Girona

Totes les notícies

El vicealcalde Quim Ayats amb les regidores M. Àngels Cedacers i Annabel Moya, i el regidor Àdam Bertran.

Esquerra Girona impulsa projectes pendents i posa les bases per la Girona del futur

· El grup municipal fa balanç del primer any al govern de Girona · Quim Ayats, vicealcalde de Girona: “Ens hem arremangat i hem estat resolutius en el moment de treballar i de renovar les polítiques a la ciutat” Esquerra Republicana a Girona fa un balanç positiu del seu primer any al govern de la ciutat. El grup municipal considera que durant aquest temps ha aconseguit tres fonaments prioritaris: s’han desencallat projectes que estaven pendents; s’han establert les bases per la Girona del futur i s’han posat els barris i la seva gent al centre, fixant la mirada alhora al conjunt de la ciutat. “Quan vam fer el pas de sumar-nos al govern, ho vam fer per ser útils a la ciutadania. Ens hem arremangat, hem estat treballant de forma resolutiva des del primer moment i renovant les polítiques al capdavant de la ciutat”, ha assegurat el vicealcalde i portaveu d’Esquerra a Girona, Quim Ayats, durant la roda de premsa d’aquest matí de balanç del primer any al govern. Entre els projectes que s’han desencallat des que Esquerra Republicana va entrar al govern de Girona destaquen el del campament dels firaires, que aquest any marxarà del Parc de la Devesa i se situarà a l’aparcament de la Copa i a Domeny; el pla de xoc a les escoles i la inversió de més de 500.000 euros per donar resposta a reivindicacions històriques dels centres educatius; l’avenç en els projectes dels ponts sobre l’Onyar; l’aposta històrica i sense precedents per fer front a l’emergència habitacional; el Pla d’Equitat per la igualtat d’oportunitats per a joves i infants; els projectes pendents de pressupostos participats; o les millores als Parcs de la Devesa i les Pedreres i al Castell de Montjuïc. “Esquerra Republicana ha centrat els seus esforços en construir les bases per la Girona del futur. Avancem cap a una ciutat adaptada als nous temps i per a unes gironines i gironins més preparats per aquests nous temps”, afirma el vicealcalde republicà Quim Ayats, que posa com exemple la posada en marxa de la redacció del nou Pla Local de Joventut o el projecte Impuls 21: “És necessari implicar la ciutadania i el jovent en les grans decisions i plans de ciutat, i el Pla de Joventut n’és un clar exemple”.

Una imatge de la visita d'aquest matí a l'escola bressol El Tren del barri de Sant Narcís

Arrenca el nou curs escolar a les escoles de Girona amb més de 21.300 alumnes

El Vicealcalde Quim Ayats i el regidor Àdam Bertran han visitat aquest matí la llar d’infants El Tren   El vicealcalde de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats, i el regidor d’Educació, Infància i Esports, Àdam Bertran, juntament amb l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, han visitat aquest matí la llar d’infants El Tren del barri de Sant Narcís coincidint amb el primer dia del curs escolar 2021-2022. Avui comencen el curs a les escoles públiques i concertades de Girona més de 21.300 alumnes. Concretament 1.160 nens i nenes d’educació infantil (de 0 a 3 anys); 10.535 d’educació infantil i primària (de 3 a 11 anys); 5.230 d’Educació Secundària Obligatòria (ESO), i 4.397 d’estudis postobligatoris.   El vicealcalde del consistori, Quim Ayats, també s’ha pronunciat en aquest sentit, i ha ressaltat l’esforç que s’ha fet per millorar les instal·lacions escolars. “Estem satisfets que jovent i infants puguin gaudir de les millores en les seves aules gràcies a l’impuls en reformes que estem treballant des del consistori. Hem centrat aquest esforç econòmic a donar resposta a reivindicacions històriques dels centres”, ha assegurat Ayats, qui ha reconegut que “encara queda feina per fer i seguirem persistents per donar-hi una resposta el més aviat possible”.   D’altra banda, el regidor d'Educació i Infància, Àdam Bertran, ha aprofitat la visita a la llar d’infants el Tren per “posar en valor la magnífica tasca que s'està fent des de les escoles bressol en aquesta etapa educativa tan vital”, alhora que ha “donat la benvinguda al nou curs a tots els infants, joves, famílies i a tota la comunitat educativa implicada a fer de Girona una ciutat educadora en tot el seu màxim exponent”.   Durant l’estiu es van realitzar tasques de manteniment i conservació als centres escolars de la ciutat per posar al dia tots els edificis escolars del municipi aprofitant que no hi havia classes lectives, com ara pintar l’interior del col·legi Verd i substituir diverses finestres de fusta del centre per altres d’alumini; millorar un dels canviadors de l’escola bressol Cavall Fort; pintar els espais comuns de l’escola Eiximenis; millorar l’evacuació de les aigües pluvials de l’escola bressol El Tren i l’escola Àgora de Girona, o pintar la façana del carrer de la Maçana de l’escola Santa Eugènia i part de l’escola Annexa.

