Federació de Girona

Joan Casalprim, cap de llista per Santa Coloma de Farners: “La Santa Coloma del futur la voldria socialment justa, econòmicament pròspera i profundament republicana"

Municipis republicans
Nascut a Santa Coloma de Farners l'any 1975, Joan Casalprim Busquets és llicenciat en Filologia Anglesa per la Universitat Autònoma de Barcelona. Des de l'any 1999 exerceix de professor al col·legi Bell-lloc del Pla de Girona. També va ser president de la Confraria de la Ratafia del 2014 al 2021.

Qui és Joan Casalprim?
Sóc un colomenc enamorat de la seva ciutat i la seva gent, casat amb una vilafranquina castellera i exfalconera, pare de dos adolescents adorablement rebels i que es dedica a ensenyar anglès i educar a secundària des de fa 23 anys. Les meves passions son la lectura, la música i els videojocs. També m’agraden el cinema i les sèries, especialment el gènere fantàstic i el documental. Si em busqueu en el meu temps lliure, em trobareu entre les pàgines d’algun llibre o còmic, amb els auriculars posats escoltant alguna cosa o amb el comandament de joc a la mà fent un Fortnite, un Zelda o un Mario Kart.

Quins són els motius que et porten a presentar-te com a cap de llista d’ERC Santa Coloma de Farners per a les eleccions municipals del 2023?
La meva intenció inicial era formar part de la llista d’ERC a les properes municipals, posant-me al servei del projecte que liderava en Joan Martí. En Joan ja m’havia proposat anar a posicions avançades de la llista en legislatures anteriors però, per motius personals i professionals, no vaig poder acceptar-ho. Aquesta vegada li vaig dir que sí i va coincidir amb la decisió d’en Joan de no tornar-se a presentar. Com que el projecte ja estava en marxa, es va proposar que jo agafés la responsabilitat i vaig acceptar el repte.

Què suposa per tu ser l’alcaldable republicà per Santa Coloma de Farners?
Suposa un honor i una responsabilitat. Esquerra ha fet una tasca intensa i constant a Santa Coloma de Farners des de fa molts mandats, sigui a l’oposició o sigui al govern, sempre marcada per la idea de fer una política d’arrel republicana, social i de lluita pel país. Assumir la candidatura a l’alcaldia és adquirir el compromís de seguir treballant amb ganes pel poble però amb una renovació d’equip, d’idees i de maneres de treballar.

Fa uns mesos l’actual alcalde, Joan Martí, va anunciar que no continuava al capdavant de la llista republicana. Com ha sigut sigut aquest relleu polític?
La decisió d’en Joan va ser, no ens enganyarem, sorprenent. En Joan és i ha estat un gran alcalde. És una persona preparada, atenta i treballadora, que ha fet molt pel poble, tot i que en molts casos la seva tasca no ha lluït gaire. Quan ens explica els motius de la seva decisió, els entenem perfectament: creu que el projecte d’ERC a Santa Coloma necessita un revulsiu, aires nous, i que el primer pas per afavorir això és no optant a la reelecció. Penso que és una decisió molt valenta i que demostra que en Joan ha pensat més en el bé del poble que en ell mateix. A més, el relleu ha sigut plàcid i simple perquè s’ha mantingut l’estructura del projecte ja iniciat fa uns mesos, només canviant el cap de llista, però amb un gran equip de treball al darrera que és un element fonamental per entendre la candidatura d’Esquerra a Santa Coloma.

Com valores la feina que ha fet i està fent l’equip d’en Joan Martí? Què destacaries de la seva etapa a l’ajuntament?
El més destacable és el fet que sempre ha sigut un gran equip de treball, molt ben avingut, amb les idees clares i amb un objectiu comú. En Joan s’ha sabut envoltar de persones amb ganes de treballar, que tenen coneixements de les tasques que desenvolupen i que han demostrat una gran professionalitat. Aquest darrer mandat està sent difícil, sigui per la situació externa de la pandèmia o per la situació interna de poca entesa amb els socis de govern. Penso que aquests quatre anys seran poc representatiu del llegat d’en Joan, però si mirem el mandat anterior, es va veure clarament un canvi positiu en molts aspectes. Així mateix, algunes de les coses que han fet en Joan i el seu equip aquests darrers anys no les apreciarem del tot fins d’aquí un temps, perquè no son coses vistoses com inaugurar infraestructures o fer grans celebracions, però sí coses que faciliten el dia a dia de la ciutadania i amb recorregut a llarg termini. Espero estar a l’alçada de la seva feina si tinc la sort de rebre el suport per ser l’alcalde de Santa Coloma.

