Federació de Lleida

Totes les opinions

Gemma Farré i Nogué. Secretària de Ciutadania de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya.

Celebrem les diversitats i reivindiquem els drets

El 17 de maig és el Dia Internacional contra la Homofòbia, la Transfòbia y la Bifòbia. La celebració d’aquest dia té els seus orígens en una campanya internacional de 2005 que va rebre el suport de milers de persones i de les principals associacions internacionals LGTBI+, en el decurs de la qual es va escollir el 17 de maig per commemorar anualment aquesta, coincidint amb la data en la qual, l’any 1990, l’Organització Mundial de la Salut va decidir eliminar l’homosexualitat de la seva classificació internacional de malalties.

Montserrat Fornells i Solé i Miquel Serra i Gòdia. Presidenta i Secretari General de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya

Amb el cor obert a l’esperança republicana

Arran de les eleccions municipals del 12 d'abril de 1931, que van propiciar la caiguda de la monarquia d'Alfons XIII, Francesc Macià, líder d'Esquerra Republicana de Catalunya -partit triomfador a Catalunya- va proclamar, dos dies després, ‘la República catalana a l'espera que els altres pobles d'Espanya es constitueixin com a Repúbliques, per formar la Confederació Ibèrica’ pronunciant aquell mític discurs des del balcó de la Generalitat que acabava amb la inoblidable frase: ‘Catalans, sapigueu fer-vos dignes de Catalunya.

Inés Granollers i Cunillera, diputada del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya i portaveu a la comissió de Seguretat Viària del Congrés

Educació i dignificació de la seguretat viària

[Fotografia. Marc Puig]

El passat dilluns dia 21 de març, va entrar en vigor la reformada Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles i Seguretat Viària. Una llei que, des del grup d’Esquerra al Congrés i al Senat vam haver de presentar-hi esmenes i arribar a acords, per tal que l’educació viària fos essencial, de qualitat i que esdevingui una bona eina per impedir sinistres vials més endavant. Una eina de concienciació del què portem entre mans quan conduïm.

Verònica Serrulla i Lorente. Secretària de Feminismes de la Federació Regional de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya

Dones amb tots els drets

Les dones arribem a un nou 8 de març lluitant pels mateixos motius, reivindicant les mateixes mancances i denunciant els mateixos abusos i desigualtats. Sabem que fem avenços i sabem que son gràcies a totes: les que sortim al carrer avui i les que ens van precedir, sufragistes, republicanes, abolicionistes, antifeixistes... les dones polítiques que proven i sovint aconsegueixen legislar posant les persones al centre indistintament del sexe, gènere, identitat o orientació sexual que tinguin, amb la mirada posada en l’equitat i la justícia, com les que des del Parlament Europeu han aconseguit tipificar la violència de gènere com a delicte "d'abast transfronterer”.

Kevin Bruque Domínguez, Paer de Governació, Afers Socials i Participació de la Paeria de Balaguer

L’altra cara de la crisi de la pandèmia: els testos

La sisena onada de la pandèmia ha afectat a tothom de ple, tenim dades que ens mostren l’alta infecciositat de la nova variant, l’òmicron. Durant la setmana del 25/12/2021 fins al 31/12/2021 a Balaguer hem arribat a un risc de rebrot de 4440 i una taxa de reproducció d’1,72; aquest fet implica que moltes persones hagin de fer-se testos i actualment, tenen un cost molt elevat. Aquesta és una situació del tot inadmissible i clarament injusta mentre les grans empreses farmacèutiques continuen enriquint-se d’una forma desmesurada.

Marta Vilalta, Meritxell Serret, Jordina Freixanet, Engelbert Montalà, Antoni Flores. Diputades i diputats d’Esquerra Republicana al Parlament per Lleida

Fets i solucions: salvem Casa Vallmanya, salvem Cal Macià

Aquest 25 de desembre, dia de Nadal, hem tornat a recordar la figura del President Macià, en commemorar el 88è aniversari de la seva mort. El President Macià té una rellevància històrica indubtable, tant pels seus valors personals com pel seu llegat polític, que ens ha fet, també, qui som com a poble. La gent d’Esquerra Republicana, a més d’honrar el que fou President de la Generalitat, també el recordem per ser pare fundador de l’organització política republicana, ara fa ja més de 90 anys.

Sara Bailac. Portaveu adjunta del grup parlamentari d’Esquerra Republicana de Catalunya – EH Bildu al Senat

Al costat de la gent

Hi ha una manera diferent de fer política. Una manera propera, que treballa pel bé comú. “Al costat de la gent”, la frase que va ser un dia utilitzada com a lema de campanya electoral per part d’Esquerra Republicana va més enllà d’un eslògan. Precisament, són aquestes cinc paraules les que m’ajuden a explicar-vos de quina manera he treballat els darrers dos anys com a senadora. Dos anys marcats indiscutiblement per la pandèmia.

Verònica Serrulla. Secretària regional de les Dones de la Federació de Lleida d’Esquerra Republicana de Catalunya

Quan la violència és estructural

Aquest any, 22 dones han estat assassinades als Països Catalans. També s'han multiplicat dramàticament les denúncies per agressions sexuals, individuals i grupals, amb un inquietant matís: el 82% de les dones agredides no denuncien i els motius principals son no voler reviure un calvari i no confiar en la justícia. Aquesta és la percepció de la víctima davant les noves i velles maneres de fer de les violències masclistes.

Helena Martínez i Siurana, Diputada d’Igualtat i Cooperació Internacional de la Diputació de Lleida i Regidora d’ERC a l’Ajuntament de Torrefarrera

Les dones de la nostra vida

El feminisme va més enllà de les proclames, els discursos i les banderes. Més enllà del 8 de març i del 25 de novembre. Però evidenment, cal aprofitar els altaveus que ens donen aquestes dates per ocupar tots els espais i denunciar les injustícies i les violències masclistes que ens oprimeixen i violenten, sinó algú altre omplirà aquest espai. Però més enllà d’aquestes dates cal que prenem una veritable consciència feminista, com a eina que ens ha de permetre capgirar un sistema patriarcal que perpetua injustícies i desigualtats envers les dones.