Esplugues de Llobregat

Per ERC aquesta modificació vulnera un acord anterior del Plenari d’Esplugues en que l’Ajuntament es comprometia a no requalificar sol industrial per convertir-lo en habitatge.

La modificació del Pla General Metropolità (PGM) proposada pel govern municipal d’Esplugues, comportarà canviar la qualificació de dos terrenys del barri Centre i Can Clota que passarien de l’actual qualificació d’equipament a zona verda, es proposa canviar l’actual qualificació de zona verda que afecta a l’edifici anomenat “El Barco” per equipaments i la requalificació de més de 7000 metres quadrats de zona industrial a Can Clota per habitatge amb 14.000 m2 de sostre edificable. Per fer possible aquesta modificació del PGM es canvia la qualificació urbanística del parc de les Dones al barri de Can Clota i de part del parc dels jardins de Pons i Termes en el barri Centre.

Per ERC d'Esplugues, aquesta modificació vulnera un acord anterior del Plenari en que l’Ajuntament es comprometia a no requalificar sol industrial per convertir-lo en habitatge, a més es redueix la zona verda del parc dels Torrents tot ampliant l’espai destinat a equipament de la zona de La Baronda, però sense definir si es construirà un nou edifici dedicat a equipament ni quin tipus de gestió rebrà aquesta possible nova edificació.

Cal recordar que La Baronda va ser expropiada per l’Ajuntament d’Esplugues i posteriorment cedida a una sèrie d’empreses, en una concessió de 40 anys a canvi de la rehabilitació d’una antiga fabrica de ceràmica, portant-se a terme una activitat empresarial privada discutida per diversos partits politics locals, ja que no queda clar en les Normes Urbanístiques del PGM si un equipament públic pot fer-se servir durant 40 anys per una activitat econòmica privada i lucrativa que no comporta cap tipus de servei públic envers Esplugues.

Per portar a terme aquesta modificació del PGM l'equip de govern municipal es proposa canviar la qualificació urbanística d’una part dels jardins de Pons i termes, al barri Centre. El regidor d'Esquerra a Esplugues, Jordi Figueras ha declarat que “ així s'està hipotecant la possibilitat de requalificar una part del Parc Pou d’en Felix per construir nous equipaments dintre de l’àmbit del mateix barri, tal i com semblava que l’equip de govern volia fer per construir un nou edifici de serveis municipals altament necessari a Esplugues”.

La proposta de modificació del PGM tampoc contempla el futur dels actuals llogaters de l’edifici del Barco, 43 famílies, ja que el mateix pla únicament contempla uns 1600 metres quadrats d’habitatge dotacional que suposen aproximadament una vintena de pisos que contrasta amb els més de 40 existents, fet que suposaria obviar el pla d’habitatge d’Esplugues, document que recollia a llarg termini les propostes de crear habitatge públic a Esplugues, tot tenint en compte que 125 pisos sortejats a l’any 2007 encara no han estat entregats, ja que ni tant sols s’han construït .

Durant la celebració del darrer Ple, el Grup municipal d’ERC va demanar que el dictamen de l’aprovació inicial dels criteris previs d’aquesta modificació del PGM quedes “sobre la taula” per ser difusa i mancada d’objectius, segons Jordi Figueras: “el Reglament Orgànic Municipal s’hauria d’haver votat la decisió de posposar el debat, sorprenentment no es va votar”

Aquests fets han portat al Grup Municipal d’Esquerra a Esplugues a impugnar el punt de l’ordre del dia del Ple on es va aprovar irregularment el dictamen de la modificació del PGM, tal com ha anunciat avui, en roda de premsa, el regidor d'Esquerra acompanyat d'una representació veïnal.

Esplugues, 25 d'octubre del 2010