Gavà

Totes les notícies

Pas sota el pont de la C-32. Encara que no és negra nit ja es veu com aquest tram està a les fosques.

ERC-Gavà proposa que es posin punts de llum per il•luminar el pas sota el pont de la C-32

Seguint l’avinguda Bertran i Güell en direcció cap a la platja, aquesta via canvia de nom pel d’avinguda del Mar. El punt on la via canvia de nom és quan passa per sota del pont de la C-32.   En aquest tram, d’uns 50 metres, sota el pont no hi ha punts de llum i durant les hores de nit queda completament a les fosques pels vianants.   Si bé no és un problema pels cotxes i altres vehicles a motor, el fet que no hi hagi llum comporta un risc pels vianants, ja que aquí ja comparteixen nivell amb el carril bici i no poden veure si s’acosten bicicletes o vehicles similars, com els patinets elèctrics, si aquests no porten llum autònoma. També hi ha el perill d’ensopegar amb la zona jardinada del lateral, que està lleugerament enfonsada respecte la via peatonal.   A més, es sabut que la manca de llum en passos com aquest pot facilitar que s’hi cometin delictes, com robatoris o assetjament, ja que la manca de llum propicia l’anonimat dels malfactors.   Per tot això, i donat que l’ajuntament és garant de la seguretat dels seus ciutadans dins el municipi, des d’ERC-Gavà proposarem al proper Ple Municipal que l’ajuntament posi punts de llum que il·luminin el pas sota el pont de la C32.

Exemples d'alguns desaigües en mal estat

ERC-Gavà proposa un millor manteniment del sistema de clavegueram

Hem rebut missatges de veïns i veïnes de Gavà del mal estat de diversos desaigües del municipi, fet que provoca, quan plou, que no captin l’aigua de pluja i es formin tolls considerables que es mantenen fins diversos dies després de l’aiguat.   Les incidències detectades són vàries: desaigües que més aviat són ja unes jardineres, altres plens de terra, brossa o fulles que fa que quedin embossats (total o parcialment) i alguns que encara hi tenen, malgrat que faci dies que no plou, aigua ja pútrida, amb el problema afegit que acaben sent focus de propagació de plagues (com el mosquit tigre) i malalties (per la proliferació de microorganismes nocius).   Més enllà de la molèstia que pugi ocasionar pels vianants, el principal problema que el sistema de captació d’aigües no funcioni és el risc de provocar (o agreujar) inundacions quan hi ha una pluja torrencial.   I pel nostre clima, el dubte no és si hi ha la possibilitat que hi hagi pluges torrencials, si no quan n'hi haurà. A més, cal tenir en compte que tots els experts adverteixen que, amb el canvi climàtic, els episodis de pluges torrencials no només seran  més freqüents; també tindran més intensitat.   La responsabilitat del bon manteniment del sistema de clavegueram és de l’ajuntament. Si bé és cert que no es poden evitar al 100%, cal minimitzar el risc que hi hagi inundacions que provoquin desperfectes, ja sigui als carrers , als domicilis particulars, als locals comercials... i, sobretot, danys personals.   Per tot això, des d’ERC-Gavà proposarem al proper ple que:   Es revisin els desaigües del municipi per detectar aquells en mal estat o inutilitzats (curulls de terra, embossats amb fulles,...) i arreglar-los. Quan plogui, detectar aquells desaigües que clarament no funcionin adequadament (si cal demanant la col·laboració ciutadana) i arreglar-los.

