Cervera

Presentació del JOAN SANTACANA com a cap de llista per CERVERA a les municipals 2023

Santacana: ‘Volem ser útils, per escriure un futur republicà, sostenible, equitatiu, feminista i sostenible’.

La Sala Francesc Buireu de Cervera va ser l’escenari escollit per Esquerra Republicana de Catalunya per presentar a l’actual paer en cap de Cervera, Joan Santacana, com a candidat a l’alcaldia de Cervera a les properes eleccions municipals del maig de 2023. En l’acte, a part del propi candidat, hi va intervenir la consellera de cultura, Natàlia Garriga, la diputada al Parlament de Catalunya, Meritxell Serret i el president de la secció local d’ERC de Cervera, Sebastià Sellart.

El president de la Secció Local de Cervera, Sebastià Sellart, va donar la benvinguda i va contextualitzar la situació política municipal a la capital segarrenca, posant en relleu el compromís d’ERC a Cervera, i de Joan Santacana, en concret, com a ‘digne successor del paer en cap Domènec Puigredon, darrer alcalde de Cervera d’ERC, afusellat pels feixistes al cementiri de Lleida, el 28 de juliol de 1939, a qui no ens cansarem mai de reivindicar i de recordar’.
La diputada al Parlament i exconsellera d’Agricultura, Meritxell Serret, va destacar que ‘el Joan Santacana encarna els valors republicans, perquè és honest, treballa amb transparència, és capaç de donar visió de futur, engrescar i acompanyar amb un lideratge generós i proper, que transmet aquest humanisme que genera confiança i credibilitat’. La diputada va insistir en que el candidat ‘encarna el lema d’ERC, estar al servei de les persones, treballar pel benestar de les persones, pel futur’.
Serret va vvoler remarcar que ‘estem en una comarca rural, i per tant, necessitem transformar el republicanisme des de la perspectiva rural, amb sensibilitat. Cervera ha de ser un referent en el desenvolupament rural del país’. ‘Amb el Joan Santacana al davant, som i serem la palanca de canvi d’aquest futur verd, pròsper i lliure’. ‘Volem ser un país amb totes les eines, i som la generació que ho vol guanyar democràticament’, va concloure Serret.
La consellera de cultura, Natàlia Garriga, va introduir la seva intervenció explicant els seus orígens cerverins, i fent especial èmfasi en que ‘Cervera és una ciutat de cultura’. ‘El patrimoni cultural de Cervera és extraordinari en molts sentits’, i posant diversos exemples, com l’arxiu històric comarcal, la constitució de la Generalitat de Catalunya, monuments com les muralles, el castell, el sindicat modernista, la universitat, etc. però també va subratllar l’extensa activitat editorial local, la música, el teatre, o en l’àmbit literari, figures molt rellevants, entre elles la poeta i traductora Isabel Solsona o l’escriptora Rosa Fabregat, guardonada amb la Creu de Sant Jordi. ‘La cultura no es fa sola, la fem tots i totes dia rere dia, Cervera també és un bon exemple d’aquesta constància gràcies a la cultura popular i tradicional’, va apuntar.
Natàlia Garriga va recordar que ‘a part de ser un municipi cultural, Cervera, també és un municipi republicà’. ‘Dos conceptes que sovint vam més lligats de la mà del que creuríem, perquè quan reivindiquem la cultura i les relacions entre els veïns i la xarxa associativa que crea, en realitat estem parlant d’un model de societat que ens fa sentir orgullosos, perquè es construeix de baix cap a dalt, i enfocada cap al bé comú’. En aquest punt, la consellera va fer esment del Centre Obrer Instructiu d’Unió Republicana de Cervera, una de les moltes entitats que es van unir per a formar Esquerra Republicana de Catalunya, i que va esdevenir ‘el casal de les esquerres de Cervera’.
Per a Garriga, en relació amb els valors republicans i les transformacions social, feminista, democràtica i verda que defensa ERC, Santacana n’és un excel·lent representant, i va afirmar que ‘es preocupa per la ciutadania i està al seu servei’. La republicana va manifestar que ‘la vocació de servei públic, la normalització del parlar i de l’escoltar des de les administracions públiques, és molt important’.

Joan Santacana, al seu torn d’intervenció, va iniciar el seu parlament fent un agraïment a totes les persones assistents i fent un recorregut històric pel municipalisme a Cervera, que ‘sempre ha tingut una candidatura republicana, tant a l’època republicana com a la democràtica, i sempre ha obtingut representació excepte l’any 83’.

El candidat republicà assumeix la responsabilitat de presentar-se perquè ‘ha rebut la confiança de la secció local’, , però també per a ‘continuar totes aquelles actuacions que no s’han pogut acabar, perquè no hem pogut implantar la integritat del nostre programa’. ‘Ser alcalde de Cervera no ha estat mai la meva ambició, no és una ambició personal’, va afirmar, sinó un projecte col·lectiu, que ha après de la família, dels companys polítics, i del seu aprenentatge personal, construint-se un esperit de servei que li ha permès aprendre que ‘la millor manera de créixer com a persona és treballar pels altres, i ser alcalde de Cervera em permetrà continuar creixent’. Joan Santacana afirma ‘no vull ser alcalde, vull fer d’alcalde, perquè l’alcaldia no és una professió, sinó que és una situació temporal en la que es troba una persona perquè el poble ho ha volgut’.

Joan Santacana es considera hereu dels alcaldes republicans Domènec Puigredon i Joan Solé, que van exercir en un context molt complex, en plena guerra civil, i que ara, 84 anys després, la lluita per una República Catalana plena i lliure, continua sent la mateixa, ‘sabent que els municipis son una baula imprescindible per avançar cap a aquesta sobirania’. El paer en cap va manifestar que al govern actual a la Paeria ‘hem ocupat la centralitat, formant part d’un govern entre tres formacions polítiques amb un objectiu independentista, però amb la concepció social i econòmica més diversa’. Això ‘suposa la gestió gairebé constant de l’equilibri, havent de recórrer a la generositat, però malgrat tot, aquest paper ens enriqueix, ens fa ser més oberts, més dialogants, empàtics, i ens obliga a una necessària reflexió sobre els nostres objectius; ens fa més forts’.

Per al candidat republicà, el govern no només s’ha d’avaluar per la relació de feines fetes, sinó que ‘tant o més important és avaluar-lo per la manera com les ha fet’. L’objectiu dels republicans, és ‘treballar fent accions negociades, compartides, participatives, fugint de les alcaldades, volem repetir l’alcaldia per ser útils, teixir aliances amb altres forces, per completar la tasca iniciada’. Santacana es va comprometre a ‘lluitar per una ciutat completa, on tothom hi sigui comptat, superant el concepte de ciutat inclusiva’. ‘Volem ser útils, per escriure un futur republicà, sostenible, equitatiu, feminista i sostenible’.