Federació de Girona

Carme Viñas, cap de llista a Calonge i Sant Antoni: “Tenim la força i l’actitud per tornar a engegar i volem treballar amb transparència en totes les accions de govern”

Municipis republicans
Carme Viñas és la cap de llista d’ERC a Calonge i Sant Antoni per les properes municipals. Viñas, de 56 anys, és militant d’ERC des de fa més d’una dècada i compta amb una dilatada trajectòria política: regidora a l’oposició (2015-2019), regidora d’Urbanisme i Gestió Econòmica (2019-2020) i, a l’actualitat, regidora a l’oposició, després de la moció de censura realitzada per JuntsxCalonge, PP, PSC i Republicans per Calonge.

La candidata és mare de dos fills i treballa en la gestió d’empreses des de fa més de 25 anys. Així mateix és membre activa de diferents entitats del municipi (cavalcada de Reis o carnaval), i participa activament a les associacions de famílies d’alumnes i ha estat membre dels consells escolars.

Fa uns mesos vas ser proclamada candidata d’ERC a l’alcaldia de Calonge i Sant Antoni per unanimitat en l’assemblea. Com afrontes aquest nou repte?
Doncs amb moltíssima il·lusió i sabent que és una responsabilitat molt gran pel moment que viu el municipi, així com el país i el partit. Em proposo liderar una candidatura transversal i preparada per governar des del minut zero i per engegar la transformació i el canvi que Calonge i Sant Antoni tant necessita. Som un partit cohesionat, preparat, i amb una militància mobilitzada per aprofitar la millor oportunitat per guanyar les eleccions municipals. Tenim una clara voluntat de servei, per renovar, per fer un canvi radical al municipi, per afrontar els nous reptes que reclamen els nostres veïns i veïnes.

Quin és l’objectiu que us plantegeu com a grup?
És el moment de començar una nova etapa al municipi amb un govern preparat, competent i ple d’energia per liderar els reptes que haurà d’encarar Calonge i Sant Antoni durant la dècada vinent, per tal de capgirar la decadència de l’actual govern. Volem liderar un govern amb energia, amb determinació, que torni a tenir ganes de millorar el municipi i que faci que les coses passin. Tenim la força i l’actitud per tornar a engegar i volem treballar amb transparència en totes les accions de govern, cosa que ara no existeix.

“Canviar aquesta forma de fer govern per prosperar”, és una de les frases que sempre et sentim a dir en les teves intervencions. A què et refereixes?
Em refereixo a donar més igualtat d'oportunitats: educatives, professionals i personals;  millors serveis, més suport a l’economia local, més capacitat d’atracció i de retenció del talent econòmic, cultural i científic. La prosperitat passa indefectiblement per la participació ciutadana. I sobretot més transparència.

Ets una política que fa molt de carrer. Quin estat d’ànim detectes actualment entre els veïns i veïnes de Calonge i Sant Antoni?
El que estem detectant és que la gent vol i necessita urgentment un canvi. Tenim aquest govern des de fa més de 20 anys, amb diferents pactes vergonyosos, com l’actual (Junts+PP+PSC), però amb un denominador comú que és l’alcalde, el senyor Jordi Soler. Fa molts anys que el poble no dona a Soler el suport suficient a les urnes, però sembla que a ell no l’importa, ja que és capaç de pactar amb el diable per tal d’aconseguir l’alcaldia, mitjançant mocions de censura per defenestrar l’alcalde escollit legítimament. Amb la seva forma dictatorial de gestionar l’ajuntament ha aconseguit que la gent tingui por de parlar i de manifestar-se obertament. Davant aquest panorama, nosaltres apostem per aquest canvi i aquesta manera de fer política. Volem ser els gestors del nostre municipi, amb la participació dels nostres veïns i veïnes i, el que és més important, rendint comptes periòdicament de la nostra gestió.

El turisme ha tornat de forma massiva a Calonge i Sant Antoni després de la pandèmia. El govern ha desaprofitat aquests dos anys per actualitzar el model sostenible que ERC va començar?
Nosaltres apostem per la “desestacionalització” del turisme. Teníem projectes per crear una oferta turística anual, que mogués l’economia del municipi tant a l’estiu com a l’hivern. També ens van aturar els projectes de convertir l’Àrea de Turisme en un departament transversal, que es coordinés amb la resta d’àrees per tal d’aportar riquesa al municipi. Actualment, estem treballant en el programa electoral per determinar com volem que sigui el turisme al nostre municipi. Volem vendre al món Calonge i Sant Antoni durant tot l’any, perquè som un poble ric, amb moltíssimes activitats a part de la platja, ja que gaudim d’una serralada com les Gavarres, el nucli antic, d’un castell mil·lenari...

Quin és el punt fort de la teva candidatura?
Sens dubte, l’equip. Tenim una llista formada per persones de tots els racons del nostre municipi, amb experiència de servei, de fer bé les coses, que participem activament de la vida social, acostumats a treballar colze a colze amb la gent i que tenim molta il·lusió per canviar les dinàmiques de Calonge i Sant Antoni i del nostre país. Som persones preparades i amb coneixements suficients per tirar endavant les propostes del nostre programa electoral, que està dissenyat per portar-se a terme. Volem donar comptes a la ciutadania de forma periòdica dels projectes presentats i realitzats. Hi ha programes d’altres partits que són ficticis, prometent als veïns i veïnes del municipi actuacions que són d’impossible compliment i que, passades les eleccions, no es compleixen. El nostre projecte és real.

En les darreres municipals vau guanyar les eleccions, però quan portàveu un any de govern vau patir una moció de censura, el que heu anomenat com a “pacte de la vergonya”. Què hauria de saber la ciutadania sobre aquest assumpte?
L’actual alcalde, el senyor Jordi Soler, va trencar el carnet de JuntsxCat (sense renunciar als càrrecs assignats des del partit com a portaveu al Consell Comarcal del Baix Empordà o com a vicepresident de SUMAR), per poder pactar amb el PP, el regidor de Republicans i els edils del PSC.  Com sempre diem, l’únic punt en comú que tenen tots plegats són les ànsies de poder, volen fer grans castells sense un projecte real que beneficiï als veïns i veïnes del nostre municipi i això acaba passant factura a la ciutadania.

Quins valors podeu aportar des d’Esquerra a l’ajuntament?
Presentem un equip preparat per governar, rigorós i que es compromet a fer un govern honest. Serà una forma de governar basada en els valors que marquen l’ADN d’Esquerra, amb el republicanisme com a bandera, per tirar endavant la revolució social, verda, feminista i el compromís amb la independència. A més, una de les nostres premisses principals és la transparència i el canvi de forma de governar, implicant les entitats, fomentant la participació i realitzant consultes populars, fets que formen part de l’agenda republicana per tal de construir una societat més forta, crítica i participativa, que enforteixi a Calonge i Sant Antoni.

Com creus que serà el plenari sortint de les eleccions municipals?
Crec i espero que hi hagi un canvi molt profund, i aspirem a liderar un govern amb valors republicans, d’honestedat i transparència, que compti amb la pluralitat de la participació ciutadana. Sé que comptarem amb el suport i la confiança dels veïns i veïnes del municipi per formar un govern estable, capaç de sanejar les arques públiques, que en aquests moments estan endeutades amb gairebé 10 milions d’euros (herència que ens deixa el senyor Soler). Així mateix, portarem a terme les actuacions necessàries per afrontar els canvis i els reptes que ens demana tant Calonge com Sant Antoni per ser municipi de primera.