Corbera de Llobregat

Ajuntament

PLE EXTRAORDINARI 1 DE JUNY DE 2021. PORTA A PORTA (PLE 1 JUNY 2021)
Bona tarda veïns i veïnes de Corbera de Llobregat,

Comencem el Ple extraordinari d’avui 1 de juny de 2021 amb un assumpte únic que considero de màxima importància i rellevància per a tots i totes. Avui és l’inici d’un conjunt d’accions i tràmits que ens durà a implementar en el nostre poble un nou sistema de recollida de les escombraries. Avui comencem el procés d’implementació del Porta a Porta a Corbera de Llobregat.
L’equip de govern que lidero hem volgut que una decisió de tanta importància i rellevància es mereixes un ple extraordinari on tots grups municipals i càrrecs electes que composem aquest Ple Municipal puguem debatre un assumpte tan important i rellevant.
Tots som conscients que l’actual sistema de recollida d’escombraries no funciona i està esgotat. El sistema actual no dona cobertura ni a les necessitats i als requeriments que mereixem pel nostre poble. A banda de les nombroses imatges i situacions desagradables de brutícia i incivisme que estem patint, i que amb l’actual sistema de recollida no podem combatre, estem davant d’una crisi climàtica i medi ambiental que ens reclama actuar amb contundència cap a la millora de la recollida del residus que generem.
El nostre planeta ens esta dient prou. Des de totes les administracions s’està fent un viratge contundent cap a la necessitat d’imposar un canvi d’hàbits personals que ens ha de dur a potenciar la reducció de residus, el reciclatge, la reutilització i, sobretot, posar en marxa un sistema de recollida selectiva de residus que asseguri alts percentatges de reciclatge i valorització dels mateixos.
Davant aquest clam, el govern municipal de Corbera de Llobregat no podia quedar-se amb els braços creuats. Ens cal actual i fer-ho a tots els nivells per aconseguir que el nostre poble aconsegueixi els percentatges de reciclatge que tant la legislació europea, espanyola i catalana ens reclama, com tenir una gran dosis d’orgull tenint la consciència tranquil·la de que som responsables i ens creiem de veritat que Corbera de Llobregat som un poble que vivim en comunitat pensant de forma holística per al benestar tan personal i individual, com el benestar de tota la nostra comunitat, país i planeta.
El debat que avui tindrem és d’aquells que s’anomenen d’alçada. Tot i que aterrarem per parlar dels detalls, horaris, freqüències i característiques del nou sistema del Porta a Porta, crec que avui ens cal a tots i totes reflexionar seriosament del més important que aquest nou sistema ens imposa, que sota el meu parer és UNA NOVA CORRESPONSABILITAT EN LA RECOLLIDA I GESTIÓ DE RESIDUS.
Fins ara, les responsabilitats sobre la gestió de residus estan definides amb un model lineal pensant que el forat on ficar tots els residus era tant gran que mai s’acabaria. Un model basat en que, per una banda, l’individu consumeix i llença, i per l’altra les administracions recullen i intenten reciclar i reutilitzar. Un model on les administracions s’han fet un fart de fer campanyes informatives, publicitàries, etc... i que s’ha esgotat sense aconseguir arribar ni tan sols a poder reciclar i reutilitzar el 50% dels residus que generem. En el notre cas, a Corbera de Llobregat estem actualment en el 40 i poc % de reciclatge.
Això no funciona. Cal que ens posem les piles i modifiquem el model. El planeta i tota la nostra comunitat en conjunt ens reclama un nou model circular on tots i totes junts, individus, administracions i la comunitat en el seu conjunt tenim que actual de forma CORRESPONSABLE per a millorar la gestió integral de les escombraries.
El debat d’avui va d’això. Va de que tots i totes nosaltres sapiguem tenir l’alçada per a llançar un missatge clar a tots els veïns i veïnes de Corbera de Llobregat de que reciclar i reutilitzar no és un caprici, és una necessitat urgent.
L’equip de govern que lidero estem plenament compromesos en aquest sentit i tenim les idees i les conviccions claríssimes en que el Porta a Porta és el sistema de recollida que ens permetrà assolir aquesta necessitat urgent.
Som conscients que és un sistema, com ara veureu, més complexa d’implementar, més complexa de fer seguiment, més car i amb més casuístiques a donar resposta. És un nou sistema que exigeix tant un canvi d’hàbits de tota la ciutadania com una nova manera de gestionar les escombraries des de l’Ajuntament. Nosaltres estem convençuts i preparats per tirar-ho endavant, tot i sabent que tindrem molta més feina que actualment. I des d’avui també ens cal convèncer a tots els nostres veïns i veïnes que aquest nou model, si be comporta una nova manera de relacionar-se amb les escombraries, ens cal afrontar-la i esforçar-nos pel be de tots i totes.  En aquest sentit, avui és un molt bon moment per a que tots els grups municipals del consistori compartim aquest missatge crucial i transcendental pel futur dels nostre planeta, pel futur dels nostres fill i nets.
Cal que tinguem tots i totes clar que l’èxit de la implementació del Porta a Porta no serà un premi per als que impulsem aquesta decisió, serà un èxit per a aconseguir un millor planeta on viure per part dels nostres fills i els nostres nets.
Desitjo que tinguem un bon debat i que sapiguem tractar aquest assumpte tan important i transcendental amb la categoria que es mereix.