Gavà

Totes les notícies

La proposta d’ERC-Gavà que rebutja l’ampliació de l’aeroport proposada per AENA no s’aprova pels vots en contra del PSC

En el passat Ple Municipal del passat 22 de juliol, des d’ERC-Gavà vam presentar una declaració en que expressàvem el nostre rebuig a la proposta d’ampliació del Prat feta per AENA, ja que considerem que no respon a les necessitats reals de l’aeroport del Prat i, sobretot, perquè la proposta feta contempla ampliar la 3a pista destruint l’estany de la Ricarda, un espai d’una importància ecològica clau com ho demostra el fet que està protegit per la iniciativa Natura 2000 promoguda per la Unió Europea. Des d’ERC-Gavà ja ens hem posicionat des de fa temps en contra de l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport (com podeu veure aquí el març de 2020 o aquí ja més recentment) i a favor de garantir la protecció de l’estany de la Ricarda, complint les directives mediambientals de la Unió Europa (com podeu consultar aquí). La declaració que vam exposar des d’ERC-Gavà (que podeu consultar aquí) recull el posicionament contrari a l’ampliació del Prat proposada per AENA com ja hem esmentat anteriorment, però no és nomes un no a tot perquè sí; la nostra proposta es basa en diverses consideracions tècniques, tant referent al fet que tot el sistema de transport aeri cal que es repensi en base al canvi climàtic i la transició energètica (podeu consultar això aquí) com a que els arguments que s’esgrimeixen per l’ampliació del Prat no s’ajusten a la realitat. A més, considerem inacceptable que el pla Director d’AENA segueixi contemplant la possibilitat d’utilitzar pistes independents, amb l’evident perjudici per la salut i el benestar del veïnat del Prat, Sant Boi, Viladecans, Gavà i, sobretot, Gavà Mar i Castelldefels, ocasionat per la contaminació ambiental, acústica i química. Així mateix hem incorporat les conclusions de l’informe fet per l’AV Gavà-Mar (a qui agraïm que ens l’hagin proporcionat) en que es comparen els aeroports de Londres i el Prat. En la declaració proposàvem que es faci el traspàs efectiu de la gestió de totes les infraestructures de transport a la Generalitat, ja que considerem que això permetria la seva gestió des de la proximitat i el coneixement del territori juntament amb el fet que no és poden planificar adequadament les infraestructures (siguin ports, aeroports, trens,.

Cartell de l'ajuntament de Gavà promocionant el compostatge casolà

ERC-Gavà proposa que es mantinguin les bonificacions als particulars que autogestionen la fracció orgànica dels residus

La correcta gestió de residus és cabdal per a qualsevol municipi i més encara si es vol que es faci des d’una òptica ecologista per tal de protegir el medi ambient. La nostra societat, des de fa molts anys, s’ha basat en el consum cada cop més elevat de productes de tota mena però això també ha implicat un augment en el volum de deixalles que generem. Per tal de reduir aquestes deixalles, una mesura molt útil és aplicar la regla de les 3R, és a dir, reduir (el consum i producció de deixalles), reutilitzar (allargar al màxim la vida útil del que utilitzem) i, finalment, reciclar (recuperar de les deixalles el material útil). Una mesura que combina una mica d’aquestes tres r és la de promoure que els particulars que ho puguin fer tinguin en el seu domicili habitual un sistema d’autogestió de la fracció orgànica dels residus, és a dir,  que amb els residus orgànics creïn compost que es pot utilitzar com a fertilitzant orgànic (per exemple: per al jardí particular enlloc d’utilitzar adobs químics). Evidentment, els particulars que fan això redueixen la quantitat de deixalles que han de gestionar els serveis municipals i per tant, i per potenciar aquesta pràctica, fa uns anys l’ajuntament va aplicar, mitjançant una ordenança fiscal municipal, que els particulars que ho fessin gaudirien d’una reducció del 20% de la tarifa general. Fa poc, a ERC-Gavà ens han arribat queixes de veïns que, tot i tenir una compostadora al seu domicili i haver gaudit fins ara d’aquesta reducció, s’han trobat que enguany no se’ls ha aplicat aquesta reducció. Així, han passat de pagar 59,06 euros l’any passat a 73,82 euros. Des de l’Ajuntament no se’ls ha donat resposta a la seva reclamació i se’ls ha adreçat a la Diputació de Barcelona, qui fa actualment la gestió per delegació d’aquests tributs i que tampoc ha contestat la reclamació. Des d’ERC-Gavà exposem que, en el moment d’aprovar la delegació de la competència a la Diputació, es va assegurar que es faria exactament en les mateixes condicions per als ciutadans i ciutadanes que hi ha via fins aquest moment; i això ha d’incloure la reducció abans esmentada.

