Federació de Girona

Esquerra impulsa una campanya municipal per exigir al govern espanyol el retorn a l’IVA reduït del sector de la imatge personal

Territori

La Federació de Girona d’Esquerra Republicana ha presentat avui una campanya municipal a la demarcació de Girona per instar l’executiu espanyol a retornar l’IVA reduït del 10% al sector de la perruqueria, barberia i estètica, després que el 2012 fos apujat fins al tipus general del 21% amb el compromís per part del llavors ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, de revertir la situació tan bon punt millorés l’economia.

La secretària de Política Municipal de la Federació de Girona, Maria Puig, ha explicat que la campanya consistirà en presentar una moció als ajuntaments de les comarques gironines. “Començarem presentant la moció en el proper ple ordinari de Girona, previst pel dimarts 27 de juliol, i a partir del setembre ho farem en Ajuntaments d’arreu de la demarcació”, ha avançat Puig.

La moció demana que els Ajuntaments instin el govern espanyol a complir les Proposicions no de Llei (PNL) aprovades per la restitució de l’IVA reduït, i que notifiquin aquest acord directament al president Pedro Sánchez, a la ministra d’Hisenda Maria Jesús Montero, i a la Ministra de Treball i Economia Social Yolanda Díaz.

“Des del territori, malauradament, les competències que tenim sobre la fiscalitat són molt limitades. Tot i així, els ajuntaments som l’administració més propera a la ciutadania i, com a tal, estem obligats a fer tot el que estigui a les nostres mans per donar resposta a les seves problemàtiques”, ha afegit Puig.

“El govern espanyol està disposat a fer el que calgui per evitar retornar l’IVA reduït al sector. La bona notícia és que en aquest moment hi ha una majoria política a favor de la reducció, que no s’entendria sense la pressió incansable dels professionals del ram”, ha expressat el diputat d’ERC al Congrés Joan Margall, que ha afegit que cal mantenir viva la reivindicació. El diputat ha explicat que des del grup republicà a Madrid treballen per “trobar una escletxa reglada que permeti rebaixar l’impost del sector sense que el govern espanyol ho pugui anul·lar”. Els republicans recorden que les perruqueries, barberies i estètiques es troben en una situació límit, després d’haver estat tancades tres mesos durant la pandèmia i haver hagut d’adaptar els seus locals a la situació sanitària.

En aquesta línia s’ha expressat Carol López, representant del Gremi de Perruquers de Girona, que ha col·laborat en la preparació de la campanya ”Som un sector majoritàriament de dones i de primera necessitat i aquest IVA està afectant a la viabilitat molt els nostres negocis." "Els últims nous mesos el nostre sector ha patit una davallada del 38'9% dels ingressos i el sector de la perruqueria tracciona molts altres sectors. Si entre tots som capaços de fer força, no podran seguir demorant la nostra petició”, ha afegit Josep Fortià, també del Gremi de Perruquers de Girona.

Per la seva part, el portaveu d’Esquerra a Girona, Quim Ayats, s’ha mostrat satisfet que la capital sigui el tret de sortida de la campanya, i ha compartit que és urgent que el govern espanyol reaccioni. “Davant un mercat cada cop més despersonalitzat, el de la imatge personal és un dels pocs sectors de proximitat que ens queda, i que manté el contacte directe entre el professional i el client. Reivindicar-lo i protegir-lo, per tant, és un deure social”, ha expressat Ayats, que a més ha recordat que es tracta d’un àmbit econòmic altament feminitzat. “Cada perruqueria o centre d’estètica que tanca agreuja encara més l’atur i la precarietat laboral, especialment entre les dones, que són qui més ho pateixen”, ha conclòs Quim Ayats.