El Vicealcalde Quim Ayats i el regidor Àdam Bertran durant la roda de premsa d'aquest matí a l'Escola Municipal de Música.

L’Ajuntament de Girona arrencarà el curs escolar amb l’objectiu principal de reduir l’índex de segregació escolar

S’ajusten els serveis i programes per garantir la seguretat i la prevenció de la COVID-19   L’Ajuntament de Girona arrencarà el curs 2021-2022 amb el Pla d’Equitat com a eix central dels seus esforços. El consistori treballa per reduir l’índex de segregació escolar incentivant un pla d’accions per afavorir l’equitat educativa. Així ho han explicat aquest matí en roda de premsa a l’Escola de Música de Girona el vicealcalde de Girona, Quim Ayats, i el regidor d’Educació, Infància i Esports de l’Ajuntament de Girona, Àdam Bertran.   “Estem convençuts que ens cal donar oportunitats educatives de manera equitativa a tota la ciutadania. Per fer-ho possible necessitem desplegar el màxim la funció educativa i transformadora de l’educació a la ciutat”, ha assenyalat el vicealcalde Quim Ayats.   El pla és una concreció del pacte per combatre la segregació escolar que es va aprovar per Ple municipal el juliol de 2020. Es tracta d’un full de ruta a mitjà termini per a la millora dels resultats en equitat educativa a la ciutat. Les propostes i accions a desplegar es recullen a partir de la planificació i gestió de l’oferta educativa i l’acció socioeducativa.   Es desplegaran accions com justar l’oferta de places; revisar el procés de detecció i assignació de places pel que fa a l'alumnat amb necessitats educatives específiques i reservar-ne o iniciar la revisió del mapa de zones de secundària i l’adscripció de centres. També es posarà en funcionament l’ajut del transport per necessitats d’escolarització, que és un ajut adreçat a famílies amb alumnes amb situació de necessitats socioeconòmiques. Alhora es fomentaran projectes als centres de màxima complexitat per oferir més oportunitats educatives a tot l’alumnat i així assolir més èxit escolar, i es promourà l’accés a les activitats extraescolars.   "Estem il·lusionats en l’inici del curs. Som conscients que encara tenim incerteses i que la pandèmia ha suposat molts de canvis, però aquests temps d’incerteses i canvis poden ser també temps d’oportunitats.

El regidor Àdam Bertran durant la seva intervenció a l'acte.

