Cornellà de Llobregat

8M 2021 - Dia Internacional de la Dona

Verònica Turón

De nou és 8M, una jornada reivindicativa, però també una data en la qual celebrar l'aliança entre dones per a defensar els nostres drets conquistats.
El moviment feminista i la seva lluita ve de molt lluny, tenim un llarg viatge i recorregut, amb molts 8M al darrere i moltes lluites amb l'objectiu de subvertir l'ordre del món i el discurs heteropatriarcal, racista i ultracapitalista. Aquest any la pandèmia ens obliga a fer-ho diferent, ja no podrem prendre els carrers ni les places dels nostres pobles o ciutats, de la manera que ho fèiem habitualment, però no per això ha de ser menys reivindicativa. L'actual crisi mundial encara ha carregat més la motxilla que les dones continuem portem  a la nostra esquena.

És cert que en els últims anys i segles, hem alçat la veu i la sororitat i la feina feta ens ha permès avançar i aconseguir grans canvis.
No podem ni hem d'oblidar: el sufragi femení, l'accés de les dones a l'educació superior, accés al mercat laboral i a la política, grans assoliments en esports i ciències... entre molts altres. Però encara queda un llarg camí per a recórrer, encara queden moltíssimes desigualtats a erradicar:
- Perquè actualment, les dones continuem patint diversos tipus de violències.
- Estem sotmeses a pitjors condicions laborals i inferiors salaris per un mateix treball. La bretxa salarial es cronifica en el 23,4%. A més, del sostre de vidre que ens impedeix accedir als mateixos llocs que els homes.
- Ser dona és una de les principals causes de pobresa.
- Som les dones les que continuem dedicant més hores a les tasques de la llar i a la cura de familiars.
- La presència de les dones en els mitjans de comunicació (premsa escrita, televisió i ràdio) és molt més escassa que la dels homes.
- Pel que fa a la salut mental el 73,8% de les dones, no expliquen a la feina que tenen un trastorn mental per por a ser discriminades, enfront del 57,2% dels homes.

Per aquests i per moltíssims més menyspreus i desigualtats, totes, independentment dels nostres orígens, orientació sexual o de gènere, condició social o pensament polític, hem de treballar juntes i cridar: prou!
Prou! D'agressions, humiliacions, marginacions o exclusions.
Prou! De violències masclistes, quotidianes i invisibilitzades.
Prou! D'opressió per les nostres orientacions i identitats sexuals!

Ja n'hi ha prou de blanquejar el feixisme. Hem de continuar fortes, però sobretot, lliures.

I per a finalitzar aquesta reflexió en forma d'article, em faig meves les paraules de Marta Rovira en el pròleg del llibre de Mireia Boya ("Trencar el silenci"): “Lluitem perquè el nostre esforç farà millor la societat, perquè el nostre camí desbrossarà el de les nostres filles. Lluitem perquè és just, perquè tenim raó. Lluitem sabent que cada cop ens segueix més gent. Lluitem juntes perquè a la trilogia republicana de la igualtat, la llibertat i la fraternitat hi hem de sumar la sororitat”.

Verònica Turón

Secretaria de la Dona