenir un sentiment ni una ideologia política tan forta. L'incís, que va ferir i ofendre profundament molts presents, no pot quedar així. Per això, he presentat una instància a l'Ajuntament per exigir que l'alcaldessa, la senyora Assumpció Brossa, desautoritzi el seu primer tinent d'alcalde per tal de no passar a ser còmplice de la ideologia del regidor popular. Considerem que la presidenta del ple i alcaldessa del municipi no pot tolerar unes afirmacions com aquestes i encara menys ser-ne còmplice. Esperem de tot cor que la senyora Brossa, que presumeix de ser una persona catalanista i independentista, sàpiga estar a l'altura de les circumstàncies i reaccioni com cal. Ja fa temps que denunciem la doble moral de la senyora Brossa i de l'equip de govern, que mentre amb una mà aixequen l'estelada, l'altra la donen al Partit Popular, un dels màxims pertorbadors del procés de transició nacional en què està immers el nostre país. Una situació bipolar que es manifesta clarament en aquest afer.

Julià Genovés en un moment del Ple

ERC de Castelló d’Empúries exigeix a l’Alcaldessa que desautoritzi les paraules del primer tinent d’alcalde

El representant municipal d’ERC de Castelló d’Empúries, Salvi Güell, ha presentat instància a l’Ajuntament per exigir a l’Alcaldessa del municipi, Assumpció Brossa, que desautoritzi les desafortunades declaracions que el primer tinent d’alcalde, Julià Genovés, va fer en relació al sector independentista. En elles el regidor popular va dir que són víctimes “d’una locura sobiranista” que està “atacant les neurones” de tots ells. Aquestes ofensives paraules van ser pronunciades en el torn de precs i preguntes del darrer Ple ordinari, quan Güell va donar l’oportunitat a Genovés a retractar-se d’aquestes afirmacions que havia pronunciat dies enrere a través d’Empordà Televisió. Lluny de penedir-se de les desafortunades declaracions, Genovés va reafirmar-se i va mantenir-les i repetir-les en el plenari municipal davant la passivitat de l’Alcaldessa, de Convergència i Unió .   Per a ERC “és molt greu que l’Alcaldessa no desautoritzés les paraules del primer tinent d’alcalde i consentís que s’insultés d’aquesta manera a les gairebé dues mil persones que van votar l’opció de la independència a Castelló d’Empúries”.   Els republicans consideren que, si no es desautoritzen les paraules de Genovés, “l’Alcaldessa passarà automàticament a ser còmplice de la ideologia del regidor popular, ja que no pot consentir-se que en un estat de dret algú ataqui i menystingui qualsevol ideari polític, i menys si venen d’un representant com és la figura del primer tinent d’alcalde”.     Adjuntem la instància que s'ha presentat a l'Ajuntament:   Esquerra Republicana de Catalunya de Castelló d’Empúries, en representació de les gairebé dues mil persones que en les darreres eleccions catalanes van votar l’opció d’independència, sol·licita a l’Alcaldessa-Presidenta de la Corporació municipal que desautoritzi les declaracions ofensives del primer tinent d’alcalde i regidor del PP, Julià Genovés, on afirmava que el sector independentista està afectat “d’una locura sobiranista” i que tenim “les neurones atacades”.