Ebre

Els sis militants amb més anys al partit i els vuitanta regidors assistents van rebre un càlid homenatge

El passat dissabte 19 de març a les 19.00 h, el teatre la Llanterna de Móra d’Ebre es va omplir amb més de 300 persones per celebrar el 80è aniversari de la constitució d’Esquerra Republicana de Catalunya. La Federació de l’Ebre va organitzar aquest acte en el mateix lloc on el 25 de setembre de 2004 va celebrar el Congrés Regional en què la comarcal de la Ribera d’Ebre s’integrava a la Federació ebrenca, en aquells moments formada només per les altres tres comarcals. Amb la presència de 80 dels 252 regidors i regidores que el partit ha tingut a les Terres de l’Ebre des l’any 1979 fins ara, l’acte es va iniciar amb la benvinguda de Montserrat Perelló, candidata a l’alcaldia de Tivissa, i amb el discurs de Joan Josep Duran, regidor de Cultura de Móra d’Ebre, que va glossar els vuitanta anys d’història del partit a les Terres de l’Ebre. Mentrestant, s’anaven projectant més de noranta segells i escuts de centres i grups republicans ebrencs dels anys 30 que van formar part d’Esquerra.

Tot seguit, Lluís Salvadó, vicesecretari general de Coordinació Institucional d’Esquerra, va explicar les activitats que es faran durant l’any de commemoració en l’àmbit nacional, va apuntar els reptes que cal encarar en un futur immediat des del partit i va donar pas al vídeo de commemoració dels 80 anys, on es barregen imatges i discursos de futur amb d’altres del passat i l’aparició, entre d’altres, de Francesc Macià i Lluís Companys. L’eurodiputat Oriol Junqueras va prendre el relleu a Salvadó per fer una explicació històrica dels orígens diversos del partit. Junqueras en va destacar “el compromís, la lleialtat i fidelitat al país, a uns ideals i a Esquerra Republicana de Catalunya per part de molta gent com la present aquí”. Acabada la seva intervenció, Montse Perelló va anomenar un per un els 80 regidors assistents a l’acte, als quals se’ls va lliurar un text en agraïment pel seu compromís. El text anava acompanyat de la foto del dia de la fundació del partit amb els principals protagonistes i una cita de Francesc Macià afirmant «Poble de Catalunya, si no és per tu mateix, res ni ningú no pot deturar-te. Ja que aquest moment és el més decisiu, de segles ençà, de la nostra història (juliol de 1931)».

Acte seguit es va retre homenatge als sis militants amb més anys de militància al partit, que van rebre la insígnia Macià i el mateix text que els regidors. Són: Tomàs Borrell i David Artigues, de Miravet; Jasmí Campos, de Móra d’Ebre; Joan Vidal i Carme Pañella, d’Amposta, i Josep Viña, d’Arnes. Tots ells militants del partit des dels anys 1977, 1978 i 1979. Amb regidors i militants homenatjats a dalt de l’escenari, una violinista va interpetar el cant dels ocells i el president de la Federació de l’Ebre, Gervasi Aspa, va cloure l’acte recordant que “el partit de Macià i Companys ha estat protagonista i motor de canvi en moments importants, excepcionals i convulsos de la història de Catalunya i de les Terres de l’Ebre”.