Imatges del local de Gavà-Mar (a dalt) i del Solcafé (abaix)

ERC-Gavà proposa que es revisin les condicions de concessió dels locals municipals ara en desús.

A Gavà hi ha diversos locals de propietat pública en que s’hi exerceix la seva activitat per mitjà de concessió per part de l’ajuntament. Com a exemple en funcionament seria el quiosc de la Rambla o el local de restauració del parc de la Torre Lluch.   Malauradament n’hi ha d’altres on, per diverses raons, ja no s’hi desenvolupa cap activitat, com serien a la masia de can Llong, el Solcafé o el local que hi ha adossat al centre cívic de Gavà – Mar.   Els dos darrers locals esmentats, pel fet de no estar en funcionament, han patit vandalisme, robatori de la instal·lació elèctrica  i manca de manteniment, i cada cop estan més degradats (fet que, per cert, contrasta amb l’argumentari de l’ajuntament pel Pla de Ponent quan s’afirma que gràcies a que els terrenys que passin a ser públics es podran mantenir en bon estat). A dia d’avui, ambdós locals estan tapiats per impedir que hi hagi més vandalisme i pel fet que l’interior no és segur.   Donat que aquests espais ja van tancar abans de la pandèmia i , per tant, no estan tancats per causa d’aquesta, des d’ERC-Gavà considerem que cal revisar-ne les condicions de la concessió i esbrinar la raó per la qual ningú més les ha volgut/pogut assumir. També caldria tractar de garantir la continuïtat de les concessions garantint la viabilitat dels negocis que s’hi duguin a terme.   A més, cal tenir en compte que un dels problemes que s’ha detectat a Gavà és que molts dels nous comerços que s’estableixen al municipi no tenen continuïtat, entre altres raons, per l’alt preu del lloguer dels locals comercials i una de les solucions que es proposen és la mediació de l’ajuntament per tal que els propietaris en rebaixin aquests preu; però com pot l’ajuntament demanar això als particulars si ell mateix no ho fa i manté locals buits, en part per aquesta mateixa raó?   Per tot això, i donat que aquestes concessions funcionin contribueixen a l’activitat econòmica del municipi, proporcionen ingressos al consistori i que, si estan actius, és una garantia per evitar-ne la degradació que ara mateix pateixen, des d’ERC-Gavà proposarem al proper Ple:   Que es revisin les condicions de concessió dels espais esmentats per esclarir perquè no s’hi fa cap activitat Adequar els locals i fer-hi el manteniment pertinent per tal que la seva degradació no sigui un impediment per a la seva concessió.

Ja ha sortit l’Eramprunyà de juliol

El número 207 (juliol de 2021) de L'Eramprunyà, la publicació mensual que edita ERC-Gavà, ja ha sortit al carrer. Hi destaquen les següents informacions:   Pla de Ponent : menys arbres i més habitatges buits: Segons el PSC, hi ha una gran demanda d’habitatge i no només es perdran arbres sinó que se’n guanyaran. Això no és el que diuen els informes tècnics que ens han fet arribar ells mateixos i quan diem que el rei va nu, la reacció és insultar els grups opositors.   Quan l’administració falla, les entitats cíviques actuen. Per donar a conèixer el nostre patrimoni, l’associació d’amics del museu finança les visites al refugi antiaeri i a la Cisterna d’aigua romana de Can Valls de la Roca. La UME fa visites al castell d’Eramprunyà de manera gratuïta. Sort en tenim de les entitats cíviques de Gavà.   ERC-Gavà reestructura el Grup Municipal. Arran de la mort sobtada del company i amic Albert Massana, regidor i portaveu d’ERC-Gavà, ha calgut reestructurar el Grup Municipal. Miquel Rosselló assumeix el càrrec de portaveu, Marta Jiménez segueix de portaveu adjunta i Andreu Pérez i Mireia Villuendas s’han incorporat com a regidors.   Entrevista a Ana Vega Prada,professora de l’IES Calamot que ha estat una de les impulsores de projecte Green Calamot (juntament amb Antoni Domènech); que ens explicarà en què consisteix aquest projecte educatiu que ha guanyat el 1r premi a la innovació educativa.   Ecologistes en Acció demana a la Generalitat sancionar l’ajuntament de Gavà. Les Agulles-Ecologistes en Acció demanarà a la Generalitat que sancioni l’Ajuntament de Gavà per autoritzar la construcció d’una casa  unifamiliar en una parcel·la del barri de la Sentiu on hi havia una població d’estepa arenal (Halimium halimifolium), una espècie de planta amenaçada d’extinció. Unió de Pagesos i partits, en contra de l’ampliació de l’aeroport tal com la proposa AENA. La Unió de Pagesos i alguns partits com ERC-Gavà mostren el rebuig a la proposta d’ampliació de l’Aeroport del Prat tal com la planteja AENA.

