Federació de Lleida

La senadora Sara Bailac i el Grup Municipal d’Esquerra Republicana a Mollerussa demanen a l’Estat espanyol la quantitat d’actius immobiliaris de què disposa la SAREB al municipi

Els republicans plantegen la conveniència de que el 30% de l'estoc d'habitatge propietat de l’anomenat “banc dolent” sigui cedit a les administracions públiques per al seu ús social

La senadora republicana, Sara Bailac s’ha reunit aquesta setmana amb el portaveu del Grup Municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya a Mollerussa i diputat al Parlament, Engelbert Montalà. I, davant l'opacitat sobre els actius reals de què disposa la SAREB al municipi i la falta d'interlocució amb l’administració local per part de l’anomenat “banc dolent”, fet que dificulta la protecció habitacional de les famílies més vulnerables del municipi i fomenta el risc d'exclusió social, han decidit demanar explicacions, per escrit, al Govern de l'Estat per tal de conèixer la quantitat d’actius immobiliaris de què disposa la SAREB a la capital del Pla d’Urgell.

Bailac lamenta la manca de voluntat de l'Estat, ara i en el moment del rescat bancari l’any 2012, per establir normativament cap obligació a la SAREB sobre la cessió d'habitatges per a lloguer social: ‘Es va rescatar les entitats financeres amb una injecció de més de seixanta mil milions d’euros que no han tornat. Es va deixar passar una oportunitat única per a crear un parc d'habitatges públics al nivell dels nostres veïns europeus que hauria permès donar resposta a la greu situació d'emergència habitacional que encara patim’.

Entre les nou preguntes registrades, la targarina demana al govern de Sánchez que ‘en cas de disposar d'actius immobiliaris al municipi, quants d'ells són considerats de caràcter social?’, així com si ‘considera que l'ajuntament de Mollerussa hauria de poder disposar del llistat d'aquests immobles per planificar de manera adequada les polítiques d'habitatge al municipi’.

En aquest sentit, la prioritat d'Esquerra Republicana de Catalunya sempre ha estat garantir un el dret a un habitatge digne, per això és imprescindible, ha assegurat Montalà, ‘recuperar la llei que va decaure en acabar-se l'anterior legislatura per facilitar parc públic en plena emergència habitacional’. Aquesta llei presentada la passada setmana passada al Parlament de Catalunya, permetria modificar els estatuts de la SAREB que va adquirir actius immobiliaris amb ajudes públiques durant el rescat bancari, i obligar-la ‘a cedir el domini d'un 30% dels seus immobles perquè passin a titularitat de les administracions públiques, per fer front a l'emergència habitacional especialment en els municipis on hi ha acreditada demanda d'habitatge’.

No és el primer cop que la formació republicana reclama al govern de Sànchez pels actius immobiliaris de la SAREB al territori, gràcies a una pregunta oral al ple a l’exministre José Luis Ábalos, la seva portaveu, Mirella Cortés, va aconseguir desencallar la situació al municipi de Roda de Ter Castellet (Osona), on finalment la SAREB va cedir 8 pisos buits per a lloguer social.