Federació de Lleida

Esquerra Republicana de Catalunya presentarà mocions als Ajuntaments demanant al govern espanyol que permeti cremar restes vegetals als propis camps de conreu

El diputat al Congrés, Xavier Eritja mostra el rebuig de la formació republicana a la Llei de residuos y suelos contaminados para una economía circular que ‘obliga a triturar aquestes restes i prohibeix cremar-les a les explotacions agrícoles com s’havia fet sempre’

El diputat del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya al Congrés Xavier Eritja, ha anunciat avui que es presentaran mocions als Ajuntaments d’arreu del territori per ‘defensar que els pagesos puguin continuar fent de manera segura les cremes de restes vegetals agràries i silvícoles als seus propis camps de conreu, com s’ha fet sempre’. En aquestes mocions es demana al govern espanyol la modificació i adequació normativa per fer possible que la pagesia pugui continuar efectuant les cremes segures dels residus vegetals i evitar així un problema i un sobrecost afegit.

Eritja ha explicat que el Congrés de Diputats, va aprovar la “Ley 7/2022, de 8 de abril, de residuos y suelos contaminados para una economía circular”,  la qual en el seu Article 27 limita i prohibeix la crema de restes vegetals. ‘Des d’Esquerra Republicana vam presentar diferents esmenes a aquest article, recollint l’oposició i el malestar del món agrari, però van ser rebutjades pels partits del govern que impulsaven la llei, PSOE i Unidas Podemos’.

L’article al qual es fa referència especifica que ‘amb caràcter general, no està permesa la crema de residus vegetals generats en l’entorn agrari o silvícola. Només podrà permetre’s la crema d’aquests residus amb caràcter excepcional, sempre que compti amb la corresponent autorització individualitzada que permeti aquesta crema, per raons de caràcter fitosanitari que no sigui possible abordar amb un altre tipus de tractament...’.

El diputat republicà ha apuntat que la llei espanyola demana que les restes vegetals generades a l’entorn agrari o silvícola tinguin un reciclat biològic mitjançant el seu piconatge o trituració: ‘Ara s’haurà d’utilitzar maquinària, amb el consum de combustibles fòssils i generació de CO que suposa, per fer una acció que tota la vida s’ha fet mitjançant la crema manual controlada i segura al mateix camp; afegint així als pagesos una despesa econòmica afegida per l'adquisició o lloguer de la maquinària de trituració; i també en altres casos pel trasllat de les restes vegetals a centres de piconatge’.

També ha denunciat que ‘la normativa espanyola no preveu cap termini d’adaptació ni cap ajuda que permeti als afectats  la compra de maquinària, i per tant a moltes petites explotacions segurament s’acumularan grans quantitats de restes vegetals sense triturar ni cremar, que poden acabar derivant en problemes fitosanitaris, especialment de fongs i insectes barrinadors; o bé en un augment del perill d’incendis en conreus, envoltats de bosc’.

De la mateixa manera, Eritja ha considerat molt positivament el fet que el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya -que també s’ha mostrat contrari a aquesta mesura de la Llei espanyola- estigui cercant solucions jurídiques que permetin a la pagesia continuar efectuant les cremes segures de les restes vegetals als mateixos camps de conreu.