Cerdanyola del Vallès

Un pas més cap a la reparació integral de les víctimes de l’amiant

La Llei de Fons de Compensació és una primera passa en una lluita que encara no s’ha acabat

L’abril del 2021 l’Associació de Víctimes Afectades per l’Amiant de Catalunya (AVAAC) feia arribar la Secció local i al Grup Municipal d’ERC de Cerdanyola tot un seguit d’esmenes per a la Proposició de Llei de Creació d’un Fons de Compensació per a les Víctimes de l’Amiant que s’havia de tramitar al Congrés dels Diputats a Madrid.

Des del GM d’ERC vam trametre al Grup d’ERC al Congrés dels Diputats aquestes esmenes de l’AVAAC per tal que aquestes fossin incloses, debatudes i votades. Així, i del resultat del treball conjunt, es va aconseguir millores pel que fa a les persones beneficiàries de la compensació per a les víctimes de l’amiant. Concretament reconèixer com a beneficiàries del fons públic per a la indemnització de les víctimes tant a les persones que tinguin una malaltia professional causada per l’amiant, com a les persones amb una malaltia provocada per l’amiant encara que aquesta no hagi estat provocada per l’ambient laboral, com també a les persones dependents dels beneficiaris d’aquest fons.

La Proposició de Llei de Creació d’un Fons de Compensació per a les Víctimes de l’Amiant va ser debatuda i aprovada en Comissió al Congrés dels diputats ahir, 13 de juliol. Amb els vots a favor de tota la comissió i l’abstenció de VOX.

Des d’ERC Cerdanyola agraeixen la tasca de l’AVAAC, ja que sense la seva feina, lluita i constància, les víctimes de l’amiant no tindrien el fons de compensació. ERC Cerdanyola també recorda que Cerdanyola és una de les ciutats més afectades per l’amiant, amb víctimes directes de l’amiant com les persones que treballaven a la fàbrica de la Uralita, com en víctimes indirectes: les famílies dels treballadors, veïnat proper a la fàbrica, com veïnat en general que ha inhalat les fibres de l’amiant en tenir-les encara presents a la nostra ciutat.

ERC es mostra satisfeta per aquest reconeixement a les víctimes de l’amiant, que fa anys que havia d’haver arribat, però també es mostra crítica perquè encara hi ha molta feina a fer tant pel reconeixement d’una reparació integral de les víctimes (dret a una jubilació anticipada per a les persones afectades per l’amiant), com per a l’eradicació total de la presència de l’amiant. Per això també valorem molt positivament les darreres accions dutes a terme per la Generalitat de Catalunya, tant pel que fa als ajuts de l’Agència de Residus per un import de 7 milions d’€ per ajuts en l’eradicació de l’amiant, o l’impuls de la llei i el Pla Nacional per a l'Eradicació de l'Amiant.

Grup Municipal d’ERC a Cerdanyola del Vallès
Dijous 14 de juliol de 2022