Cornellà de Llobregat

Totes les notícies


Nova executiva local d’Esquerra Republicana de Cornellà

La secció local d'Esquerra Republicana de Cornellà, va escollir el dissabte, en assemblea, la nova executiva local, encapçalada per en Carles Alemany. L’assemblea estava prevista i convocada per al març, però es va haver d’anul·lar a conseqüència de la Covid-19, posposant-se fins al dia 7 de novembre. L’assemblea es va realitzar per mitjans telemàtics i les votacions es van realitzar al local seguint totes les mesures de seguretat: aforament, distància i higiene. La secció local de Cornellà ha aprovat la següent candidatura: Presidència: Carles Alemany i Lluís Secretaria d'Organització: Toni Torres Blanco Secretaria de Finances: Pilar Albiol i Gilabert Secretaria d'Imatge i Comunicació: Raquel Albiol i Gilabert Secretaria de la Dona: Verónica Turón Calvo Secretaria de Política Municipal: Estrella Corominas i Molleja Secretaria de Transició Ecològica: Ignasi Doñate i Sanglas Secretaria de Mobilitzacions i Nova Ciutadania: Lliurat Garcia i Roig Portaveu del Grup Municipal: Raquel Albiol i Gilabert Portaveu Jovent Republicà: Albert Vàzquez Casadevall Carles Alemany, militant d’Esquerra Republicana des del 2002, és enginyer tècnic industrial, i està implicat en diverses entitats de la ciutat. Actualment és regidor a Cornellà i ha estat reelegit com a president de la secció local. Encara la nova etapa amb il·lusió i amb ganes de portar a terme tots els projectes iniciats en l’anterior mandat. A la presentació de la candidatura, ha traslladat els reptes que s’hauran d’encarar com a executiva, consolidant encara més el projecte d’Esquerra Republicana a la ciutat, obrint espais de debat i treballant amb la ciutadania. N’ha destacat els eixos centrals:  polítiques d’esquerres, feminisme, ecologisme i República. Aquests objectius es portaran a terme amb la implicació de totes les secretaries, coordinats amb el grup municipal, i amb la col·laboració dels grups de treball de la secció local. Ha acabat l’exposició amb un record per als presos, preses, exiliats i exiliades polítiques.

FOTO: La Burra de Can Rosés i la seva xemeneia, ahir voltada de camps, avui darrere els jutjats.

La Burra de Can Rosés

Possiblement coneixereu Can Rosés, una de les primeres fàbriques tèxtils de Cornellà, que va deixar de treballar l'any 1956 després de més de cent anys de filatura i de tissatge (fabricació de teixits de cotó). Can Rosés va ser en el seu dia molt important per a Cornellà i va arribar a ocupar més de 1.000 treballadores. Però, i La Burra?  Sabreu on són actualment els jutjats de Cornellà, a tocar de l'estació d'autobusos. Veureu que darrere els jutjats, on comença el Parc de Rosa Sensat, hi ha una xemeneia prou visible, encara que no deixi anar fum. Quina funció tenia aquella xemeneia?  Era la xemeneia d'una de tantes bòbiles que hi havia a Cornellà? Doncs no, encara que aquesta explicació la donava encara fa poc un regidor d'urbanisme de la nostra ciutat.  La xemeneia formava part de la central tèrmica que produïa l'electricitat per a fer funcionar la fàbrica de Can Rosés quan hi havia un tall en el subministrament elèctric habitual.  Cal tenir en compte que abans dels anys 50 el complex de Can Rosés arribava fins on ara hi ha els jutjats i la mateixa xemeneia. La central tèrmica – que popularment s'anomenava La Burra- es va enderrocar al urbanitzar el sector de la Riereta i el que actualment és el Parc de Rosa Sensat. Encara hi ha qui, en veure la xemeneia darrera els jutjats, recorda La Burra de Can Rosés i l'anar i venir dels treballadors que entraven i sortien de la fàbrica quan sonava la sirena.

Les entitats en escac. Seguretat Sí, paràlisi No.