ERC-Gavà proposa millores en les places, parcs urbans i zones de joc infantils de Gavà

A Gavà tenim moltes places, parcs urbans i jocs infantils que comparteixen una característica comuna: la manca d’ombra dels mateixos. Pot semblar una fotesa, però això fa que aquests espais, en principi destinats a ser punt de trobada i zona d’esbarjo dels veïns i veïnes de Gavà siguin espais infrautilitzats durant els mesos d’estiu (i ,a vegades, durant els mesos previs i posteriors), precisament quan els més menuts tenen més temps per estar-hi.   Potser els casos més paradigmàtics serien les grans places, com la de Balmes, la de la Llibertat o la de Francesc Macià, que pel seu tamany tenen l’avantatge de poder encabir-hi grans actes (com els de la festa major) però pel fet de no tenir pràcticament cap ombra i que el material amb que està fet el terra absorbeix molt la calor, són espais que acaben sent com un forn durant la major part dels dies i, de fet, també generen una gran incomoditat tèrmica pels assistents a dits grans actes, ja que, per la raó del material amb que estan fetes, s’hi conserva la calor fins ben entrat el vespre.   De fet, és comú veure com en aquests espais públics els veïns i veïnes es concentren als pocs espais amb ombres i la resta de l’espai roman completament buit.   Aquesta problemàtica de falta d’ombra s’estén als parcs infantils, alguns integrats a aquestes places dures (com a la de la Llibertat) o a altres parcs de la ciutat (com al del Mil·lenni o el del Passeig Maragall). En aquest cas, a part que els menuts juguin en llocs amb excessiva calor i excessiva exposició al sol (amb el perill d’insolació que això provoca) s’hi suma el fet que molts jocs infantils estan fets amb materials molt sensibles a la temperatura ambient, fent que a l’estiu absorbeixin molta calor i molt ràpid (per exemple, els tobogans metàl·lics del Passeig Maragall a les 11 del matí ja cremen) i que a l’hivern, per contra, es refredin massa.   En ambdós casos, per l’estiu, una possible solució seria generar-hi ombra mitjançant nou arbrat, però donat que els arbres necessiten molts anys per créixer abans no facin una bona ombra i que en alguns casos no és possible plantar-los (per exemple, a les places de Balmes o la de la torre Lluch, ja que a sota hi tenen un aparcament subterrani) la solució de nou arbrat és inviable, com a mínim a curt termini.

Estany de la Ricarda (font: el Punt-Avui)

ERC-Gavà defensa que es compleixi la legislació mediambiental que protegeix els entorns naturals com la Ricarda.

