Esplugues de Llobregat

El Ple aprova una moció d'Esquerra per abaixar la factura elèctrica

El preu de la llum ha batut rècords històrics les darreres setmanes. // Foto: FreePick - Evening Tao
Esquerra Republicana va presentar una moció al Ple del 15 de setembre per frenar l’escalada de preus de l’electricitat i impulsar sistemes d’autoconsum energètic.

L'acord, aprovat per tots els grups municipals tret del PP, que s'hi va abstenir, demana al govern de l'Estat que apliqui les mesures del que ells anomenen Pla de xoc, aprovat la mateixa setmana, i que implica un seguit de mesures per mirar d'aturar l'augment descontrolat dels preus de les tarifes elèctriques.

La moció també insta el govern municipal a fer tres coses importants:
— Difondre els ajuts existents i el bo social per fer front a la pobresa elèctrica i l'estalvi i eficiència
— Instal·lar sistemes d'autoconsum energètic de fonts renovables
— Aplicar diverses mesures d'estalvi, autosuficiència i emancipació energètics en equipaments municipals i per a empreses i ciutadans d'Esplugues

A més a més, la moció també demana a l'Àrea Metropolitana de Barcelona que creï un operador energètic públic, d'acord amb els municipis, que sigui cent per cent verd i que estigui al servei de la gent.

Al costat de la gent
La moció pretén tornar una part de la sobirania energètica a la gent, que durant els darrers anys i dècades han vist com les empreses públiques es privatitzaven i es convertien en un oligopoli, com Naturgy, Iberdrola i Endesa.

Nombrosos polítics del PP i del PSOE, entre d'altres, han entrat als consells d'administració d'aquestes empreses a través de les portes giratòries, des d'Aznar i Felipe González al mateix Montilla. Creiem que aquesta situació és insostenible i que cal un canvi de model urgent.

La moció inicial d'Esquerra era molt més ambiciosa que la que es va acabar aprovant finalment. Demanàvem "instar el govern de l’Estat a reestructurar l’actual model energètic definint nous mecanismes de control públic, lliure d’oligopolis i amb un sistema de preus just, equitatiu, competitiu, sostenible ambientalment i transparent" i a ampliar el bo social, a més de transferir "un fons extraordinari en favor dels ajuntaments per tal de cobrir l’increment de sol·licituds que estan rebent els serveis socials".

Perquè la moció tirés endavant, vam haver d'acceptar les esmenes del PSC, que tot i així encara han resultat en un text final prou ambiciós. Esperem que tothom faci el paper que li toca i que es posi fi als abusos que estan cometent les elèctriques.

Operador energètic local
Una de les propostes del programa electoral d'Esquerra era crear una empresa energètica pública a Esplugues, com han fet en altres indrets, precisament per tornar una mica de sobirania al poble i limitar els abusos de l'oligopoli de l'Ibex. Malgrat que encara el més calent està a l'aigüera, ens congratulem que es comenci a posar fil a l'agulla en l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Esquerra va presentar aquesta proposta en el marc dels treballs previs a l’aprovació del pla de reconstrucció econòmica que pretenia en última instància propiciar la sobirania energètica del municipi. Podeu llegir la notícia aquí.