El Vendrell

Paraula de Dona

Silvina Lugones. Secretaria de la Dona ERC El Vendrell

Qui ningú te tapi la boca. Ens volen fer creure que el problema és la paraula.
Quantes vegades hem pensat que no ens en sortiríem. I quantes més ens va envair la por, el dolor, la tristesa, la inseguretat, el silenci. Pensar que ningú et pot arribar a estimar tant o que som culpables i ens mereixem ser maltractades. Són sentiments i emocions que ens envaeixen quan ens trobem en una situació de maltractament. Aquestes formes o manifestacions de maltractament deriven d’un model patriarcal comunament acceptat per la societat. Moltes vegades em pregunto que podem fer nosaltres per canviar o encara més, per transformar aquest model que fa tan mal i que genera importants desigualtats socials.
Però si això no fos poc, a les dones ens toca viure greus situacions de desigualtat social, d’esgotament pels cuidatges i de precarització econòmica que es generen en el si del sistema econòmic i de les estructures de poder que han provocat que gran part de la població, incloses les dones, pateixin diferents tipus de violències invisibilitzades. Tanmateix, aquests dèficits, desequilibris i mancances s’han evidenciat i agreujat de forma exponencial com a conseqüència de la crisi derivada de la pandèmia del COVID-19.
Pero que està passant? Ho estem veient, estem patint una pandèmia que ens afecta a totes i tots, que ens ha portat a una greu crisi social, econòmica i sanitària i on el confinament està afavorint el creixement de la violència masclista.
Tornant a la pregunta de que podem fer nosaltres per erradicar aquesta xacra social. En aquest sentit, estic convençuda de que si visibilitzem el dolor que pateixen les dones i posem en valor la vida de cada una de d’elles amb una mirada feminista haurem fet un pas endavant, pero ens queden més accions per fer.
Des del feminisme interseccional hem de sumar forces, les lluites compartides contra les desigualtats existents i les corrents neofeixistes emergents esdevenen accions fonamentals per construir la societat que volem. Una societat de dones i homes lliures on la violència contra les dones en cap cas estigui legitimada, sinó que es condemni i es rebutgi, perquè volem viure una vida digna, perquè volem ser reconegudes com a dones amb tots els drets.
Per això, davant qualsevol manifestació de violència, que ningú et tregui la paraula, denuncia, demana ajuda, no estàs sola, les dones hem de fer ressò i acompanyar-nos en tot aquest procés de socialització i de construcció d’una societat feminista.
Des de Esquerra Republicana estem treballant per contribuir a una República catalana feminista lliure de violència envers les dones, perquè les dones ens volem vives i lliures.