Corbera de Llobregat

INAUGURACIÓ I AMPLIACIÓ DEL “CASAL DE LA GENT GRAN LES MAGNÒLIES” 5  SETEMBRE 2021

AJUNTAMENT

Bon dia a tothom i sigueu benvinguts,

Vull agrair a tota la ciutadania que avui ha volgut dedicar una part d’aquest diumenge a veure amb els seus propis ulls el resultat de les obres i treballs efectuats, a tots aquells i aquelles que ja s’han inscrit en les primeres activitats i, com no al Vicepresident de l’AMB i alcalde d’El Papiol, Sr. Joan Borràs, del Diputat al Parlament de Catalunya, Sr. Jordi Albert, i al Diputat a la Diputació de Barcelona, Sr. Joan Ramón Mut.

A la Sra. Ascensión Ràtia, alcaldessa de Pallejà i Sr. Xavier Gonzàlez, alcalde de La Palma de Cervelló.

Els regidors del Consistori, Sr. Arturo Martínez, regidor de Benestar Social i Gent Gran, Sra. Mercè Rocas, Sr. Jordi Anducas, Sra Meritxell Garcia de Llanza, Sra. Cristina Blasquiz, Sr. Víctor Gonzalez, Sra. Rosa Boladeras, Sra. Rosa Ma. Martin, Sra Carmen Benito i al Sr. Jaume Guim.

Una especial menció a la Sra. Mari Grau, vídua del Sr. Pere Alegri, alcalde que va tenir l’honor d’inaugurar aquest equipament municipal l’any 1995, que avui no ens pot acompanyar per motius de salut.
El Sr Enric Urgellès Alcalde 1987-1995.

Als Presidents i Presidentes d’anteriors etapes d’aquest Casal, Sr. Sr. Jordi Aragall, Sra. Mercè Gaspar i Sra. Mayte Follana.

En representació de la “Societat Coral Diadema Diadema” tenim al seu President Sr. Ramir Canyelles i al Sr Josep Roig. El Sr. David Esquirol, President de “l’Associació Pessebre Vivent amics de Corbera” i a Mossèn Dani Palau Rector de Corbera de Llobregat.

Avui, 5 de setembre de 2021, per fí hem arribat al final d’un procés de reforma i ampliació d’aquest magnífic equipament municipal del Casal de les Magnòlies.

Fa un any ho teníem tot preparat i programat per fer i viure aquesta inauguració que tant esperada era per tothom i, especialment, per la gent gran del nostre municipi com a primers/es usuaris i usuàries de les seves instal·lacions.
La maleïda pandèmia i la situació sanitària al setembre del 2020 ens ho va impedir.

Ara, amb tota la prudència i les cauteles necessàries, podem presentar-lo en societat com un Casal nou, redissenyat, redimensionat i actualitzat als temps actuals per tal d’ oferir un millor servei a la nostra gent gran.
Ha estat una inversió necessària amb un cost total d’uns 450 mil euros, subvencionat en un 60% per l’AMB i en un 40% per finançament municipal.

S’ha cobert la terrassa aprofitant així un espai pràcticament inservible, ampliant i remodelant tota la planta superior i equiparant-la a la superfície total de la planta inferior resultant un total de 500 m2 entre les dues plantes.
S’ha fet un canvi d’imatge i volumetria exterior, s’han creat, canviat i modificat les instal·lacions de calefacció, climatització, aigua i electricitat.

Espais com una gran sala polivalent, un despatx per cures i podologia, una aula d’informàtica, lavabos adaptats i l’espai de treball per al personal de Serveis Socials Bàsics, són primordialment la fi d’aquest projecte.
Una important millora i adequació d’aquestes instal·lacions, ve de la mà del compliment de normatives d’accessibilitat. La inclusió de l’ascensor i rampes d’accés faran, sens dubte, d’aquest equipament un lloc més còmode i transitable per a tots aquells usuaris què així ho necessitin comunicant interiorment les dues plantes.

La inversió inicial l’any 1995 va ser de 16.000.000 pessetes.

Tanmateix, tot i que no ha sigut possible obrir-lo abans, vull destacar que no ha estat totalment inactiu.

De forma parcial va funcionar durant l’estiu del 2020 com l’espai de treball dels Serveis Socials Bàsics municipals mentre el seu espai habitual, situat a l’edifici central de l’Ajuntament, era reformat per a condicionar-lo i adequar-lo a les noves mesures sanitàries i de seguretat laboral amb motiu de la pandèmia.