Ja ha sortit l’Eramprunyà d’octubre

Per causes tècniques, la distribució del número 209 (octubre de 2021) de L'Eramprunyà, la publicació mensual que edita ERC-Gavà, s'ha endarrerit. Hi destaquen les següents informacions:   L’ofrena floral del 10S als que van lluitar fins al final en defensa de les llibertats i constitucions catalanes va ser un acte auster i senzill, per les mesures anti-covid. Aquest acte alternatiu, iniciat per ERC el 1992, enguany ja aplega 25 entitats i agrupacions diferents.   El Baix Llobregat i l’Hospitalet es planten: NO a l’ampliació de l’aeroport en els termes proposats per AENA. La manifestació contra l’ampliació de l’aeroport del 19 de setembre va congregar milers de persones de tot el Baix, especialment del Delta, que van fer una marxa a peu del Prat a Barcelona per la C-31.   El grup municipal d’ERC va fer diverses propostes al Ple per millorar la vida dels habitants de Gavà:  com bonificar la instal·lació de plaques solars (aprovada), millores en el Gavà-Bus (acceptades en part) o que es faci una campanya sobre el perill de l’amiant.   Entrevista al Amics de la Música, entitat amb molts anys d’activitat, que passat un temps, s’ha tornat a posar en marxa de la mà d’un grup de joves entusiastes. Ens explicaran quina és l’activitat de l’associació, quines dificultats troben per fer-la i l a importància de la música en la vida cultural.   Comença el nou curs escolar 2021 - 2022; cada cop menys mediatitzat per la pandèmia, a Gavà el nombre d’estudiants ha baixat però no s’han suprimit grups, fet que ha permès reduir la ràtio per aula . Miquel Rosselló, portaveu del grup municipal d’ERC-Gavà, exposa la necessitat d’una escola pública de qualitat..   La crònica d’activitats esportives i culturals. Destaquem:  l’ajuntament reconeix que va censurar uns murals de lliure expressió per decisió política. La UME tornar a organitzar la Marxa del Garraf (el 7 de novembre). Podeu llegir el pdf de la revista aquí.

ERC-Gavà posa en valor la feina del Departament d’Educació

El passat 13 de setembre va començar el nou curs escolar 2021-2022. A Gavà són 6.585 els alumnes escolaritzats enguany, 3.505 a l’escola concertada i 3.080 a centres públics. Són 165 alumnes menys respecte al passat curs 2020-2021.   Malgrat la reducció d’alumnes, enlloc de suprimir grups, s’ha optat per reduir la ràtio per aula, de manera que es manté l’aposta per l’educació pública, millorant l’eficiència en la feina mitjançant la reducció d’alumnes per aula (que es situen en 23).   Això ha estat una aposta de l’actual conselleria d’educació, que vol evitar suprimir grups de l’escola pública en benefici de la privada i garantir la igualtat d’oportunitats per a totes les famílies.   La pandèmia ha trasbalsat de dalt a baix totes les estructures de la societat i com no, també les escoles s’han vist afectades. Però davant les contrarietats, cal reconèixer i valorar la gran tasca feta des del Departament d’Educació per garantir la continuïtat de l’ensenyament i que no passés factura a les noves generacions, amb el 98% de centres oberts en plena pandèmia, i, alhora, engegant, ja des del curs passat, el pla de digitalització, que segueix viu, per tal d’arribar a tot l’alumnat.   L’educació pública és un dels principals pilars de l’estat del benestar i, també, és una de les eines més importants per tal d’assolir un mínim d’igualtat d’oportunitats en un món on les desigualtats econòmiques i socials cada cop són més grans i més preocupants.   Per tot això, des d’ERC-Gavà, considerem que cal reconèixer la tasca de la Conselleria i el Departament d’Educació, especialment durant la pandèmia, i posar en valor la gran feina que fan els docents dels centres educatius, massa vegades poc reconeguda.   Sort en tenim d’uns professionals que continuen estant i estan a l’alçada del moment que vivim, i ens donen exemple de com es fa una bona educació.

Obrers amb equip especialitzat retirant plaques d'amiant. (font: CCMA)

ERC-Gavà proposa que es faci una campanya per informar la ciutadania dels perills de l’amiant

L’amiant o asbest o, com es coneix popularment, uralita (per la principal empresa productora) és un producte format per un conjunt de fibres de minerals diversos que és molt resistent a la calor, l’abrasió i la tracció. És un material que actua molt bé com a aïllant elèctric, acústic i tèrmic i, a més, té un cost reduït i gran durabilitat.   Per les seves característiques s’ha utilitzat en molts sectors productius però on s’ha utilitzat més, i amb diferència, és al sector de la construcció amb el fibrociment, la barreja d’amiant i ciment.   Malauradament, l’amiant, quan es trenca o es desgasta i les fibres que el formen es separen es mou en forma de pols per l’aire i, si se n’inhalen prou quantitats pot provocar, amb el temps, malalties greus com càncer de pulmó o asbestosi.   Per això, la fabricació i ús de l’amiant està prohibit a Europa des del 2000 i, mercès a una pròrroga demanada pel govern Aznar, a Espanya ho és des del 2002. Però evidentment, desprès de dècades d’us massiu d’aquest material, encara és molt present en molts habitatges (des de plaques aïllants dels sostres fins a testos per les plantes). El problema és que la vida útil de l’amiant és d’entre 30 i 50 anys i, per tant, donat que la major part es va instal·lar durtant els 70s i 80s, molt de l’amiant existent ja està en aquesta franja.    Per retirar l’amiant de manera segura es requereixen els serveis d’empreses especialitzades i per ajudar la població a desamiantitzar el país, des de la Generalitat es van oferint de manera periòdica subvencions per a la retirada d’amiant (aquest mes d’octubre es publicaran les bases de la propera campanya).   A part del cost, un dels grans problemes per a la retirada de l’amiant és el desconeixement i la falta de conscienciació de la ciutadania i, si no saps el perill, no fas res per solucionar-ho. De fet, segons el principal expert en amiant a Catalunya, Josep Tarrés, a Espanya som a la cua d’Europa en això i “Cal una política de desamiantatge nacional.