Fa unes setmanes va començar una campanya mediàtica de gran envergadura que propugnava l’ampliació de l’aeroport, defensant emfàticament que calia sí o sí l’ampliació de la 3a pista per tal que l’aeroport pogués oferir vols intercontinentals i que hi poguessin operar avions grans com els A380 i el B747.   Aquesta ampliació de pista afecta directament l’estany de la Ricarda, un punt clau en la conservació de la biodiversitat del delta del Llobregat que, a més, està inclòs dins l’espai de la Xarxa Natura 2000, una xarxa europea d'espais naturals l'objectiu de la qual és fer compatible la protecció de les espècies i els hàbitats naturals i semi-naturals amb l'activitat humana que s'hi desenvolupa, i és la iniciativa política europea més important de conservació de la natura.   D'aquesta manera, la Unió Europea ha establert un marc legal que garanteix la protecció del patrimoni natural i, a més, s'ha compromès a salvaguardar-lo mitjançant la integració a Natura 2000 d'una mostra significativa dels hàbitats i les espècies que millor el representen.   Els defensors de l’ampliació a ultrança de l’aeroport exigeixen a les administracions que aconsegueixin que la UE derogi aquesta protecció ja que “el progrés no es pot veure impedit pels 4 ànecs que ocupen aquest estany”, cita literal que demostra el nul coneixement del qui la va fer sobre la importància d’aquest estany.   Des d’ERC-Gavà ja vam publicar un article (que podeu consultar aquí) on rebatíem la necessitat d’ampliar la 3a pista ja sigui per tenir línies intercontinentals o que hi puguin aterrar grans avions ja que, actualment, tot això l’aeroport del Prat ja ho té. A més, la congestió del Prat pot ser absorbida pels aeroports de Reus i Girona, ara mateix infrautilitzats, sempre que se’n millorin les connexions ferroviàries entre ells i Barcelona.   Des d’ERC-Gavà volem destacar que el gran problema de l’ampliació del Prat és considerar la legislació ambiental com a negligible.

L'abocador del Garraf i el trànsit, els principals responsables de contaminació atmosfèrica a Gavà

ERC-Gavà proposa millorar la xarxa de vigilància de contaminació atmosfèrica de l’AMB.

Un dels reptes inajornables i urgents que han d'assumir les administracions públiques és minimitzar la contaminació atmosfèrica derivada del trànsit i d’altres activitats humanes, com l’activitat industrial o, com passa amb l’abocador del Garraf, per la mala gestió dels residus que generem. L’aire net és un requisit bàsic per a la salut humana i el benestar, però actualment la contaminació atmosfèrica constitueix el principal risc ambiental per a la salut, incrementa els riscos de malalties respiratòries i cardiovasculars, així com de diversos càncers en la població, com així ha confirmat la OMS: cada any hi ha milions de morts prematures per la mala qualitat de l’aire.   Els principals contaminants de l’aire són les partícules en suspensió (PM), els òxids de nitrogen (NO2) i l’ozó troposfèric (O3). Sense oblidar altres contaminants com poden ser els compostos de sofre (SO2, H2S, H2SO4 mercaptans, sulfurs), compostos de carboni (CO, CO2, CH4, HCT), els halògens i compostos halogenats (Cl2, HCl, HF, CFC).   Molts d’aquests contaminants són neutralitzats pels boscos i altres ecosistemes naturals, que actuen com a purificadors de l’aire, però a l’AMB, a causa de la pressió urbanística, molts d’aquests ecosistemes o han desaparegut o estan molt deteriorats i, a més, alguns dels que queden estan en perill de desaparèixer per nous plans urbanístics (com el Pla de Ponent) o per ampliacions d’infraestructures (com la de l’aeroport del Prat).   A més, amb la finalitat de protegir la salut i el medi ambient, la legislació ambiental europea és força estricta en el combat d’emissions contaminants, en assegurar la qualitat de l’aire, reduir les emissions, i exigeix l’indispensable avaluació i mesura de la qualitat de l’aire i garantir que la informació sigui transparent per a tota la població.   A Catalunya, la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació està adscrita administrativament al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya; pel que fa a la xarxa de vigilància metropolitana esta conformada per un total de 35 estacions amb 83 punts de mesura de diferents tipus de partícules, però de moment només està prevista una estació de mesurament més.

