Federació de Girona

El banyolí Jaume Butinyà, nou diputat d'Esquerra Republicana al Parlament

El banyolí Jaume Butinyà, juntament amb Eugeni Villalbí Godes i Ángeles Llive Cruz, s'incorporaran els propers dies al grup parlamentari d'Esquerra Republicana al Parlament. I ho faran després que la consellera Laura Vilagrà, el conseller Roger Torrent i la consellera Teresa Jordà hagin renunciat a l'acta com a diputats per centrar la seva tasca a cada conselleria.  Les seves renúncies s'han registrat formalment aquest divendres conjuntament. El grup parlamentari agraeix al conseller i les conselleres la tasca com a diputats en aquests mesos de legislatura i valora el pas endavant que fan Villalbí, Llive i Butinyà.  Formalment, i en paral·lel a les renúncies, el grup parlamentari ja ha iniciat els tràmits davant de la Junta Electoral per notificar les credencials d'aquests tres nous diputats amb la previsió que puguin incorporar-se al ple extraordinari que es preveu de cara a la setmana vinent.  Jaume Butinyà ha manifestat que se sent “molt il·lusionat amb aquest nou repte com a diputat d'Esquerra al Parlament de Catalunya”: “Assumeixo aquesta responsabilitat amb el compromís de representar i treballar per la meva comarca i fer d’aquest país la millor terra d’oportunitats per a tothom. Des del Parlament vull ser la veu del Pla de l'Estany i de tots els banyolins i banyolines. De la mateixa manera que ho farem a Banyoles, treballaré amb l’objectiu de millorar la nostra capacitat de gestió i la vida dels tots els veïns i veïnes.”​ “Treballaré pel bé comú i defensaré com sempre he fet la justícia social, la defensa de les llibertats i per construir una República Catalana social, verda i feminista”, ha afegit el nou diputat d’Esquerra Republicana, Jaume Butinyà. Biografies Jaume Butinyà Sitjà (Banyoles, 1970) és llicenciat en Geografia per la UdG i bomber de la Generalitat des de 1995. A les darreres eleccions municipals, va ser el cap de llista per Esquerra a l'ajuntament de Banyoles, d'on va ser tinent d'alcalde entre 1999 i 2007.

Esquerra proposarà un canvi normatiu al Congrés per permetre que els càrrecs electes puguin ser representats d’entitats sense ànim lucre

Esquerra Republicana proposarà al Congrés dels Diputats un canvi normatiu per permetre que els càrrecs electes puguin ser representats d’entitats sense ànim lucre. La diputada Montse Bassa ha anunciat durant una oficina parlamentària organitzada a la Jonquera que el grup d’ERC al Congrés presentarà una Proposició No de Llei (PNL) per modificar la legislació sobre incompatibilitats en la Llei General de Subvencions. Bassa ha argumentat que una societat “dinàmica i moderna” no pot deixar fora persones com molts regidors i regidores que són “el màxim exemple de l’activisme i el voluntariat, castigant aquesta manera de ser i separant-los de les entitats on participen o castigant-les”. “Una societat transparent i justa ha de saber adaptar la seva legalitat per evitar que es produeixin greuges comparatius i es creïn incerteses pel simple fet de presumir que les males praxis d’alguns són patrimoni de tots”, ha afegit. La diputada al Congrés d’Esquerra Republicana ha manifestat també que treballen per una “legalitat moderna i justa” amb l’objectiu que els regidors i regidores puguin està al davant de les entitats “abocant-hi la seva vocació de servei, voluntariat i dinamisme”. En una roda de premsa celebrada davant de l’Ajuntament de la Jonquera, la portaveu del grup municipal d’Esquerra, Anna Pérez, ha explicat que ella mateixa va haver de deixar la presidència de l'entitat ACEJ la Jonquera perquè pogués cobrar la subvenció per a organitzar el casal d'estiu.  “I a l'abril de 2021 el nostre regidor Joan Budó va haver de dimitir perquè el club de futbol U.E. La Jonquera, del qual n’és president, arribés a cobrar la subvenció anual de l'Ajuntament”, ha afegit la regidora. La portaveu republicana ha anunciat, a més, que durant el ple de la setmana que ve el seu grup municipal demanarà la dimissió del tinent d’alcalde, Rafel Medinilla, “per coherència política” després d’haver comprovat que s’ha beneficiat econòmicament de l’Ajuntament durant sis anys a través de la seva empresa, mantenint una incompatibilitat amb el càrrec.