L’Ajuntament de Girona programa 343 recursos educatius per al curs 2021-2022

La presentació de les activitats ha tingut lloc aquesta tarda al Centre Cultural La Mercè   L’Ajuntament de Girona ofereix 343 recursos educatius als centres escolars de la ciutat per a aquest curs 2021-2022. El programa recupera enguany moltes de les activitats aturades l’any passat per culpa de la pandèmia de la COVID-19. Tanmateix, les propostes es duran a terme d’acord amb les normes de seguretat marcades pel PROCICAT. El programa està gestionat pel consistori i les prop de 70 entitats, institucions i serveis municipals que integren la Taula de Coordinació dels Recursos Educatius de Girona.   El gruix d’activitats s'ha presentat avui a la tarda al Centre Cultural La Mercè amb l’assistència del regidor d’Educació, Infància i Esports de l’Ajuntament de Girona, Àdam Bertran. L’acte també ha servit per donar el tret de sortida al nou curs escolar, i ha comptat amb la conferència “Crear aliances per contribuir a la transformació educativa” a càrrec del professor d’educació secundària i formador del professorat a l’institut STEAM Angeleta Ferrer, Boris Mir.   "Les activitats del programa de Recursos Educatius són eines que generen oportunitats per aprendre i desenvolupar competències creatives i pensament crític fonamentals per al segle XXI", assegura el regidor, Àdam Bertran, que remarca que "aquest és un curs, en el qual més que mai, volem oferir la ciutat, el seu patrimoni, l’entorn natural, els museus, les biblioteques, etc, als centres educatius com espai de treball i font de coneixement fora de l’aula". "Volem estar al costat dels centres, anar avançant plegats i vetllar per tal de facilitar l’accés a les activitats en igualtat d’oportunitats i fomentar l'equitat educativa a la Girona com a Ciutat Educadora", afegeix Bertran.   Entre els diferents recursos educatius hi ha les visites als serveis municipals (la potabilitzadora, la depuradora, la deixalleria, el mercat o el Teatre Municipal) i els itineraris de coneixement de la ciutat (la pedra de Girona, les Ribes del Ter, les llegendes i la Girona Medieval).

El vicealcalde Quim Ayats i la regidora d'Habitatge, Annabel Moya, amb els representants de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català del Sòl

L’Ajuntament de Girona firma el conveni de col·laboració per a la construcció d’habitatges de protecció social

Aquest matí ha tingut lloc la signatura amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català del Sòl L’Ajuntament de Girona ha firmat aquest matí el conveni de col·laboració amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català del Sòl per al desenvolupament d’habitatge amb protecció oficial al municipi.   El consistori cedirà el dret de superfície de diversos terrenys de propietat municipal a l’Institut Català del Sòl, per tal que aquest hi construeixi tres blocs d’habitatge protegit. La cessió s’efectuarà per un termini de 75 anys. Els terrenys proposats són tres parcel·les del Pla de Domeny, que actualment es troben sense ús i que tenen capacitat per acollir 105 habitatges de protecció oficial d’uns 70m² cadascun. Concretament, es tracta dels terrenys ubicats als números 15-17, 19-21 i 42-44 del carrer de la Riera Bullidors. "Aquesta promoció no és només una acció d'habitatge, sinó també una oportunitat per impulsar la cohesió social i la vida al barri", assegura el vicealcalde de Girona, Quim Ayats, que remarca que "davant l'insuficient parc públic d'habitatge, des del govern hem intensificat els mecanismes per donar resposta a la necessitat d’accés a habitatge assequible a la ciutat". De la seva banda, la regidora d'Habitatge, Annabel Moya, explica que "des de l’Oficina Municipal de l’Habitatge treballem amb dos ritmes: un a curt termini, per donar resposta a l’emergència habitacional, i l’altre a mitjà termini, per garantir l’accés a un habitatge assequible a les persones i famílies joves i a la gent gran. La nostra intenció és donar una alternativa a les persones que no poden accedir als actuals preus de mercat".   L’espai es cedirà lliure de càrregues i totalment urbanitzat, per tal que Incasòl promogui la construcció dels habitatges destinats a lloguer social. A més, Incasòl assumirà tots els tràmits de l’obra, inclòs el manteniment un cop els edificis ja estiguin construïts.

Una imatge de la roda de premsa

El campament dels firaires marxarà de la Devesa i se situarà a l’aparcament de la Copa i de Domeny durant les Fires de Sant Narcís