aeroport de barcelona prat

ERC GAVÀ NO ESTÀ D’ACORD AMB L’ALLARGAMENT DE LA TERCERA PISTA DE L’AEROPORT DE BARCELONA-PRAT

Esquerra té com a eixos prioritaris de la legislatura la lluita contra el canvi climàtic i la protecció de la biodiversitat, així com l’equilibri territorial. Donar la llum verda a aquest projecte suposaria renunciar a una lluita i a un projecte elaborat durant dècades, i al nostre projecte republicà pel país. Per tant, l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-El Prat en els termes plantejats és inacceptable. Els arguments són evidents: L’allargament afecta una zona protegida Natura 2000. No s’hi pot actuar, i tothom sap que la UE s’hi oposarà. La tercera pista, tal com està, mesura 2660 m, i és suficient per a vols intercontinentals. De fet, Barcelona-Prat ja ha actua de fet ja com a hub intercontinental des de 2019, amb avions que van a Amèrica, Àsia, Oceania i Àfrica, amb vols servits per avions de tipus mitjà com Boeing 777X o Airbus A321XLR, usats per les companyies Level, Norwegian, United Airlines, Asiana. Aquests avions poden enlairar-se amb una pista de 2500 m, i fer el preceptiu gir al mar. A més, tenen motors molt més eficients que minimitzen –en la mesura del possible– la contaminació. Les fitxes tècniques d’aquests aparells s’especifiquen a la plana 3 d’aquest escrit. Per tant, allargar la pista en perjudici de l’estany de la Ricarda és innecessari. El que si que és important és la terminal satèl·lit que, en estar dins del camp de pistes, no perjudica el medi ambient. Els grans avions, com l’Airbus A380 o el Jumbo 747 que ja operen a l’aeroport, fan servir la pista llarga existent, de 3108 metres. Aquests operen pocs dies a la setmana i, per tant, l’impacte sònic que provoquen és acceptable. El que cal és una gestió integrada dels tres aeroports d’ANEA a Catalunya (Reus-Girona-Prat), discriminant els vols d’arribada a Catalunya en funció de si són finalistes o d’enllaç. Els vols –vinguin d’on vinguin– que tinguin com a destí finalista Catalunya, serien adreçats a Girona o Reus. En aquest sentit, es podria modificar la denominació dels aeroports: Girona-Barcelona-Costa Brava; Reus-Barcelona-Costa DauradaEls vols que portin passatgers amb destinacions intercontinentals,  serien adreçats a Barcelona-Prat.

Miquel Rosselló, Marta Jiménez, Mireia Villuendas i Andreu Pérez

ERC-Gavà reestructura el seu Grup Municipal

La mort sobtada del company i amic Albert Massana el passat 4 de març, regidor i portaveu del Grup Municipal d’ERC-Gavà, ha obligat a reestructurar aquest, fet que es va materialitzar en el passat Ple Municipal de maig amb la presa de possessió de la Mireia Villuendas Huguet com a nova regidora d’ERC a Gavà.   Miquel Rosselló assumeix el càrrec de portaveu del Grup Municipal, amb Marta Jiménez com a portaveu adjunta. Així mateix s’incorpora com a regidora Mireia Villuendas.   Per tant, el Grup municipal d’ERC-Gavà queda format per:       Miquel Roselló Lasheras, portaveu del grup Municipal, és tècnic de disseny a l’empresa Roca. Portaveu del col·lectiu La Mata de Jonc, voluntari social i defensor dels drets dels animals     Marta Jiménez Iborra, portaveu adjunta, és filòloga i diplomada en gestió i administració públiques. Es professora d’adults.     Andreu Pérez Lorite, regidor, llicenciat en periodisme; ha estat emprenedor autònom i va regentar un negoci d'hosteleria. Actualment és treballador de la sanitat pública.     Mireia Villuendas Huguet, regidora, és Dietista – Nutricionista, Tecnòloga d’Aliments i màster en Nutrició i Metabolisme (especialitat Aliments Saludables). Va treballar més de 10 anys en el sector del comerç. Actualment treballa de Tècnica de Qualitat i Laboratori. Va ser coordinadora de l’Assemblea Nacional Catalana a Gavà.     El grup, per tant, manté el tarannà que ja tenia en la seva composició primitiva: més presència de dones (recordem que la Montserrat Arnau va deixar el càrrec per motius de salut), i sobretot combinació de veterania (tant l’Andreu Pérez com la Marta Jiménez han estat regidors i portaveus en mandats anteriors) amb noves incorporacions; en Miquel Rosselló, actual portaveu, va prendre possessió per primera vegada del càrrec de regidor el passat 2019. La Mireia Villuendas és el primer cop que assumeix el càrrec de regidora; va formar part de la llista electoral d’ERC-Gavà per primer cop el 2015 com a independent i en aquest mandat, ja com a militant, ha assumit la secretaria de la dona a l’executiva local.