Esplugues de Llobregat

El Ple d'octubre aprova les mocions sobre el mercat de lloguer i sobre el Correllengua

Cartell del Correllengua 2020
El Ple municipal d'Esplugues del mes d'octubre va aprovar les dues mocions que va presentar el Grup Municipal Republicà al consistori, totes dues amb una gran majoria.

Moció en suport del Correllengua
Pel que fa a la del Correllengua, la moció demanava donar suport a la 24è edició que es fa a Esplugues com a instrument reivindicatiu per normalitzar la llengua catalana, així com a la Coordinadora d'Associacions per la Llengua, que l'organitza i promociona el català en la població en general i en la nouvinguda en particular. Hi van votar a favor tots els grups llevat de Ciutadans, que hi va votar en contra. D'altra banda, Eduard Sanz, del PSC, va dir que la normalització del català com a llengua minoritària és important, però va afegir «que no se tiene que mezclar política y lengua» per deixar a entendre que si la defensa del català es fa servir per «dividir a la sociedad» no hi donaran suport altres anys.

El portaveu republicà Oriol Torras va dir que «cap llengua s'hauria d'utilitzar mai» en aquest sentit, que «com més llengües, millor: no dues, sinó tres, quatre i cinc, les llengües no fan mai nosa», i que iniciatives com les de la CAL pretenen «que no hi hagi monolingües a Catalunya, perquè a Catalunya n'hi ha moltes de monolingües», perquè «no existeixen monolingües en català, i en canvi sí que n'hi ha a tots els territoris de parla catalana monolingües que no parlen català», i va afegir que perquè hi hagi dret d'expressió en totes les llengües oficials a Catalunya, «també hi ha d'haver l'obligació que tothom les entengui, perquè si no existeix aquesta obligació, el dret efectiu de parlar-les totes dues no és possible».

Moció per crear una comissió de treball per estudiar el mercat de lloguer d’habitatge i la demanda habitacional
Aquesta moció, presentada per ECP i que vam subscriure també nosaltres, aportant-hi algunes esmenes, estableix la creació d'una comissió en el marc del Pla d'habitatge social d'Esplugues per estudiar el lloguer i la demanda habitacional al municipi per tal que les anàlisis que en surtin s'incorporin en aquest Pla d'habitatge i en les polítiques públiques en aquesta matèria al poble. El Ple la va aprovar amb el vot de tots els grups llevat de PP i Ciutadans, que es van abstenir.

Les nostres esmenes anaven encaminades a declarar Esplugues com a «àrea amb mercat d'habitatge tens», tal com preveu la Llei de presu de lloguers aprovada al Parlament aquest mateix mes, que és un requisit per poder aplicar les mesures d'aquesta llei al nostre municipi. Segons Oriol Torras, «aquesta llei és un instrument magnífic per poder posar fre a l'abús i escalada de preus de lloguer a tot Catalunya» i aquesta moció «és un gra de sorra en el drama del preu de l'habitatge a Esplugues, i especialment el de lloguer». A més, el portaveu republicà a dir que «tots els grups ens hauríem de comprometre perquè la comissió no s'encalli», i va demanar al govern municipal que demori els tràmits perquè la comissió «vagi per feina per mirar de trobar una solució al drama de l'habitatge ben aviat».

Altres acords
El Ple va aprovar per unanimitat la moció del PSC sobre el pacte de Teguise contra el maltractament animal. A l'inici del Ple, l'alcaldessa Pilar Díaz va llegir una declaració institucional en què tot el consistori donem suport al sector de la restauració d'Esplugues i demanem ajuts immediats a aquest sector.

El plenari també va aprovar per unanimitat modificar l'Ordenança fiscal per reduir taxes als sectors afectats pel tancament d'establiments i la crisi derivada per la Covid. El Ple també va aprovar rebaixar la taxa d'ús de la Baronda; el nostre grup es va abstenir per tal de «mostrar una targeta groga» a tot un procés relatiu a l'espai de la Baronda que no s'ha portat bé des del començament, hi ha hagut males previsions i un reguitzell de despropòsits.

Preguntes al Ple
El nostre Grup Municipal en va presentar quatre:
Pregunta del regidor Joan Carles Sillero sobre la manca d'ajuts a escoles bressol i llars d'infants d'Esplugues.
Pregunta de la regidora Herminia Villena sobre la desratització i control de plagues al barri del Gall.
—Pregunta sobre si la regidoria de Cultura s'ha plantejat participar al 48 h Open House Barcelona.
—Pregunta sobre control de grups de persones a parcs i places de nit bevent i fent enrenou.

• Vídeo del Ple