Ebre

Esquerra presenta als ajuntaments mocions rebutjant el projecte de línia elèctrica aèria de molt alta tensió

Exigeix al govern espanyol la retirada del projecte i la creació d’una estratègia sobre les energies renovables amb els territoris afectats

La secretària general de la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana, Norma Pujol,  ha anunciat que presentaran a tots els ajuntaments i consells comarcals una moció de rebuig al projecte de línia elèctrica aèria de molt alta tensió Mat Valmuel – Begues, la qual afecta vuit comarques catalanes, entre les quals la Ribera d’Ebre i la Terra Alta, i de manera molt concreta, municipis com Batea, Gandesa, Corbera d’Ebre, La Fatarella, Ascó, Móra d’Ebre i Garcia.

Pujol ha afirmat que “aquest és un projecte de titularitat privada i d’ús exclusiu del seu promotor per transportar energia d’origen renovable produïda a l’Aragó fins a l’àrea de Barcelona” .

La dirigent republicana ha denunciat que “l’impuls de les energies renovables no es pot fer obviant el greu impacte negatiu que representa el seu canal de transport, ni tampoc fer-se en funció d’interessos privats d’una corporació que té per únic objectiu el guany econòmic, prioritzant-lo a qualsevol consideració social, ambiental o de sostenibilitat, així com als greus efectes provocats sobre la pagesia, el paisatge i el medi natural”.

Per a Pujol “aquest projecte de MAT respon al model de producció i distribució d’energia de grans oligopolis, que dóna continuïtat a l’actual estructura del mercat elèctric i les disfuncions que genera en el cost de l’energia”.

En contraposició a aquest model la representant republicana reivindica  “un model de producció d’energia distribuïda, democratitzada i propera a les àrees de consum, evitant les concentracions de producció en determinats territoris que generen greus impactes i un important cost en el transport”.

Pujol alerta que “aquest projecte de MAT obre la porta a un escenari de privatització d’una línia que per normativa hauria de ser pública i per tant a la competència entre grups privats i la presència de multitud de línies de diferent titularitat per connectar els mateixos àmbits. Això comportaria un impacte acumulatiu a llocs com la Terra Alta, on a la concentració eòlica que ja té ara se li hauria de sumar noves línies de molt alta tensió”.

La diputada ha criticat l’actitud “poc transparent” del govern de PSOE i Podemos. ”Han volgut aprofitar el període vacacional, com ja es va fer amb el Castor, per impulsar amb la mínima oposició i sense temps de reacció, un projecte dissenyat totalment d’esquena al territori”.

D’aquí que la moció d’Esquerra demani al govern espanyol la retirada d’aquests projectes i l’elaboració d’una estratègia sobre renovables que estableixi un acord amb els territoris i agents afectats, i a més protegeixi les zones d’alt valor agrícola i forestal. La moció, a més de rebutjar el projecte de línia elèctrica aèria de molt alta tensió, defensa les consideracions i al·legacions presentades per les diferents administracions representants del territori.