Les dues ubicacions tindran conjuntament una capacitat per uns 240 vehicles   Està previst celebrar un dia de Fires en silenci amb atraccions adaptades acústicament i lumínicament a nens i nenes amb necessitats especials L’Ajuntament de Girona habilitarà l’aparcament de la Copa i l’espai d’autocaravanes del sector Pla de Baix de Domeny perquè s’hi pugui instal·lar el campament dels firaires durant les Fires de Sant Narcís 2021. D’aquesta manera el parc de la Devesa quedarà lliure d’autocaravanes, tal com han explicat aquest matí en roda de premsa el vicealcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats, i la regidora de Ciutadania, M. Àngels Cedacers.   L’aparcament de la Copa, de 10.900 m2, té capacitat per acollir 155 caravanes; mentre que el sector de Domeny, que ja està en funcionament des de fa tres anys, està preparat per rebre’n una vuitantena. En tots dos casos, les parcel·les tindran subministrament d’aigua, de llum i de clavegueram. A més, tot el sector de l’aparcament de la Copa quedarà perimetrat amb una tanca opaca per seguretat i per preservar la intimitat dels firaires.   “És una millora significativa, amb accions decidides i valentes des del govern de Girona, per afavorir la salut de l’ecosistema del parc de la Devesa i també per la comoditat dels firaires que ara disposaran d’uns terrenys molt més adequats per instal·lar-s’hi durant les Fires de Sant Narcís”, ha assegurat el vicealcalde, Quim Ayats. Al seu torn, la regidora, M. Àngels Cedacers, ha destacat que “des del govern hem resolt una reivindicació que havien fet des de fa molt de temps els veïns i veïnes de la Devesa i entitats de la ciutat, i alhora prenem accions per dignificar i posar ordre a la Devesa, un parc que recordem que està catalogat com a Bé Cultural d'Interès Nacional”. “Donem resposta a les necessitats de la ciutadania, estem al costat de la gent”, ha afegit.    Enguany seguirà vigent la norma que els firaires que viuen a menys de 25 quilòmetres de Girona no podran acampar en aquests espais.

La Festa Reviu els Setges Napoleònics torna a Girona amb la participació d’una cinquantena de recreadors i recreadores

L’esdeveniment celebra aquest cap de setmana la seva 13a edició entre el parc de les Ribes del Ter i el Barri Vell, després que l’any passat no es pogués celebrar per la pandèmia   La Festa Reviu els Setges Napoleònics torna a Girona aquest cap de setmana després de l’aturada obligada de l’any passat per la COVID-19. La XIII edició serà possible amb la participació d'una cinquantena de recreadors i recreadores, tot i les restriccions de la pandèmia. L'Associació Girona 1809 organitza un any més l'esdeveniment amb la col·laboració de l'Ajuntament de Girona i la Sala Ferran Agulló de la plaça del Vi.   "Vull posar en valor i fer un agraïment molt sincer per l'esforç que ha fet l'Associació Girona 1809 - Amics de la Girona Napoleònica que han estat adaptant aquesta festa tot pendent de les circumstàncies del moment. Celebrar que es pugui gaudir aquest cap de setmana a la nostra ciutat", assegura la regidora de Ciutadania de l’Ajuntament de Girona, M. Àngels Cedacers.   Enguany la recreació, que commemora els setges napoleònics de Girona, se celebra el primer cap de setmana de setembre per l'impacte de la pandèmia en les activitats de la ciutat, i torna als escenaris habituals, al parc de les Ribes del Ter i al Barri Vell, amb petites modificacions. En concret, comptarà amb la participació de 38 recreadors i 18 recreadores vinguts d'arreu de Catalunya, i també de Saragossa i Vitòria. Entre tots donaran vida a la Girona de començaments del segle XIX que es va alçar contra l'ocupació francesa amb una defensa aferrissada.   Les activitats previstes inclouen un campament d'època ubicat al parc de les Ribes del Ter, que estarà obert al públic dissabte i diumenge des de les 10 del matí. Demà a les 12 h a la plaça de Sant Feliu s’iniciarà una desfilada fins a la plaça del Vi, on una heroïna de Santa Bàrbara recollirà, a les 12.20 h, la bandera de la Croada Gironina. Després, el seguici es desplaçarà fins a la plaça de la Independència.

Un moment de la taula rodona que s'ha realitzat després de la roda de premsa.

