Gavà

Notícia

ERC-Gavà denuncia el mal servei de ferrocarril de RENFE/Adif

Incidècies a RENFE Font: CCMA
Incidècies a RENFE Font: CCMA
El passat 5 de setembre, l’ex-alcaldessa de Gavà pel PSC i ara ministra de Transports, Raquel Sànchez, va escollir Gavà per fer la inauguració, a bombo i plateret, dels nous abonaments gratuïts de Rodalies, que va definir com a mesura “històrica i sense precedents”  i que serveix “per incentivar l’ús del transport públic”.

Per desgràcia això ha coincidit amb el fet que, des de l’inici d’aquest mes de setembre i fins el divendres 16, només hi ha hagut 5 dies sense incidències en el servei de RENFE i si només ens fixem en dies laborables, només 1; és a dir, d’onze dies laborables, només en un han funcionat els trens de rodalies amb normalitat.

Malauradament, les deficiències en el servei no són un fet històric i sense precedents, exceptuant, potser, el que va passar el divendres 9, quan durant 3 hores no va circular cap tren de rodalies, regional o llarga distància, degut a una avaria en el sistema de telecomunicacions d’Adif, i, posteriorment, es van acumular retards i incidències durant la resta de la jornada.

I aquest és el gran problema, que les incidències són recurrents. Cap usuari pot agafar un tren de Rodalies sense tenir la seguretat que no patirà cap retard, avaria o incidència que el faci arribar tard al seu destí. No estem parlant d’incidències puntuals.

I aquestes incidències i avaries recurrents, que fa anys i panys que passen, són resultat de la manca d’inversió recurrent en les infraestructures ja sigui perquè tenen poc pressupost o perquè, directament, aquests s’incompleixen de manera sistemàtica, sent especialment colpidors els darrers, on només es van complir en un 35% i, concretament en el ferrocarril, tan sols un 19%. Això sí és històric i sense precedents, com podeu consultar aquí.

Aquesta manca d’inversió s’exemplifica en el cas del col·lapse del dia 9, en que va quedar inoperatiu el Control de Trànsit Centralitzat d'Adif. Ara bé, per exemple rodalies de Madrid i els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya tenen un Centre de Control addicional per aquests casos.

Adif i les instal·lacions ferroviàries a Catalunya (excepte els FGC) depenen de l’estat, concretament del ministeri de transports. I malgrat que tant al govern i, concretament al ministeri de Transports, hi sigui el PSC, el problema de la desinversió no només s’ha intentat solucionar sinó que s’ha agreujat.

I el PSC utilitza la tàctica habitual que fa a Gavà, desviar el tema i buscar culpables o llençar merda contra altres institucions, com per exemple Salvador Illa dient que a “FGC també hi ha problemes i que hi cauen arbres a la via”, quant els FGC són exemple de puntualitat i fiabilitat del servei. El que cal és que des de l’autoritat competent es preocupin de solucionar els problemes que estan sota la seva responsabilitat.

Perquè el transport públic és un servei essencial pel dia a dia de la ciutadania. No hi ha res que incentivi més no utilitzar el transport públic que aquest no sigui fiable. Pots arribar tard un dia  o dos a la fenia per causa del tren però no cada dia, ja que acaba perillant el teu lloc de feina. I tampoc és solució que cada dia la gent surti més d’hora de casa per si un cas Renfe falla si després volem parlar de conciliació familiar.

Perquè a part, l’alternativa a RENFE a Gavà és els servei de bus, que també pateix greus incidències des de finals de desembre de l’any passat, servei que també està sota responsabilitat del PSC.

Des d’ERC-Gavà reclamem a les autoritats competents que emprenguin les mesures necessàries per solucionar les deficiències en el transport públic que patim cada dia els gavanencs i gavanenques i que no només se’n recordin que gestionen aquestes infraestructures quan necessiten fer-se una foto.