Quan vas iniciar la teva vinculació amb la política?
La meva vinculació amb la política comença als 16 anys, quan entro en l’òrbita de les JERC i fundem, amb una colla de gent jove del poble, la secció local d’aquesta organització el 1991. Durant uns anys fem activitats i actes polítics que ens porten, per exemple, a posar les primeres barraques a Sant Salvador o a fer xerrades sobre independència o espoli fiscal quan aquests temes encara eren molt minoritaris. Al cap d’uns anys, per temes d’estudis i d’inici en el món professional, desconnecto de la política i me la miro des de lluny, però sempre pendent del que està passant, tant a nivell municipal, com de país. Els darrers anys he estat vinculat a entitats i la relació amb la política era tangencial, propiciada per la relació entre aquestes entitats on participava i les institucions o partits. Ara sembla que ha arribat el moment d’entrar-hi de ple.

Serà el primer cop que lideraràs un projecte d’aquestes magnituds. Quines línies t’agradaria treballar?
La veritat és que la meva idea de projecte està en construcció. Hi ha una base que ha anat construint l’equip d’ERC que ha bregat a l’ajuntament les darreres legislatures i que és un punt de partida. Ara el que cal és veure com redefinim aquesta base i la preparem per una nova situació social, econòmica i generacional. Tot i això, tinc algunes línies de treball que m’agradaria desenvolupar amb el meu equip i que han de ser les que marquin el programa de la nostra candidatura i, si els ciutadans ens donen la seva confiança, de la propera legislatura.

Quines són aquestes línies de treball?
En primer lloc, hi hauria un enfocament social, és a dir, fer polítiques de cara a mantenir i millorar el benestar dels colomencs i colomenques i que guanyin en qualitat de vida. També seguir treballant per avançar en temes com l'eradicació de les violències de gènere, l’atenció a persones amb discapacitats i l’atenció a la gent gran. Així mateix, cal esforçar-se per assolir millors nivells d’equitat i cohesió social. En segon lloc, apostarem per un enfocament mediambiental: adonar-nos d’una vegada que el canvi climàtic és una realitat i que estem en situació d’emergència i actuar en conseqüència. Cal que totes les polítiques municipals tinguin aquest aspecte com a un dels eixos fonamentals de treball. I finalment, hi ha un enfocament local. Hem de treballar amb el comerç local per intentar fer reviure el poble a nivell comercial i empresarial i afavorir la millora econòmica. Buscar una millora en aquest aspecte sempre des de la perspectiva dels dos punts anteriors. Això hauria d’anar acompanyat d’un replantejament urbanístic, de mobilitat, de serveis i de conscienciació ciutadana.

A nivell associacitu quina involucració has tingut amb el municipi?
La meva participació al poble ha tingut diferents vessants. De jove, com ja he dit, vaig formar part de les JERC, amb qui vam fer múltiples activitats i amb qui vam iniciar la zona de barraques de la Festa Major (el primer any érem 2 barraques!). Vaig anar dos anys a l’agrupament Escolta Roca Guillera i vaig col·laborar a la cavalcada de reis. Durant uns anys vaig estar un xic desconnectat perquè estudiava a Barcelona i els estius treballava a Girona fent casals d’estiu. Quan em vaig reenganxar de nou va ser quan em vaig tornar a instal·lar a Santa Coloma i vaig començar a col·laborar amb la Festa de la Ratafia. Poc temps després vaig entrar a formar-ne part i més endavant vaig ser-ne president. També he col·laborat amb diferents entitats de manera puntual, fent tallers, xerrades o fins i tot cuinant. A més, com a pare i marit, he estat vinculat amb l’Agrupament Escolta Roca Guillera, la colla castellera Guillats de la Selva, l’AMPA de l’escola La Salle o la Fundació Emys.

Com t’agradaria que fos la Santa Coloma del futur?
La Santa Coloma del futur la voldria socialment justa, econòmicament pròspera i profundament republicana.

Si haguessis de recomanar un llibre, quin triaries?
Triar-ne un és difícil per mi perquè una de les meves passions és la lectura, però si ho he de fer em quedo amb Kafka a la platja de Haruki Murakami. També m’agraden molt els còmics i les novel·les gràfiques, per tant, deixeu-me que les reivindiqui i us recomani llegir Bone, de Jeff Smith.