Oficines tancades a Gavà

ERC-Gavà presentarà una declaració sobre les males pràctiques del sistema bancari

Tots recordem que amb la crisi del 2008 i la implantació de polítiques neoliberals que van comportar retallades socials, sanitàries i de serveis públics en el moment en que més d’un milió de persones es van quedar a l’atur, els bancs van començar a acomiadar treballadors i tancar oficines, deixant molts pobles petits sense servei bancaris.   Per salvar el sistema bancari d’un col·lapse imminent, el 2011 el govern va fer un rescat bancari injectant 65 mil milions d’euros de diner públic (que després es va dir que no calia tornar, fet inèdit al món on les entitats han tornat l’import dels rescat). Això quan mentrestant, entre 2008 i 2011, havien perdut la seva llar més d’un milió de famílies per no poder pagar els lloguers o les hipoteques. Encara ara, es segueixen desnonant famílies vulnerables, persones grans,...   Tot això sense que els bancs compleixin la llei de mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració del deute i lloguer social, llei promulgada per atendre les circumstàncies excepcionals creades per aquesta llarga crisi econòmica que travessem i que ha provocat que moltes famílies no puguin fer front al pagament de la seva hipoteca o lloguer.   A més, ha prosseguit el tancament de sucursals i l’acomiadament de personal, deixant cada cop més pobles sense cobertura bancària de proximitat i un deteriorament alarmant de la qualitat del servei i funcionament dels bancs.   Deteriorament de la qualitat que afecta sobretot col·lectius que, com la gent gran, no tenen accés a les noves tecnologies o hi poden accedir amb dificultat, ja que els bancs volen que els seus clients utilitzin la banca digital o els caixers automàtics, caixers que moltes vegades no funcionen el cap de setmana i que, a més, molts no estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda ni per a persones grans.   Tot això amanit amb un increment vergonyós de les comissions abusives, fent especial feredat les que castiguen els col·lectius més vulnerables: comissions per no tenir nòmina o uns ingressos menors de 500€ (és a dir, castigant els que cobren pensió de viudetat, aturats,.

Font: CCMA

ERC-Gavà proposa incentivar la instal•lació de plaques solars

Un dels objectius en la lluita contra l’emergència climàtica és el camí de la transició energètica, és a dir, substituir la producció d’energia elèctrica en base a fonts no renovables i/o contaminants (com els combustibles fòssil) a una altra 100% renovable.   Per arribar a aquest model energètic 100% renovable (objectiu marcat per la llei de canvi climàtic per al 2050 com a molt) una de les principals tecnologies que tenim a l’abast és l’energia solar fotovoltaica. En un país amb tants dies de sol com el nostre és una oportunitat no només per reduir les emissions contaminants sinó que, a més, redueix l’alta dependència energètica de Catalunya.   A més, les plaques fotovoltaiques permeten al ciutadà participar en aquest objectiu instal·lant plaques fotovoltaiques als edificis particulars, permetent no tan sols l’auto-abastament d’energia sinó que també contribuir amb l’energia sobrant a la xarxa elèctrica general.   En molts municipis de Catalunya i del nostre entorn immediat s’incentiva activament, des dels ajuntaments, la instal·lació de plaques fotovoltaiques en habitatges particulars per part de la ciutadania mitjançant bonificacions en l’impost de l’IBI, entre altres mesures.   Ja la llei del canvi climàtic de 2017 reconeix que els ens locals són corresponsables en l’assoliment de l’objectiu del model energètic renovable al 100% i la necessitat d’adoptar mesures de caràcter normatiu que afavoreixin l’autoconsum energètic. Sobta que Gavà, tant verda i neta, encara no hagi emprés cap iniciativa en aquest sentit (pot ser que amb això no s’opti a premis de rentat verd a que és tant addicte el nostre ajuntament i ja no interessi).   Per tot això, des d’ERC-Gavà, proposarem al proper Ple que el govern municipal elabori una ordenança fiscal que incentivi les instal·lacions d’autoconsum amb energia fotovoltaica i que bonifiqui en l’impost de l’IBI a qui opti per aquesta alternativa.