Esquerra demana la compareixença del ministre de l’Interior perquè doni explicacions sobre la gestió de l’incendi forestal al Parc Natural del Cap de Creus

Esquerra Republicana ha demanat la compareixença del ministre de l’Interior Fernando Grande-Marlaska perquè informi sobre la gestió en la coordinació dels treballs per estabilitzar i controlar l'incendi forestal de Llançà, Port de la Selva i Port de la Selva (Alt Empordà) del passat 16 de juliol. El senador per Girona, Jordi Martí Deulofeu, ha registrat aquesta iniciativa parlamentària al Senat amb l’objectiu que el ministre doni les explicacions oportunes en comissió sobre com es van gestionar els mitjans aeris per extingir el foc que va més de 400 hectàrees del Cap de Creus durant el cap de setmana passat. Jordi Martí Deulofeu ha dit que es fa “difícil d’entendre i costa d’imaginar que l’Estat no hagi autoritzat la utilització de recursos aeris francesos per estabilitzar i controlar el foc de Llançà, El Port de la Selva i la Selva de Mar malgrat la petició expressa del Govern de la Generalitat en aquesta direcció”.  El senador per Girona entén que per una “qüestió de proximitat geogràfica, de coneixement del territori i de rapidesa en les actuacions semblaria lògic que una bona coordinació en aquest sentit hauria estat beneficiós per als treballs de contenció de l’incendi forestal, especialment durant les primeres hores”. “Hem de tenir present que del total d’hectàrees cremades la immensa majoria són dins els límits del Parc Natural del Cap de Creus”, ha dit.   “Aquest exemple demostra com d’important és poder aprofundir en projectes de cooperació transfronterera entre Catalunya i l’Estat francès, sobretot si parlem de situacions d’emergència i de protecció civil que no entenen de burocràcies ni de fronteres físiques i on el més important és ser capaços de donar entre tots una resposta àgil”, ha afegit.  El senador per Girona, Jordi Martí Deulofeu, ha conclòs que “per tot això volem esbrinar què hi ha del cert rere els motius pels quals des del Ministeri de l’Interior no es va considerar necessària la intervenció d’hidroavions francesos i saber amb claredat els detalls i els fonaments d’aquesta decisió per poder determinar la responsabilitat de cadascú.

Esquerra impulsa una campanya municipal per exigir al govern espanyol el retorn a l’IVA reduït del sector de la imatge personal

La Federació de Girona d’Esquerra Republicana ha presentat avui una campanya municipal a la demarcació de Girona per instar l’executiu espanyol a retornar l’IVA reduït del 10% al sector de la perruqueria, barberia i estètica, després que el 2012 fos apujat fins al tipus general del 21% amb el compromís per part del llavors ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, de revertir la situació tan bon punt millorés l’economia. La secretària de Política Municipal de la Federació de Girona, Maria Puig, ha explicat que la campanya consistirà en presentar una moció als ajuntaments de les comarques gironines. “Començarem presentant la moció en el proper ple ordinari de Girona, previst pel dimarts 27 de juliol, i a partir del setembre ho farem en Ajuntaments d’arreu de la demarcació”, ha avançat Puig.    La moció demana que els Ajuntaments instin el govern espanyol a complir les Proposicions no de Llei (PNL) aprovades per la restitució de l’IVA reduït, i que notifiquin aquest acord directament al president Pedro Sánchez, a la ministra d’Hisenda Maria Jesús Montero, i a la Ministra de Treball i Economia Social Yolanda Díaz.    “Des del territori, malauradament, les competències que tenim sobre la fiscalitat són molt limitades. Tot i així, els ajuntaments som l’administració més propera a la ciutadania i, com a tal, estem obligats a fer tot el que estigui a les nostres mans per donar resposta a les seves problemàtiques”, ha afegit Puig. “El govern espanyol està disposat a fer el que calgui per evitar retornar l’IVA reduït al sector. La bona notícia és que en aquest moment hi ha una majoria política a favor de la reducció, que no s’entendria sense la pressió incansable dels professionals del ram”, ha expressat el diputat d’ERC al Congrés Joan Margall, que ha afegit que cal mantenir viva la reivindicació. El diputat ha explicat que des del grup republicà a Madrid treballen per “trobar una escletxa reglada que permeti rebaixar l’impost del sector sense que el govern espanyol ho pugui anul·lar”.

Esquerra Republicana celebra debats oberts a l’Alt i Baix Empordà, Gironès i a la Selva per commemorar el dia de l’orgull LGTBI+

