Federació de Girona

Marc Calvet, cap de llista per Torroella de Montgrí: “Hem de treballar per millorar la vida de la nostra ciutadania, tenint en compte quin tipus de municipi volem a llarg termini”

Municipis republicans
En Marc Calvet es caracteritza per ser una persona treballadora i constant, que sempre hi és quan se’l necessita. Després d’encapçalar la llista d’Esquerra Republicana a Torroella de Montgrí i l’Estartit el 2019, tornarà a ser el candidat de la formació republicana per les properes municipals del 2023. Entremig, un mandat de quatre anys en els quals ell i el seu equip han pogut ser a govern gràcies al pacte amb UPM-Mes, després de ser la segona força més votada.

En el transcurs d’aquesta legislatura com a primer tinent d’alcalde, en Marc ha encarat reptes complicats per al consistori com el temporal Glòria i la conseqüent neteja del litoral i espais naturals afectats, o la gestió de la pandèmia de la Covid-19, que ha incidit tant en la ciutadania com al sector empresarial. Tanmateix, hi hagut temps per tirar endavant projectes des de àrees gestionades pels regidors d’ERC a l’ajuntament de Torroella de Montgrí i l’Estartit.

D’aquí pocs mesos finalitzarà una legislatura que ha estat, en general, complicada. Com ho heu viscut formant part del govern de Torroella de Montgrí - l’Estartit?
Aquest mandat ha estat molt estrany, amb un seguit de circumstàncies, com el Glòria, la pandèmia o l’ensorrament del carrer Fàtima, que han fet que la legislatura fos molt complicada i que les previsions anessin caient per terra i s’haguessin de refer. Sens dubte, algunes coses que volíem fer s’han endarrerit. Estic pensant, per exemple, amb la proposta de camins segurs que portàvem al nostre programa. Hi creiem i ho volem tirar endavant, però ara per ara només estem a la primera fase. És un tema important, no només per tenir uns itineraris segurs amb bici, a peu o patinet, sinó perquè aquest projecte és el començament de com hauria de ser la mobilitat al nostre municipi, i a la vegada aquest canvi també pot representar un motor econòmic important pel nostre municipi i la seva ciutadania.

Quines són les accions de govern d’aquest mandat en les quals s’hi pot entreveure la marca d’Esquerra?
Sempre que Esquerra entra als governs ho fa per canviar polítiques i maneres de fer, per treballar amb la mirada enfocada a governs transparents, democràtics i oberts. En aquest sentit, un exemple molt visible és la reforma de la recepció de l’ajuntament, que la vam tirar endavant malgrat la pandèmia i d’algunes veus reticents. Vam reestructurar l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana, no tan sols amb unes modificacions físiques de l’espai, sinó amb una nova metodologia de treball que agilitza l’atenció a la ciutadania i facilita els tràmits. Un altre exemple podria ser els pressupostos participatius, en els que tractem d’acostar la governança de l’ajuntament a la ciutadania i des de l'àrea de participació es fa un gran esforç per tal d’executar els projectes guanyadors  ràpidament, amb l’objectiu que la ciutadania els percebi com una eina útil i directa per millorar el seu entorn. Entre alguns dels projectes que s’han tirat endavant amb els pressupostos participatius destaquen la nova entrada per l’escola Guillem de Montgrí, la instal·lació de taules i bancs a la zona de l’skate park o la millora d’accessibilitat de les voreres a Torroella i l’Estartit.

Quins projectes treballats des de les àrees liderades per Esquerra destacaries d’aquests darrers anys?
Sincerament, s’ha fet molta feina i variada. Hi ha projectes que tenen poca visibilitat, però que tenen molt benefici per la ciutadania. Un d’aquests seria la feina realitzada a l’àrea d’Urbanisme, on s’ha guanyat en agilitat, transparència i accessibilitat, renovant l’equip i la manera de treballar. Així mateix, aquesta feina ens ha permès garantir l’ampliació del CAP i l’establiment d’una base d’ambulàncies del SEM, millorant l’atenció sanitària de tota la gent del municipi i dels pobles més propers. Un altre gran punt defensat per Esquerra durant aquest mandat ha estat la municipalització de serveis com el manteniment de l’enllumenat públic o el servei d’aigua potable, amb el convenciment que d’aquesta manera es millorarà el servei a la ciutadania i suposarà un estalvi, tant pel consistori com pels veïns i veïnes.

Així mateix, des de Medi Ambient hem iniciat la implementació de les comunitats energètiques o hem millorat la seguretat del massís del Montgrí amb franges i altres infraestructures de prevenció d’incendis, dotant l’ADF d’un espai digne per servir de base. Finalment, des de Joventut, també s’ha fet realitat una petició històrica i que mai havia estat atesa correctament, com és la creació d’un Espai Jove, gestionat pels mateixos joves, que representa una eina importantíssima pel seu creixement personal i, alhora, un enriquiment social i cultural per a tot el municipi.

Què diries que ha quedat per fer?
Hem pogut tirar endavant molts projectes que havíem pensat des del grup d’ERC de Torroella i l’Estartit però no tots, evidentment. Formem part d’un govern de coalició i hem de recordar que no tenim l’alcaldia. En aquest sentit, potser el que més destacaria és el servei de recollida d’escombraries: l’hem heretat del 2014, queda contracte fins el 2025, i no és cap secret que ha quedat obsolet. Hem treballat intensament per millorar-lo, dins els marges que ens permetia el contracte, però hem cregut convenient començar a treballar en el nou servei, que haurà de posar el focus en la reducció de residus, el reciclatge i l’establiment d’unes taxes justes. Pot semblar que falta molt, però sabem que en reestructuracions de serveis tan importants, la feina amb previsió i a llarg termini dona millors resultats.

La secció local d’Esquerra Torroella de Montgrí - l’Estartit t’ha tornat a escollir com a cap de llista. Com planteges la propera legislatura?
Quan un es presenta a unes eleccions municipals de ben segur que sap el perquè, quin municipi pensa, quin municipi vol i quin projecte té. Una de les feines que cal fer és tirar endavant projectes amb un objectiu clar: millorar la vida de la gent, però pensant a llarg termini quin poble, entorn i país volem per d’aquí 20-30 anys. M’agrada pensar, definir i mirar a llarg termini els projectes per Torroella de Montgrí - l’Estartit. És a dir, pensar projectes amb sentit, amb una mirada ampla, reforçant la cohesió social, garantint l’educació, el benestar i la cura de les persones a través de la millora dels serveis. Hem d’apostar per l’accés a la cultura, el dret a l’habitatge, avançar en la igualtat d’oportunitats, fomentar l’arrelament social, procurar per un envelliment digne, així com per  l’acollida de nova població.

També hem de tenir en compte que hem d’avançar en la transició ecològica i impulsar mesures de mitigació i adaptació al canvi climàtic, un tema cabdal en els propers anys, que ha de servir també per poder activar econòmicament el nostre territori, apostant per  programes de desenvolupament econòmic per a les grans empreses, però també per al petit comerç, de proximitat i innovador. En definitiva fer un municipi adaptat als nous temps, obert a la comarca i al seu entorn més immediat, compromès amb el territori i la seva gent, conscients de formar part d’una identitat més gran i d’un país, sense obviar el treball constant per tal d’aconseguir la independència del nostre país.