El Sainet de l’aeroport

La setmana passada, la ministra de transport del govern espanyol, Raquel Sánchez, va anunciar la suspensió de l’ampliació de l’aeroport del Prat, tot acusant el Govern de trencar el pacte del 2 d’agost, per manca de confiança mútua, per falta d’un gran suport institucional, per canvi de criteri i per falta de maduresa. En definitiva, tot culpa de la Generalitat.   Per començar cal que quedi clar que, respecte a l’aeroport, ERC no ha canviat de criteri mai:   1- A les darreres eleccions, ERC s’hi va presentar amb un programa electoral (que podeu consultar aquí) o s’hi diu textualment: “Preservar els espais naturals que envolten l’aeroport i aplicar totes les millores tecnològiques necessàries per augmentar aquests vols sense necessitat d’ampliació”. 2- Arrel del pacte sorgit de la reunió entre la ministra Sánchez i el Vicepresident Puigneró del 2 d’agost, el President Aragonès va dir que calia esperar els detalls concrets de la inversió però que en tot moment s’havien de complir estrictament les normatives ambientals europees sobre la protecció dels espais naturals i la biodiversitat. 3- Quan finalment s’ha fet públic el projecte d’AENA i veient que afecta de ple l’espai protegir de la Ricarda, ERC ha mantingut el criteri i ha dit que així no.     També cal esmentar que el pacte trencat diuen que va ser verbal, no hi ha cap acord escrit. Això és poc seriós. No pel fet que els acords verbals no s’hagin de complir igual que els escrits; és que un acord institucional sí o sí ha de poder ser conegut per la ciutadania per tal que aquesta el pugui valorar. Les cacicades de despatx haurien de pertànyer al passat. Clar que prendre acta del que es diu a les reunions té el perill que quedin per a la posteritat de la història de l’aviació perles com que “el soroll dels avions és el mateix que un raspall de dents elèctric” però la transparència és un valor a defensar.     Ara bé, des d’ERC-Gavà considerem que el més lamentable de tot és l’intent d’enganyar la població fent passar una ampliació de l’aeroport que destrossaria l’entorn natural i espai protegit com a una ampliació sostenible i que es podria parlar d’un aeroport verd (!!??).

Acte reivindicatiu del 10 de setembre

El proper divendres dia 10 a les 20:30 els partits sobiranistes, sindicats i entitats locals de Gavà recordaran la memòria dels catalans que van lluitar per defensar els drets, llibertats i constitucions el 1714 en l’acte reivindicatiu i obert a tots els ciutadans que ERC-Gavà  va començar a organitzar des del 1992. Enguany, i com l’any passat, l’acte estarà mediatitzat per les mesures vigents per la pandèmia i, per tant, l’accés al monument és reduït i es obligatori l’ús de mascareta en tot moment. L’acte començarà amb un parlament de l’ANC i després els partits sobiranistes i les seves seccions juvenils faran les seves ofrenes, seguits per les ofrenes dels sindicats i entitats de la societat civil. L’acte finalitzarà amb un parlament final d’Òmnium i el cant dels Segadors, himne nacional de Catalunya. Mai sobren raons per fer un acte reivindicatiu per la Diada Nacional. Com fa ja més de 300 anys (salvant les distàncies) l’estat espanyol ho sacrifica tot a l’altar de la sagrada unidad de Espanya i tot inclou drets fonamentals, la presumpció d’innocència, els fonament de l’estat de dret democràtic, la justícia (que es converteix en venjança),... tot per mantenir els privilegis d’un establishment que no suporta que s’amenaci el seu modus vivendi basat en l’espoli i el robatori, encara que això signifiqui condemnar a cada cop més ciutadans a una existència precària (com per exemple amb l’augment desorbitat del preu de la llum o trinxar el territori per satisfer interessos especulatius). Per tant, i com no pot ser d’una altra manera, tant ERC-Gavà com el Jovent Republicà de Gavà participarem, un any més, en l’acte commemoratiu, reivindicatiu i obert a la ciutadania del 10 de setembre a Gavà.