La Federació de Girona d’Esquerra Republicana ha celebrat durant quinze dies diversos debats oberts amb motiu del dia mundial de l’alliberament LGTBI+ a les comarques del Gironès, la Selva i a l'Alt i Baix Empordà de forma conjunta. La secretària d’Igualtat, Feminismes i Dones, Ester Soms, ha destacat “la riquesa de les diferents trobades” i ha manifestat el compromís d’Esquerra “per seguir lluitant cada dia perquè totes les persones puguem gaudir dels mateixos drets”. “Des de la Federació de Girona hem volgut donar veu i visibilitat en diferents actes per les comarques gironines, on hem pogut saber de primera mà el testimoni de diferents persones que viuen dia a dia la seva lluita”, ha exposat. La ciutat  de Girona va acollir la taula rodona “El món trans es reivindica” amb les diputades Jenn Díaz, l’activista Clara Palau i el raper Aitor Serrat. A Vidreres es va realitzar la xerrada “Realitats tans” amb Fina Campàs, Isabel Arnaud, Giulia Lensi i Alan Trillo. Al municipi de l’Escala es va realitzar un acte coorganitzat per les comarcals de l’Alt i Baix Empordà d’Esquerra on es va parlar de “L’oci nocturn LGTBI a la Costa Brava” amb en José Yepes, psicòleg, Thelma Gilsamaniego i Manel Moreno com a membres de l’associació Emporderats, associació LGTBI i Rodrigo Couto i Hans Janssen propietaris de locals d’oci nocturn a Lloret de Mar. Finalment, Sant Gregori va cloure el cicle de xerrades amb un cafè tertúlia amb famílies LGTBI on va participar la  membre de l’associació de famílies LGTBI, Carla Àlvarez i la Carme, la mare de la Martina, una nena trans de 8 anys que finalment va ser molt valenta i va pujar a l’escenari a explicar el seu cas en primera persona.

Laia Cañigueral, nova delegada del Govern a Girona

Laia Cañigueral ha pres el relleu al capdavant de la delegació del Govern a Girona aquest matí després de realitzar el traspàs amb Pere Vila. La nova delegada ha destacat que  la importància de "fer un bon traspàs perquè les iniciatives i demandes del territori no quedin aturades" en l'actual context de recuperació econòmic i social. La delegada del Govern ha anunciat també que la primera visita institucional serà al Centre Penitenciari de Puig de les Basses per reunir-se amb la consellera Dolors Bassa.   Després de realitzar el traspàs, la nova delegada ha visitat les diferents dependències de la seu de la Generalitat per saludar personalment a tots els treballadors i treballadores.

L'alcaldessa d'Ordis, Anna Torrentà, i el tercer tinent d'alcalde de Lloret, Jordi Orobitg, nous diputats al Parlament de Catalunya

L'alcaldessa d'Ordis, Anna Torrentà, i el tercer tinent d'alcaldia de Lloret de Mar, Jordi Orobitg, són els nous diputats d'Esquerra Republicana al Parlament en substitució d'Anna Caula i Sergi Sabrià, que han presentat la renúncia els darrers dies.     Anna Torrentà, que es va presentar com a diputada d'Esquerra de l'Alt Empordà, s'estrenarà al Parlament de Catalunya després que Laia Cañigueral hagi estat nomenada delegada del Govern a les comarques gironines.  Jordi Orobitg (Barcelona, 1966) és advocat, llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona. Ha estat regidor de l'Ajuntament de Lloret de Mar, on ara és tercer tinent d'alcaldia. I va formar part de les dues darreres legislatures al Parlament, on ha treballat en àrees com Justícia, Empresa i la comissió d'investigació de l'aplicació del 155, entre d'altres. Anna Torrentà (Ordis, 1972) és diplomada en Ciències Empresarials per la UdG. Estudiant de grau de Llengua i Literatura catalanes per la UOC, Torrentà és alcaldessa en aquest municipi de l'Alt Empordà, on en aquesta segona legislatura governa en solitari.

Comunicat de condemna pel cas de violència masclista

La Federació de Girona d’Esquerra Republicana condemna la mort d’una dona en un nou cas de violència masclista a Porqueres.  Volem expressar el nostre més sentit condol a la família i amistats i, reiterem el nostre absolut compromís en seguir lluitant per erradicar qualsevol forma de violència contra les dones per construir un país just, lliure i igualitari.

Esquerra Republicana exigeix el restabliment de l’oferta de freqüències de l’AVE que hi havia abans de la pandèmia

Esquerra Republicana ha exigit al ministre de Transports, José Luís Ábalos, que es restableixin totes les freqüències dels Trens d'Alta Velocitat que hi havia abans de la pandèmia amb l'objectiu de facilitar la mobilitat dels veïns i veïnes de les comarques de Girona amb la resta de capitals catalanes i Madrid. La senadora per Girona, Elisenda Pérez, ha denunciat la saturació que viu actualment el servei i ha manifestat durant el ple celebrat al Senat que ara mateix "els trens i les freqüències no corresponen a l'activitat laboral i social actual". "Els trens van plens, hi ha problemes per poder comprar un bitllet, horaris que no permeten poder arribar a la feina o tornar a temps a casa, en definitiva, no hi ha prou oferta per a tanta demanda", ha exposat la senadora republicana. "Segons estudis fets, el nivell de contagi en un tren d'alta velocitat és de l'0,02%, de l'0,005% si s'usa mascareta en tot el trajecte. Però el fet de tenir entre el 40 i el 50% de freqüències en el moment actual, provoca que els trens vagin al límit de la capacitat", ha afegit Elisenda Pérez al ministre de Transports, José Luís Ábalos.