Les Jornades Europees de Cultura Jueva 2021 se celebraran en una edició dedicada al “Diàleg” i amb la participació de 36 països europeus

La ciutat de Girona se suma a la iniciativa amb diverses activitats aquest setembre   El Patronat Call de Girona, conjuntament amb els municipis de Barcelona, Besalú, Castelló d’Empúries, Cervera i Tàrrega, participa en les activitats que se celebraran a Catalunya amb motiu de les Jornades Europees de Cultura Jueva 2021 a partir d’aquest diumenge. Enguany, l’edició estarà dedicada al tema "Diàleg" i comptarà amb la participació de 36 països europeus. Així ho han explicat en roda de premsa el vicealcalde i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Girona, Quim Ayats; la directora del Patronat Call de Girona, Assumpció Hosta; el director de l'Associació Europea per a la Preservació i Promoció de la Cultura i el Patrimoni Jueus (AEPJ), Victor Sorenssen; i la directora del programa de la Biblioteca Nacional d’Israel, Caron Sethill.   A la ciutat de Girona s’oferiran diverses activitats gratuïtes, des del Patronat Call de Girona. El dijous 26 d'agost es va fer l’enregistrament en directe del nou disc de Rosa Zaragoza, Pura i senzilla com Abigail; i avui a la tarda ha tingut lloc una taula rodona amb la comunitat jueva local sota el títol “Diàleg entre cultures”. Les activitats continuaran aquest diumenge, dia 5 de setembre, amb la jornada de portes obertes al Museu d'Història dels Jueus, de 10 a 14 h; i finalment el dijous 9 de setembre a les 19 h, es durà a terme la lectura dramatitzada “Domicili inconegut”.   Durant l’activitat d’avui s'ha donat conèixer el treball que realitza la comunitat jueva gironina, en la qual hi ha participat el vicealcalde Quim Ayats. A la taula rodona s’ha debatut sobre els objectius de la comunitat i la seva missió i la del Patronat Call de Girona, en els seus trenta anys llargs de treball continuat. S’han tractat temes tan actuals com la identitat, la tradició i la preservació de la memòria i del patrimoni, tot en un context de diàleg obert amb la mirada posada en el futur de la ciutat.   “Presentem les jornades a tot Catalunya i no només a la ciutat perquè la nostra voluntat és que aquest sigui un programa en progrés, a través del qual anem descobrint la riquesa del patrimoni jueu català, no només aquell que ja és visible i visitable sinó també tots aquells recursos i documents literaris, i per descomptat patrimonials, que es van descobrint i desvetllant en tot el territori”, ha assegurat el vicealcalde Quim Ayats.

Una imatge de la roda de premsa

Es proposa un recorregut de 5 km per la ciutat amb sortida i arribada al Pavelló Municipal de Girona - Fontajau La 8a edició de la Cursa de la Dona de Girona se celebrarà del 30 de setembre al 3 d’octubre en format virtual. Les restriccions de la pandèmia de la COVID-19 no permeten celebrar una cursa multitudinària que segons dades de l’últim any que es va fer de forma presencial, el 2019, va acollir 7.500 persones participants. Tanmateix, i igual que l’any passat, s’anima a totes les nenes, joves i dones a realitzar el recorregut de 5 km de forma lliure. Aquest matí el vicealcalde de Girona, Quim Ayats; el regidor d’Educació, Infància i Esports de l’Ajuntament de Girona, Àdam Bertran; la representant del Club Esportiu Esports Parra, Patricia Parra, i la representant de l’entitat Bressols, Natàlia Artigas, han presentat l’esdeveniment esportiu en roda de premsa. "Un any més la cursa manté el seu esperit de promoció dels hàbits saludables i la pràctica esportiva entre el col·lectiu femení, però alhora, reforça el seu caràcter solidari", ha assegurat el vicealcalde Quim Ayats, que ha explicat que "en el moment de fer la inscripció, es podrà fer un donatiu de forma voluntària a l’entitat solidària Bressols d’acompanyament en el dol perinatal i que dona suport i assessorament a mares i pares que han perdut un nadó acabat de néixer o han patit un avortament". "Per tal de contagiar l’esperit de la cursa a tota la ciutat, les setmanes prèvies a l’esdeveniment es portaran a terme accions de difusió amb la finalitat de promoure’n la participació i alhora fer promoció dels beneficis de l’activitat fisicoesportiva", ha afirmat el regidor d'Esports, Àdam Bertran, que ha agraït "la persistència de totes les persones organitzadores que fan possible un any més que l’esport femení vibri a la nostra ciutat". La cursa està organitzada per Esports Parra conjuntament amb l'Ajuntament de Girona i compta amb el suport del Club Atletisme Girona.