Continuem immersos en la lluita contra la pandèmia ocasionada per la Covid-19, s’han adoptat mesures excepcionals, s'han creat protocols de seguretat i campanyes de conscienciació i ningú nega que s'han de seguir adoptant. En aquest sentit, es va emetre el Decret d’Alcaldia on s’acordava la prohibició de la realització d’actes, festes i concentracions privades en l’espai públic i a les instal·lacions municipals, incloses les festes majors de barris i revetlles, per tal de contribuir a reduir els contagis de la Covid-19. Aquest decret limitava les activitats fins al 31 d’agost i podem compartir i entendre que es prengués aquesta mesura. Però ara, el govern de la ciutat ha prorrogat el decret fins al 31 de desembre del 2020. Aquesta mesura limita completament les activitats a la ciutat.  Cornellà té un ric teixit associatiu i la ciutat es caracteritza pels centenars d’actes i activitats que organitzen majoritàriament les entitats i associacions de la ciutat, i que la doten d’unes necessàries relacions socials que es veuen greument afectades per la situació actual i per la prohibició del Decret. Altres ajuntaments de la mateixa regió sanitària no han estat tan restrictius i permeten la realització d’actes i activitats, adaptant-les a la nova realitat i amb totes les mesures sanitàries pertinents. Per tant, es poden seguir les recomanacions de les autoritats sanitàries sense paralitzar la ciutat. S'ha de preservar el teixit associatiu; la cultura, l'esport, l’oci i les relacions socials són imprescindibles per ajudar-nos a superar aquesta crisi i no pagar-ne un preu emocional i social inassumible. Per una altra banda, les entitats i associacions de la ciutat també s’han hagut d’adaptar a les necessitats actuals. L’aturada a què ens vam veure tots obligats, per frenar l’augment de casos de Covid-19, i per protegir la salut de tothom, també les va forçar a aturar i anul·lar les activitats programades. Actualment moltes entitats no poden realitzar les seves activitats ordinàries a causa del Decret.

Les claus de la Llei de regulació del preu del lloguer

L'accés a l'habitatge és un dels problemes pendents de resoldre més greus. Des del 2018 estem immersos en una crisi que lluny de solucionar-se, s'ha cronificat i que ha afectat especialment al preu del lloguer, incrementant-lo fins el dia d’avui. Una situació que s’ha agreujat arran de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19, on moltes persones han vist reduïts els seus ingressos exponencialment i les ajudes extraordinàries públiques són insuficients per donar resposta a les situacions d’exclusió de l’habitatge a què s’han vist abocades. Cornellà és una de les ciutats que pateix més els preus abusius de l’habitatge. Moltes famílies destinen més del 50% dels seus ingressos a l’habitatge, algunes han de pagar preus desorbitats per una habitació, altres estan en llista d’espera d’un pis d’emergència social i n’hi ha que estan en procés de desnonament per no poder fer front al lloguer. En els darrers anys els preus de lloguer a la nostra ciutat han augmentat un 40%, mentre els sous continuen sent precaris i molts dels nostres veïns i veïnes treballen en l’economia submergida, amb sous de misèria. El dret a l’habitatge és un dels reptes, i ha de ser un dels principals objectius, que tenim totes les administracions. Cal treballar perquè tothom tingui garantit l’accés a un habitatge digne. En aquest sentit, el 9 de setembre del 2020, el Parlament de Catalunya va viure una jornada històrica en defensa del dret a l’habitatge. Els grups parlamentaris d’Esquerra Republicana, Catalunya en Comú i CUP i, finalment també JxCAT, van aprovar la llei de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge, i va entrar en vigor el passat 22 de setembre del 2020. El text, que parteix d’una proposta treballada i acordada conjuntament amb el Sindicat de Llogaters, el departament de Justícia i els grups signants, té com a objectiu regular la contenció i moderació de rendes en els contractes d’arrendament d’habitatge en els municipis que es consideren que el mercat pateix una forta tensió en els preus d’arrendament, fixant uns topalls.

