Federació de Girona

Joan Plana, alcalde de Roses: "La cultura és el motor dels principals canvis que hem d'endegar"

Municipis republicans
L'alcalde de Roses més jove des de 1914 i el primer republicà des de 1937. És un repte arribar a l'alcaldia amb aquestes xifres sota el braç?
Bé, es pot entendre com un plus de responsabilitat des de la perspectiva històrica, és cert. L'edat al final no deixa de ser un element que no és cap mèrit en si mateix, tot i que sí que celebro que hi hagi gent jove al capdavant de municipis com Hostalric, Cardona, Súria, Fonollosa...
És un col·lectiu que acostuma a tenir poca representació institucional, i menys encara en llocs de màxima direcció, i des d'un punt de vista de salut democràtica és bo i sa anar trencant certs estereotips al respecte. I pel que fa als anys que ha hagut d'esperar ERC per tornar a tenir l'alcaldia de Roses, tinc sempre molt present l'herència de moltes generacions de republicans que han treballat picant pedra i que han fet possible que avui nosaltres siguem aquí. I també que l'últim alcalde republicà, Baldiri Martí, va acabar en un camp de refugiats. Estar a l'altura d'aquest llegat és segurament un dels reptes més complexos.

Com valores els primers 100 dies d'alcaldia republicana
Durant les primeres setmanes hem hagut d'afrontar temes complexos, com ara una temporada turística marcada encara per la pandèmia, el gruix de la campanya de vacunació, la recuperació dels actes de Festa Major i, sobretot, les primeres regulacions d'accés al Parc Natural del Cap de Creus. Crec que en tots els casos hem demostrat valentia en les decisions i capacitat de gestió.
Tenim clar que hem vingut per gestionar bé, transformar ambiciosament i també a representar dignament a tota la ciutadania, tant la que ens ha votat com la que no. Aquests són els principis que han mogut tota l'actuació durant aquests primers 100 dies i que volem que presideixin tota la legislatura.

L'actual govern s'ha caracteritzat, sobretot, per haver fet un pas endavant molt significatiu en polítiques culturals. Això defineix el model de ciutat del nou alcalde?
Per nosaltres la cultura ha estat sempre un dels pilars del projecte, des de la primera vegada que ens vàrem presentar el 2015 que ho remarquem. La cultura és el millor material possible per a construir una societat cohesionada, dinàmica i democràtica. També és un element clau des del punt de vista turístic, que ens pot ajudar a diferenciar-nos d'altres destins i té un enorme potencial desestacionalitzador i diversificador. A més, també és des de la cultura que podem conscienciar, explicar i debatre al voltant dels reptes i les injustícies que tenim per davant. La cultura és el motor dels principals canvis que hem d'endegar.

Com ha afrontat la fita d'assolir l'alcaldia l'actual equip republicà de Roses?
Amb il·lusió i conscients que és el fruit de la feina de molta gent i de molts anys. Tant des de la Secció Local com des del Grup Municipal hem picat molta pedra per arribar fins aquí, i ara ens entreguem amb cos i ànima per estar a l'altura.
Des de les institucions i des del carrer, treballem per construir un poble i una societat millors, perquè la ciutadania pugui percebre el poder transformador que el republicanisme té a les ciutats quan les governa.

Com t'ha canviat la vida?
El canvi de vida és certament important. El ritme és trepidant i descobreixes que les 24 hores del dia són menys del que et pensaves, perquè sempre se't fan curtes! Però l'honor i la passió amb què ho visc ho compensa tot de llarg. Aquest és el projecte al qual tinc molt clar que vull dedicar els pròxims anys de la meva vida.