Gràcia

Crònica republicana del Consell Plenari del Districte de Gràcia de l'1 de desembre de 2021

Consell Planari de l'1-12-2021

El Consell Plenari del mes de desembre es va celebrar de forma presencial a la Sala de Plens de la Seu del Districte, per primer cop amb els consellers i conselleres del Districte situats en els llocs assignats a l'inici del mandat. Això sí, es manté la cita prèvia per a poder assistir i participar, mantenint també la participació telemàtica. Malgrat això, destaca la poca participació ciutadana, en aquest ple, cap intervenció veïnal i molt poca assistència presencial i telemàtica.
Es va celebrar de manera prèvia el Consell Ciutadà, potser l'últim si s'aprova la reforma de les normes de participació que l'eliminarà el proper mes de gener, on es va informar sobre els preus públics, els pressupostos 2022 i la nova proposta del reglament de participació.

El ple va engegar amb un record per a la família que va morir en l’incendi de la Plaça Tetuan, que tot i no pertànyer a Gràcia, com va comentar la nostra consellera portaveu “ho podia haver estat, perquè malauradament l’infrahabitatge i les dificultats per accedir a l’habitatge social es troba a tota la ciutat”. Com cada ple, també vam demanar la fi de la repressió i es va reivindicar que el conflicte polític s’ha de resoldre amb una llei d’amnistia, un referèndum d’autodeterminació i la Independència de Catalunya. Vam procedir a felicitar a Francesc Vilasís, per la Creu de Sant Jordi; i al Club d’Escacs Tres Peons i, a títol pòstum, Víctor Nubla per les Medalles d’Honor de la Ciutat recollides just el dia d’abans del Plenari.

Vam parlar de diversos temes com ara els arranjaments del llac del Parc de la Creueta del Coll, que, recordem que el primer dia després de la reforma integral va haver més d’un centenar de ferits per la mala col·locació del gresite però que el regidor Badia continua afirmant que era producte dels peus remullats i algunes pedretes acumulades al fons.

També vam parlar de la jornada del comerç al carrer del mes de novembre i lamentàvem “no haver pogut acompanyar els diferents eixos comercials dels nostres barris en l’encesa de les llums de Nadal, però saben que ens tenen al seu costat i sempre poden comptar amb nosaltres”.
Altre tema que també vam voler fer menció va ser sobre la “Taula ciutadana per una nit cívica i segura” del passat 11 de novembre, on anunciaven mesures que el nostre grup els havia  proposat per fer front a l’incivisme i soroll derivat de l’oci nocturn a les nostres places i carrers, i que el govern municipal havia rebutjat en vàries ocasions. Anunciaven que la taula té sobretot la finalitat de recollir propostes i demanaven a tots els integrants que hi aportin suggeriments; no obstant, on eren els veïns organitzats en la plataforma Places de Gràcia? No se’ls va convocar malgrat havien expressat el seu interès en assistir-hi, malgrat conèixer en primera persona aquesta problemàtica al nostre Districte. Aquesta no és la participació ciutadana que defensa el nostre grup.
També vam destacar la exclusió de l’escola Rius i Taulet del projecte Protegim les escoles.