TORNADA SEGURA A L’ESCOLA

El proper 14 de setembre començarà el nou Curs Escolar 2020-2021. Mai l’inici d’un període educatiu ha estat tan marcat per la incertesa i la preocupació, com en aquesta ocasió, a causa de la Covid-19. Per aquest motiu, les Conselleries de Salut i Educació van fer públic el 3 de juliol el Pla d’actuació per al curs 2020-2021 per a centres educatius en el marc de la pandèmia, i va ser presentat per via telemàtica el passat 28 d’agost als representants municipals d’Esquerra Republicana, a càrrec del Conseller d’Educació Josep Bargalló i del Director General de Centres Públics, Josep González-Cambray. El Conseller d’Educació va exposar que el Departament d’Educació farà 8.258 contractacions de personal docent i no docent (233 M€) per al curs vinent 2020-2021. S’impulsarà el Pla d’Educació Digital amb una inversió de 103 milions d’euros en la compra de dispositius digitals amb connectivitat per poder seguir la formació d’aquells alumnes i/o grups de convivència que estiguin temporalment en quarantena. Es destinarà una línia d’ajuts de 9 milions d’euros per evitar el tancament de llars d’infants privades, i aquest mes de setembre, el Departament d’Educació pagarà als ajuntaments 1.500 € per plaça de les escoles bressol municipals. Aquest Pla estableix les bases per tal que el curs 2020-2021 es pugui reprendre amb les màximes garanties, buscant l’equilibri entre la protecció de la salut de les persones als centres educatius, la correcta gestió de la pandèmia i el dret de tots els infants i joves a una educació de qualitat. És un Pla viu que s’ajustarà segons l’evolució i l’afectació de la pandèmia en els municipis i escoles del país segons els següents valors: 1.- Seguretat Amb les mesures que es proposen i la col·laboració imprescindible de tots els integrants de la comunitat educativa –incloses les famílies–, els centres educatius han de continuar sent espais on l’activitat educativa es pugui dur a terme d’una manera segura i confortable.

Els reptes de la neteja i recollida de residus de la ciutat

A l’últim Ple Municipal de Cornellà, es va aprovar l’expedient de contractació del nou servei de neteja viària, recollida de residus i manteniment del sistema del clavegueram de la nostra ciutat. Aquest expedient determina els requisits tècnics, econòmics i les clàusules que hauran de regir la seva execució. El seu inici està previst que sigui l’any 2021 i tindrà una durada de 10 anys, és la contracta amb el cost més elevat d’aquest Ajuntament i també una de les més importants pel que fa a la repercussió que té en la població de la ciutat. Actualment, aquest servei que ha iniciat la segona pròrroga, l'està prestant l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) i acumula múltiples i reiterades queixes i denúncies per part dels partits de l'oposició i de la ciutadania. Les deficiències en la neteja viària i recollida de residus vénen de molt lluny i són clarament visibles a la nostra ciutat.  Nosaltres, com vam explicar a l’article del juliol del 2019 (http://locals.esquerra.cat/cornella/article/99820/la-neteja-viaria-al-punt-de-mira-de-la-ciutadania-de-cornella), sempre hem estat crítics amb aquest servei i hem reclamat en diverses ocasions la seva fiscalització per fer complir el contracte. La resposta per part del govern ha estat sempre la mateixa: el servei ja era correcte i les modificacions no es podien fer sense realitzar una nova contracta. Tot i això, segons es va publicar el 17 de juliol del 2020 a la web municipal s’ha “reformulat” el sistema de neteja i desinfecció a Cornellà per adaptar-ho a les noves necessitats de la ciutat. Per tant, sí que es podia adaptar, només era  qüestió de voluntat política. La nova contracta, en principi, hauria de pal·liar les mancances de l’actual servei. El plantejament és ampliar la neteja de la ciutat, sobretot els caps de setmana, modificar tots els contenidors i augmentar durant els propers anys la recollida selectiva.  Des del Grup Municipal d’Esquerra hem presentat una sèrie de propostes, algunes han estat incorporades, com la millora del seu redactat amb un to més inclusiu i amb visió de gènere i alguns canvis en requisits tècnics.

L'Ajuntament som tots!

Des de l’inici de la pandèmia s’han mantingut moltes reunions telemàtiques entre l’equip de govern de l’Ajuntament de Cornellà i els grups de l’oposició per informar-nos sobre la situació i l’adopció de mesures per gestionar les conseqüències de la Covid-19.  Totes les forces polítiques representades a l’Ajuntament des del primer moment, hem traslladat el compromís per sumar esforços, col·laborar i mantenir una actitud proactiva per poder fer front, conjuntament, a les conseqüències econòmiques, socials i sanitàries generades per aquesta nova realitat. Esquerra Republicana hem presentat múltiples propostes i, tot i no compartir algunes de les decisions de l’equip de govern o que s’adoptaven des d’altres administracions, especialment per part del Govern Espanyol, no ens hem apartat d’aquest compromís perquè davant la gravetat del moment toca  treballar plegats per superar com més aviat millor aquesta crisi. Malauradament, tot i les múltiples reunions i trucades, ens hem assabentat i ens continuem assabentant de decisions i actuacions adoptades per l’equip de govern mitjançant la web municipal o la premsa. En aquestes darreres setmanes, a més a més, l’equip de govern (PSC i Comuns) estan publicant comunicats i notes de premsa signats com Ajuntament, que a part de contenir informació que no se’ns ha traslladat, mostren una visió molt partidista, fragmentada i subjectiva de la gestió de la pandèmia. Critiquen durament l’actuació de la Generalitat i obvien les responsabilitats, incompliments i manca de planificació del Govern Espanyol.  En el ple del dia 29 de juliol vam formular un prec on vam exposar aquests fets. Vam demanar que no es repeteixin, que hi hagi més transparència i que es millori el trasllat de la informació. Una cosa és gestionar la incertesa i les emergències amb la celeritat imprescindible i l’altre, és fer comunicats i traslladar la informació com si fossin els únics representants de la ciutadania de Cornellà.

