Federació de Lleida

Totes les opinions

Marta Vilalta, Jordina Freixanet, Antoni Flores, Engelbert Montalà i Montserrat Fornells, diputats d’Esquerra Republicana al Parlament de Catalunya

Uns pressupostos per impulsar Lleida endavant

Fotografia del 29è Congrés Nacional d'Esquerra Republicana a Lleida [Autor: Marc Puig]

Catalunya necessita pressupostos i Catalunya tindrà pressupostos. És més, pel territori lleidatà i pirinenc aquests pressupostos del 2023 signifiquen un salt endavant i seguir fent possible la terra d’oportunitats que som i volem ser. Estem parlant d’una inversió territorialitzada de més de 189 milions d’euros per la circumscripció de Lleida, un 16% més que el 2022. Però sobretot estem parlant de projectes per construir una vida millor: més salut amb el bloc quirúrgic de l’Hospital Arnau de Vilanova, les obres del Santa Maria, l’Hospital del Pallars i en Nou Hospital comarcal de l’Alt Urgell, o el Cap d’Almenar; més educació amb nous centres educatius i millores en d’altres com els del Poal, Albesa, el Palau d’Anglesola, Vilanova de Bellpuig, Mollerussa, Balaguer, Lleida i Vielha; més indústria i més empresa amb les inversions en polígons industrials de Lleida, Tàrrega, Bell-lloc i Organyà, així com la inversió a la Fira de Lleida.

Jordina Freixanet Pardo. Segona tinent d'alcaldia a la Paeria de Lleida i diputada al Parlament de Catalunya d’Esquerra Republicana de Catalunya

Pel compromís amb el país i amb Lleida

Aquest cap de setmana passat ha tingut lloc el 29è Congrés d’Esquerra Republicana de Catalunya a Lleida. Un moment per al debat ideològic i per a marcar el full de ruta dels propers anys.    És en el marc del debat, de la proposta, de les idees, dels valors i de les tradicions compartides que després de tres anys i escaig de treball ingent, de posar ordre a la casa gran, de començar de zero molts projectes; després de convertir la Paeria en una institució plenament digitalitzada, una institució del segle XXI al servei dels lleidatans i les lleidatanes; després d’haver fet front a una pandèmia i d’haver-ne sortit reforçats com a societat, després de tot això, he decidit fer públic i fer un pas més en el meu compromís amb el projecte, amb l’alcalde Pueyo, amb els regidors i regidores d’Esquerra, amb el partit i amb tot el que representa resta intacte i, si em permeteu, més fort que mai.

Montserrat Fornells i Miquel Serra, presidenta i secretari general de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya

Posem la salut al centre

Un dels aprenentatges adquirits amb la pandèmia que ens ha tocat viure i que, afortunadament, sembla que estem superant, és que la salut és el bé més preuat que tenim avui en dia. Sense una bona salut, la resta de coses poc importen. I respecte a la salut, una de les funcions vitals més importants que tenim els humans és la de respirar. Si no respirem oxigen no podem sobreviure. Per tant, respirar un aire net és fonamental si volem gaudir d’una bona salut.

Sara Bailac i Ardanuy. Portaveu adjunta d’Esquerra Republicana de Catalunya al Senat.

Militar en la utilitat

Militar en la utilitat em sembla una bona manera de definir la tasca que Esquerra Republicana fem a Madrid, treballant per ser útils a la ciutadania i per millorar les seves condicions de vida. I crec que això es fa palès en l’acord assolit en el marc de la negociació dels Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2023. La utilitat que sens dubte s’assoleix posant els interessos de la ciutadania i del país al centre de cada decisió.

Verònica Serrulla i Lorente. Secretària regional de Feminismes de la Federació de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya

25 de novembre. Negacionisme: el nou greuge

Fins al dia 10 de novembre d’enguany, un total de 38 dones han estat assassinades a l’estat espanyol i 26 menors s'han quedat orfes i òrfenes per culpa de la violència de gènere. Durant l’any 2021, 48 dones van ser assassinades i 32 menors van quedar orfes i òrfenes. I des del 2003 el nombre de dones assassinades ascendeix a 1.171; no són xifres, són vides, famílies i entorns destrossats.

Montserrat Fornells i Miquel Serra. Presidenta i Secretari General de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya.

Per quaranta anys més, diari SEGRE!

Volem donar l’enhorabona al diari SEGRE per aquests 40 anys informant sobre les diferents notícies, esdeveniments i actes de les comarques lleidatanes. Han estat molts els esdeveniments històrics que han ocorregut i dels quals n’heu informat a la ciutadania amb pluralitat i professionalitat i voldríem reconèixer aquesta tasca periodística.   Van ser uns inicis complicats ja que veníem de molts anys de foscor per la manca de drets fonamentals a la dictadura franquista.

Per la memòria del president Companys, per Catalunya i per la República!

És en aquest context de continuïtat de la repressió sobre representants democràtics, servidors públics i ciutadania compromesa amb el nostre projecte de dignitat i llibertat, així com en un moment d’alta complexitat política i social en el qual afrontem grans reptes, com arreu d’Europa i del món, i des d’una responsabilitat de govern sotmesa a pressió contínuament que, un cop més, tornem a honorar la memòria del president Lluís Companys i Jover en el 82è aniversari del seu assassinat.

Xavier Eritja i Inés Granollers, diputats del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya – Sobiranistes al Congrés

Ja n’hi ha prou de posar pals a les rodes del sector agrari

“Amb caràcter general, no està permesa la crema de residus vegetals generats en l’entorn agrari o silvícola”. Aquesta és la frase amb la qual comença l’article 27.3 de la Llei 7/2022, de 8 de abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, aprovada pel Congrés dels Diputats i amb el vot contrari d’Esquerra Republicana de Catalunya. Aquesta nova normativa ha provocat el malestar del sector i les organitzacions agràries perquè limita i prohibeix que els pagesos puguin continuar fent les cremes d’aquestes restes vegetals als seus propis camps de conreu, com s’ha fet sempre.

Cinc anys de l’1-O. Hi vam ser, hi som i hi serem per guanyar

El referèndum de l’1 d’octubre de 2017 va ser un èxit de país. Aquell dia vam vèncer l’Estat que volia impedir el dret a vot. Va ser la demostració de la força que tenim quan anem a una: el Govern, les institucions, els partits, les entitats i la societat civil mobilitzada. Amb estratègia compartida, amb una direcció política i milers de persones compromeses amb els drets democràtics de Catalunya.