Finalment, la nostra consellera portaveu Olga Hiraldo expressava el malestar veïnal amb la gestió d’aquest govern: “continuem amb titulars que sovint estan buits de contingut, o bé, malgrat les bones intencions, no se’n surten per la seva mala gestió i sovint tenim mals resultats, com la implementació del Pla de motos, o bé, hem hagut d'empènyer des de l'oposició perquè tiressin endavant altres mesures, com ara el reforç de la neteja”.
La manca de govern, amb cada soci impulsant un projecte oposat a l’altre, ha derivat en una ciutat sense rumb, en una Gràcia que molts graciencs i gracienques no se la senten seva. No tenen projecte de districte ni de ciutat. Mentre uns estan carregats de bones intencions que no saben materialitzar, que no obtenen els resultats desitjats, els altres ens aboquen a unes velles polítiques que no posen les bases de la transformació que demana aquesta ciutat i els seus barris. Necessitem un govern amb propostes, innovador, amb capacitat de gestió i de transformació.
En la part d’impuls i control, es va aprovar la nostra proposta (amb el recolzament de tots els grups de l’oposició i l’abstenció del govern de PSC i BeC) presentada per la consellera portaveu Olga Hiraldo, per realitzar les actuacions necessàries per millorar les condicions d’ús i el manteniment de les àrees per a gossos del Districte; tenint especialment en compte la instal·lació de doble porta, la desinfecció, els regs periòdics, la disponibilitat d’ombres i aigua, l’aplanament de la sorra i la neteja de les àrees de gossos.
Barcelona ha apostat sempre per la bona convivència entre les persones i els animals de companyia. Però, per això, cal espais suficients per a l'esbarjo, la seva socialització i la realització de les necessitats fisiològiques en correctes condicions d'higiene.
Cal tenir en compte que el 25% de la població barcelonina té gos. Segons el govern municipal, el 98% dels ciutadans tenen una àrea de gossos a 15 minuts de casa, però no és tant l’accessibilitat com que les àrees compleixin les expectatives de les usuàries i dels criteris establerts pel propi ajuntament.
A Gràcia hi ha 10 àrees d’esbarjo per a gossos, no obstant, només el 20% compleix els criteris tècnics en quant a mesures. D’entrada, la mida mínima per ser considerada Àrea d’esbarjo és de 400 m2, i trobem que només un 30% de les àrees del districte ho compleix.
Pel que fa al prec presentat pel conseller Miquel Colomé, que va ser acceptat. Hem detectat una creixent preocupació entre els veïns i veïnes del barri de La Salut per la presència cada vegada més nombrosa de bicitaxis a l'entorn del Park Güell, que sovint no compleixen la normativa vigent de circulació i això duu a espais públics més insegurs i a problemes de convivència amb el veïnat. Per això demanàvem que s'intensifiqui el control dels vehicles de mobilitat personal (VMP) d’activitat econòmica, en concret els coneguts com bicitaxis, amb la voluntat de protegir el vianant, garantir el compliment de la normativa vigent per a aquesta tipologia de vehicles, assegurar una correcta circulació i regular els usos de l’espai públic.
Pel que fa a la pregunta, el conseller Guillem Roma demanava quan s’obrirà de manera provisional el pati interior del jardí on hi ha l’alzina bicentenària de les Casetes d’Encarnació als veïns i veïnes. Va fer un repàs històric des de la reunió realitzada al març entre el Districte i la plataforma Salvem L'Alzina, quan es va informar que el passat mes d’abril s’obriria el pati per a que fos autogestionat i es realitzessin activitats socioculturals i ambientals.
El govern de Districte, després de 8 mesos de retard, va comunicar que durant aquest mes de desembre s’iniciaran les obres de construcció de la tarima de fusta que ha de garantir la perfecta conservació i condicions de desenvolupament de l’alzina bicentenària; així que, aquest mateix mes o el proper mes de gener ja es podrà gaudir d’aquest espai autogestionat obert als veïns i veïnes.
Finalment, el conseller Marc Bosch va presentar un seguiment de la proposició aprovada el passat març per promoure un model d’oci inclusiu i obert a totes les persones, incorporant la perspectiva de trastorns de conducta alimentària, implicant les entitats de d’educació en el lleure, l’associacionisme juvenil, entitats esportives i culturals. Ens alegrem que es continuï treballant en aquesta direcció.

Olga Hiraldo i Martí
Consellera portaveu d’Esquerra Republicana de Catalunya a Gràcia

Podeu recuperar les intervencions de les nostres propostes al canal de Youtube d’Esquerra Republicana de Gràcia.