La realitat de les Beques Menjador

El passat 24 de juliol, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya anunciava les Instruccions als Consells Comarcals relatives al tancament de la vinculació de les targetes moneder amb els ajuts individuals de menjador corresponents al tercer trimestre del curs escolar 2019-2020, on s’indicava que les targetes amb saldo disponible, una vegada finalitzat el curs escolar, es podrien utilitzar fins al 31 de juliol del 2020. A primera vista, pot semblar una mesura que desempara als infants necessitats i així ho han aprofitat els partits de l’oposició del govern català (encapçalats pel PSC i Comuns/PODEM), per fer una campanya d’atac i desinformació massiva totalment oportunista, en un moment de crisi sanitària i amb els ulls posats en pròximes eleccions autonòmiques. Detallem per què NO és tal com ho expliquen: 1.- L’ajut de menjador està vinculat directament a la utilització del servei de menjador escolar durant el curs escolar. Això significa, doncs, que l’ajut és només durant el curs escolar i s’aplica als infants de famílies amb ingressos per sota el llindar de la pobresa que estan escolaritzats en centres que tenen menjador escolar i que fan ús del servei de menjador. No s’aplica als infants escolaritzats en centres que no disposen de menjador escolar, ni als que no fan ús del servei de menjador. 2.- L’article 8 del Reial Decret Llei 7/2020, disposa que les famílies dels nens i nenes beneficiaris d'una beca o ajuda de menjador durant el curs escolar que es trobin afectats pel tancament de centres educatius acordat per la declaració de l’estat d’alarma tindran dret a ajudes econòmiques o la prestació directa de distribució d'aliments. Igualment, s’estableix que aquesta mesura es mantindrà mentre romanguin clausurats els centres educatius. Tot i això, es va aplicar un sobrecost de 5 milions d’euros al pressupost de la Generalitat per garantir les targetes menjador durant Setmana Santa. 3.- Mantenir les targetes més enllà de la finalització del curs escolar no té empara legal.

Una Festa Major 2020 diferent

La Festa Major és la festa més important de la nostra ciutat. Són dies de trobada i celebració a carrers, places, parcs... són dies de cercaviles, balls, concerts, jocs infantils, de correfoc, d’espectacles, d’activitats esportives i culturals compartides, organitzades majoritàriament per les associacions i entitats de la ciutat. I sobretot són dies de retrobaments, d’abraçades i multituds que aquest any tristament, a conseqüència de la Covid-19, no es podran realitzar com és habitual. Des de mitjans de març, des que vam rebre l’impacte de la pandèmia i una nova realitat es va anar imposant, es va fer evident que entre moltes altres coses, una festa com aquesta o no es podria realitzar o hauria de ser inevitablement diferent: més austera, innovadora i solidària.  En aquest sentit vam sol·licitar reiteradament, sense èxit, informació sobre la seva celebració i que es treballés, amb temps, amb entitats i associacions per plantejar i realitzar la millor festa possible. El resultat és el programa de festa major que podeu trobar a les xarxes socials i/o a les bústies de les vostres cases. D'entrada, abans de destacar altres aspectes, volem posar en valor la dedicació, l'esforç i la tasca realitzada pels tècnics i la implicació de les entitats i associacions de la ciutat que han fet possible una festa major diferent i necessària per recuperar part de la normalitat que hem perdut. El que no podem obviar però, és el fet que, una festa com aquesta, no s’hauria d’haver preparat a correcuita. S'haurien pogut aportar més propostes i iniciatives. Nosaltres no ho hem pogut fer. Als grups polítics municipals, malgrat formar part del Consell de Cultura, se'ns va excloure de les convocatòries. El programa està farcit d’errades i imprecisions. És un document que llegeix moltíssima gent, elaborat per un Ajuntament que diu que l’educació és l’eix vertebrador de la política municipal, és per una festa on la cultura té un paper destacadíssim i és inacceptable que   tingui tantes faltes gramaticals i d’ortografia.