Corbera de Llobregat

El costum de criminalitzar el jovent no és una pràctica que hagi començat l'any 2021.

SALUT
El concepte joventut, se'l sol associar amb la rebel·lia, l'inconformisme i protesta. És un moment per qüestionar i desafiar l'ordre establert i és difícil imaginar-se un escenari més propici per generar aquest malestar entre el jovent, que una pandèmia d'escala mundial amb totes les restriccions i confinaments que ha comportat.

No ens enganyem, el jovent ha estat incomprès des de sempre: els nostres pares no ens entenien a nosaltres i a ells no els comprenien els seus pares, i així generació a generació fins a arribar a l'època dels sumeris

Hauríem de plantejar-nos el anomenat “Botellón” com a un fenomen sociològic associat a la cultura juvenil que ve dels anys 90 com un espai de socialització al marge dels horaris establerts i temps estandarditzats.

Bona part d’aquests comportaments es deuen a un clima favorable, permissivitat respecte l’alcohol, un baix poder adquisitiu i la falta de mitjans policials per a fer complir les normatives, podrien explicar, en part, què cada cap de setmana s’organitzin aquests tipus de reunions en qualsevol localitat.

Sense oblidar l’element cultural.

És un espai generalment nocturn on aquestes tribus treuen tot allò què porten dins. A més, en una societat tant individualista com la nostra, les trobades col·lectives serveixen com a instrument per a construir quelcom compartit que, segons a quines edats, té una importància vital, atès que generacionalment la joventut sempre s’ha sentit la gran oblidada.

L’adolescència històricament sempre s’ha viscut com una etapa per conèixer gent, de reforçar el sentiment de pertinença i d’oblidar les penes del dia a dia sense cap percepció de risc.

Ha estat el COVID 19 el què ha posat al centre del debat aquesta pràctica com a focus de contagi.

Si sempre ha estat un tram de la nostra vida complicat, conjugar el dret a reunir-se, alhora que salvaguardar-se d’aglomeracions de persones que han de mantenir distàncies de seguretat en mig d’una Pandèmia, certament és molt difícil de gestionar.

Això sí, en aquesta equació el què segur s’hauria de suprimir és l’alcohol. És aquest mal acompanyant el què desproporciona les reaccions, embraveix  al grup i com a conseqüència es desprenen tristes imatges què omplen les notícies.
Més enllà d’aquestes, el nostre jovent també és emprenedor, compromès, valent, entusiasta, fort, conseqüent, preparat, adult, transgressor, idealista, just, equitatiu, autònom, culta.

No criminalitzem a tot un col·lectiu, sobre tot perquè bona part d’aquest és el nostre futur i, a l’igual que nosaltres a la seva edat, també ens sentíem ferits quan els nostres pares generalitzaven comportaments que no representaven el tarannà  de tots.
MRR