Federació de Girona

Esquerra Republicana reivindica més de 208 milions d’euros per a les comarques gironines als Pressupostos Generals de l’Estat

Congrés dels Diputats
Els representants d'ERC a Madrid han presentat les esmenes de les l'estació de tren de Girona
Esquerra Republicana ha presentat un centenar d’esmenes als Pressupostos Generals de l’Estat 2017 vinculades a les comarques gironines. ERC ha contactat durant les darreres setmanes amb els municipis gironins per tal de traslladar les seves peticions a Madrid i, finalment, els representants del Grup Parlamentari republicà han recollit esmenes per un valor que, globalment, s’enfila fins als 208.831.108€.

Entre les demandes gironines, hi ha un paquet notable d’esmenes que fan referència a les infraestructures viàries que s’eleva per sobre dels 70 milions d’euros. Més de 30 milions d’euros afecten a la carretera nacional II i des d’Esquerra es demana que “s’executin durant aquest exercici les obres ja projectades”.

La diputada al Congrés, Teresa Jordà, explica que “les esmenes que fan referència a la nacional inclouen diversos trams com, per exemple, el tram Tordera-Maçanet però també incidim molt al pas de la infraestructura per l’Alt Empordà on els PGE hi preveuen una nul.la inversió”.

Pel que fa a esmenes relacionades amb el tren convencional, el seu conjunt puja fins als 12.400.000€ i, sobretot, posen especial atenció en la millora de les estacions gironines, millorant-ne la seguretat i l’accessibilitat, i augmentant la freqüència dels combois.
Des d’ERC es continua treballant per millorar el servei ferroviari, insistint especialment en el tren convencional. En aquesta línia, fa un any que està en marxa la campanya #volemtrendigne impulsada per denunciar les deficiències del servei.
El senador republicà, Jordi Martí, especifica, per exemple, que “hi ha quatre milions per millores generals a les estacions de tren gironines, tres milions per millorar la freqüència dels combois de la línia Portbou-Barcelona i tres milions per treure el pas a nivell a Figueres”.

Compensacions per l’IBI de les autopistes
Tot i que el Ministeri de Foment ha donat la raó a la campanya impulsada per ERC per tal que els ajuntaments ja puguin cobrar el 100% de l’IBI de les autopistes, les reivindicacions republicanes van més enllà. En una de les esmenes s’insisteix en el fet de compensar als ajuntaments afectats per la bonificació de l’IBI de les concessionàries. S’ha quantificat aquesta compensació en 8.384.118€ tenint en compte els quilòmetres de l’AP-7 que té cada municipi.

El senador gironí, Quim Ayats, defensa que “continuem amb la lluita de l’IBI a les autopistes. Tot i que el Ministeri de Foment ens ha confirmat que no prorrogaran l’exempció del 95% per a les concessionàries insistirem en les compensacions”.
Un altre paquet important d’esmenes fan referència al litoral gironí, concretament a la seva recuperació, protecció i arranjament. Partides per executar mesures definitives per garantir la continuïtat de les platges o la potenciació dels camins de ronda de la Costa Brava serien algunes de les reivindicacions més destacades.

La senadora gironina, Elisenda Pérez, descriu que “en total hi ha més de tretze milions, sis dels quals són per als camins de ronda amb l’objectiu de potenciar-lo. Camins de ronda, per exemple, de Lloret, l’Escala o Portbou”.

Entre les esmenes gironines d’ERC també hi ha 57.850.000€ per al compliment del compromís del finançament de la Llei de Dependència de Catalunya. El diputat, Joan Olòriz, diu que “ens preocupa la despesa social gent gran, els discapacitats i els infants. I ens preocupa perquè el pressupost del PP i de Ciutadans és continuista, és un frau”.