Així mateix i fins fa molt poc, va ser a condicionat i utilitzat, també parcialment, com a centre i espai de vacunació contra la COVID 19 en estreta col·laboració amb el CAP de Corbera.

A partir de demà mateix, el Casal de les Magnòlies iniciarà una nova etapa que, complint totes les mesures i restriccions imposades per la lluita contra el coronavirus i les seves noves i perilloses mutacions, ens ha de portar a un equipament públic, obert, inclusiu i sense distincions per a totes les persones grans Corberenques que representa el 15% de la nostra població.

Aquest nou període forçosament haurà de ser tranquil i prudent, obligats i obligades com estem a preservar i vetllar per la salut de tothom; però de ben segur que ens sortirem i viurem en els propers anys una nova dimensió d’aquest excel·lent equipament.

Tot i així, arranquem amb diverses activitats : micro-gimnàstica, taller de la memòria, tallers d’informàtica, espai cuida’t , en xarxa, taller de pintura, trobades mensuals que han de tornar a fer del Casal un espai palpitant de vida, referent i de gran importància en el si del nostre municipi.

Molts dels presents ja coneixeu el origen d’aquest Casal però voldria fer una breu referència i un petit homenatge a una de les persones que va fer possible que el Casal de la Gent Gran fos una realitat, una persona que mai s’ha posat medalles en públic, perquè tot el que va fer li sortia del cor, el seu primer President : en Casimiro Roig.

Crec recordar que va ser al 1979 que es van poder votar els primers ajuntaments democràtics.

El Casimiro va entrar-hi, i a pesar de que els companys volien que fos l'alcalde, ell llavors treballava molt, vi i piscina, no podia dedicar-s'hi intensament, va preferir ser tinent d'alcalde i portar la regidoria de hisenda, va suggerir que l'alcalde fos el seu cosí germà, Josep Roig.

En Josep mai va prendre una decisió sense consultar-ho amb ell.

Els van concedir una petita paga pel servei al municipi i com que tots treballaven, menys l'alcalde, el Casimiro va dir que ell dipositaria la seva paga a un compte de la Caixa del Penedès, l'únic que hi havia, perquè en el futur és construís un casal d'avis.

S'ha d'entendre que era una altre època i no és podien considerar "polítics" amb dedicació plena.

La resta del consistori també ho va fer.

Vet aquí el seu compromís amb la creació del Casal.

Passat els anys i amb l'adquisició de la casa de "les Magnòlies", va parlar amb l'alcalde Alegrí per fer el projecte.

Van tenir molta avinença, dos homes de pau, i després de....viatges a la Diputació, gestions, negociacions, molt esforç van aconseguir restaurar la casa, tot un esdeveniment.

El van fer President perquè, a part de ser un dels creadors, tenia un currículum de eficiència, perseverança i èxit en els projectes.

Va estar, com he dit, a l’Ajuntament canviant moltíssimes males costums, veníem d'ajuntaments franquistes.

També va ser President de la Societat Diadema, ell va portar els Reis, amb cavalls, per primera vegada, va portar "els Mustang" va ser com una bomba, i altres importants de l'època....

Què millor homenatge i reconeixement, després del què ha passat i de la duresa amb la què ho han viscut els nostres avis i àvies, que continuar amb el seu llegat i oferir-los altre cop la bondat de la companyia en grup, la il·lusió d’un equipament més còmode i nou, amb el desig de gaudir-lo amb alegria i fraternitat.

Gràcies a la “Colla de gegants i grallers de Corbera” per acompanyar-nos i amenitzar i fer més lluit l’acte d’inauguració.

Gràcies als nostres tècnics pel diseny i seguiment acurat de les obres.

Gràcies a la nostra brigada pel vostre treball.

Gràcies a la nostra Policia Local que com sempre fa una gran tasca silenciosa però del tot efectiva.

Gràcies Anabel, Encarni i Antonio per la vostra implicació.

Gràcies a tot l’equip de Govern pel vostre compromís.

Gràcies a la tasca desenvolupada en tot moment pel nostre equip de Serveis Socials, amb el Regidor Arturo Martínez al capdavant.

Moltes gràcies a tothom!!!
Visca la Nostra Gent Gran!!!
Visca Corbera!!!
Visca Catalunya!!!